4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Űgy tűnik, decemberben csak az év végi akció miatt torpant meg az élelmiszerárak emelkedése, januárban viszont mindent bepótoltak az áruházak: közel 7 éve, 2011 májusa óta nem mértünk akkora éves áremelkedést felméréseink során, mint 2018 első Árkosár-körképében - ebben az is benne van, hogy a tavaly év eleji áfacsökkentések nem torzítják tovább a statisztikát. Nem csoda, hogy ismét történelmi csúcsra ért a nagybevásárlás ára.

Novemberben kiugró áremelkedést mértünk a hipermarketekben, decemberben pedig komolyabb árcsökkenést - összességében azonban nagyon jól kirajzolódott grafikonjainkon a tavaly év elején indult trend. Erre most ráerősítenek a legfrissebb eredmények: minden áruházban komoly áremelkedést mértünk, leginkább a tavaly januári szinthez képest - de a decemberi akciók kifutása is jól tetten érhető. Az éves áremelkedéshez a bázishatás is hozzájárul: a tavaly januári áfacsökkentések (baromfihús, tojás, tej) hatása most fut ki, magyarán innentől áfacsökkentett árakat hasonlítunk áfacsökkentett árakhoz.

Közel 11 éve futó felmérés-sorozatunk mostani állomása is úgy telt, ahogy szokott: január 9-én az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházában néztük meg, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. Minden fronton emelkedést mértünk: decemberhez képest 5,4, tavaly januárhoz képest pedig 11,4 százalékkal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért egy átlagos nagybevásárlás során.

Januárra a legkevésbé a Tesco, a legnagyobb mértékben az Interspar emelte az árait, az Auchan mindkét időtávon a második helyre került az áremelkedés szempontjából. A végeredményben még így is az Auchan vezet, az Interspar árai már a 21 ezer forinthoz vannak közelebb. Egy hónap alatt 4-7 százalék közötti áremelést hajtottak végre az áruházak, éves szinten viszont csak a Tescónál úsztuk meg egyszámjegyű áremeléssel.

A kosár átlagos értéke 19 908 forint lett, nagyjából 70 forinttal megdöntve ezzel a novemberi történelmi csúcsot. Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják, akkor is 18 432 forintot kellene fizetnünk a termékekért - nem beszélve az ezzel járó extra kellemetlenségekről.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Kezdjük a komolyabb árcsökkenésekkel, azzal hamarabb végzünk: az előző hónaphoz képest csak egyes felvágottaknál mértünk 10 százalékot meghaladó árcsökkenést. Egy év alatt pedig csak a krumpli (-27%) ás a cukor (-16%) lett sokkal olcsóbb.

Decemberhez képest a liszt ára ugrott a legnagyobbat, bő 30 százalékot; 20 százalék fölötti áremelkedést mértünk az almánál, 10 százalék fölöttit a banánnál, az UHT-tejnél, a kávénál, a teánál, a cukornál, a tésztánál, a májasnál és egyes tömény szeszesitaloknál is.

Tavaly januárhoz képest természetesen a tojás drágult a legnagyobbat, már 77 százaléknál jár az áremelkedés (az okokról bővebben korábbi cikkünkben). 55 százalékkal drágult egy év alatt az alma, közel ennyivel a liszt is. Harmadával drágult az UHT-tej, 20 százalékot meghaladó mértékben a csirkemell (lásd még: a statisztikából kikerülő áfacsökkentés-hatás). Legalább 10 százalékos áremelést mértünk a teánál, a gyümölcsjoghurtnál, az ásványvíznél.

Havi legolcsóbbak

Idén a halhús áfáját csökkentette a kormány 27-ről 5 százalékra, ez a magyarok fogyasztási szokásait ismerve azért kevésbé jelent komolyabb spórolást egy átlagos családnak, de azért talán növelheti a fogyasztási kedvet, ha olcsóbban tudnak kísérletezni a vásárlók a különböző halakkal. A hipermarketek kommunikációjában mindenesetre januárban hangsúlyosan jelenik meg a haláfa-csökkentés, mind a reklámújságokban, mind pedig az üzletekben is több helyen találkoztunk a kampánnyal. Az Intersparban például így:

A Tesco reklámújságjában pedig így:

Ezúttal megnéztük, mennyibe kerül a legolcsóbb olyan halfilé, ami rántott hal készítésére alkalmas. Az Auchanban a csomagolt busa-szeletet kilónként 1073 forintért kínálták; a Tescóban a mirelit alaszkai tőkehalfilé kilója 1186 forintba került. Az Intersparban fagyasztott hekkfilét találtunk a legolcsóbban, 1332 forintos kilónkénti áron.

A narancsnak tart még a szezonja, kilónként 299 forintért adták az Auchanban, az Intersparban 329 forintért, a Tescóban pedig 399 forintért.

Felmértük a kávéédesítők polcait is, a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, 499 forintért egy 1320 darabos Ezerédest kaptunk. Az Intersparban és a Tescóban a Pötyi classic volt 399 forintért a legolcsóbb, 650 darabos kiszerelésben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG