5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A februári áremelkedés után pár forinttal olcsóbban jöttünk ki márciusi nagybevásárlásunk során. Rossz hír, hogy elszállt a burgonya ára, sajtot viszont harmadával olcsóbban tudtunk venni, mint egy éve. Három hét és itt a húsvét, így ebben a hónapban annak is utánajártunk, mennyibe kerül a legolcsóbb "sonka", tojás, nyúlhús és a csokinyúl.

Előző Árkosár-felmérésről készült cikkünk megjelenése után vettük csak észre, hogy februárban ünnepelte a Privátbankár az Árkosár kilencedik születésnapját. 2007 februárjában kezdtük el minden hónapban végigjárni a hipermarketek egy-egy áruházát, hogy megnézzük, miként alakult 30 termékből álló minta-kosarunk ára. Mint ahogy az elmúlt évek alatt minden hónapban, így márciusban is felkerekedtünk (egészen pontosan március 5-én, a szombati munkanapon), hogy megnézzük az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy üzletében, miként alakultak az árak.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Kedvező, hogy márciusban egyetlen áruház sem emelt az árakon, mindhárom egységnél árcsökkenést mértünk előző hónaphoz képest. A legnagyobb áresést az Auchannál mértük, itt 2,2 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak, mint februárban. A francia láncot az Interspar követi 0,8 százalékos csökkenéssel, harmadik helyen így a Tesco végzett a maga 0,6 százalékos csökkenésével.

Ha éves távlatot nézünk, már nem ennyire fényes a helyzet. Mindhárom egységnél drágulás történt. Az Intersparban 6,4, a Tescóban 2,6, az Auchanban 1,7 százalékkal emelkedtek az árak egy év alatt. Így az éves Árindexünk 3,6 százalék lett.

Mintakosarunkért a legkevesebbet, 17 701 forintot ismételten az Auchanban fizettük volna. A Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 18 399 forintot kérnek, az Intersparban pedig most 19 029 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 18 593 forintra jött ki, ami kevesebb, mint előző hónapban, amikor 18 321 forint volt a számla vége. Éves alapon tehát 3,6, havi alapon pedig 1,2 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár.

Bár minden Árkosár-felmérésünk után elmondjuk: ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, akkor 1420 forintot tudtunk volna megspórolni. De lássuk be, ez majdhogynem lehetetlen vállalkozás lenne...

Mi lett olcsóbb, mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést öt terméknél (tészta, csokoládé, tojás és a pezsgő) mértünk. (A csokoládénál és a tojásnál tapasztalt árcsökkenésnek valószínűleg a húsvéthoz is köze lehet.) 10 százalékot meghaladó áremelkedés négy terméknél volt. Drágább lett a kávé és a tea (mindkettő 17 százalékkal), de a burgonyáért és az almáért (11, illetve 12 százalékkal) is többet kértek az üzletek, mint februárban.

Ha tavaly márciushoz viszonyítjuk az árakat, 30 százalékkal kerül kevesebbe a sajt és 10 százalékkal a tojás. Drágább lett viszont az alma, a liszt, a kávé, a csokoládé, az olaj, a cukor, a májas és az ásványvíz. A legnagyobb áremelkedést egy év alatt a burgonyánál mértük: 30 százalékkal kerül többe, mint tavaly ilyenkor. Rossz hír azoknak, akik a krumplit szeretik, a nyári aszályok miatt jóval kevesebb burgonya termett Európa-szerte. Ha ez nem lenne elég, az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer kötelezővé tétele szintén komoly hatással volt arra, mennyit fizetünk kilónként. Részleteket ebben a cikkben olvashat >>>>

Havi legolcsóbbak

Idén különösen korán, március végén lesz húsvét. Ezért már e havi felmérésünkben a húsvéti asztal néhány kihagyhatatlan szereplőjére esett a választásunk, azaz:

  • a sonkára
  • a nyúlhúsra,
  • a csokoládényúlra
  • és a tojásra.

A sonka a húsvéti ünnep egyik főfogása, ezért megnéztük, hogy három héttel az ünnep előtt milyen sonkát kínálnak az üzletek. Ezer forint körül mindhárom egységben találtunk már sonkát (vagy annak nevezett húst). A legolcsóbbat a Tescóban kaptuk: 990 forintba került a "lapockasonka". Az Intersparban 1090 forintért árulták a saját márkás füstölt, gyorspácolt, kötözött sonkát. Az Auchanban pedig 1099 forintba került a hazai füstölt, főtt, szintén gyorspácolt, kötözött lapocka.

Nyúlhúst legolcsóbban az Intersparban kaptunk. A tálcás, előre csomagolt, darabolt, 600 grammos fél nyulat 1399 forintért adták, azaz egy kiló 2332 forintba került. Az Auchanban 2398 forintra jött ki egy kiló nyúlhús, a Tescóban pedig 2831 forintra.

Ugyanakkor nincs könnyű helyzetben az, aki a legolcsóbb csokinyulat keresi: nehezen összehasonlíthatóak a termékek, nem mindig tüntetik fel a kilónkénti egységárat sem az áruházak. Az Auchanban ottjártunkkor egyébként is éppen átépítették az áruházat, ami a szokásosnál sokkal nehezebbé tette a nagybevásárlást, a nyulak összehasonlítását pedig egyenesen lehetetlenné tette, de máshol is azt tapasztaltuk: a hipermarketek különböző pontjain lehetett csokinyulakba és -tojásokba botlani, így nehéz megmondani, melyik (lett volna) a legolcsóbb. Amit mi találtunk: míg a Tescóban a Nicole márkájú, 60 grammos kiszerelésű csokinyulat 199  forintért adták, addig az Intersparban a Figaro márkájú, étcsokoládé bizonyult a legolcsóbbnak: 189 forint volt 40 grammos kiszerelés.

Bár felmérésünkben egyébként is szerepel a tojás, húsvét alkalmával külön is megnéztük, hogy hol és mennyiért kapni a legolcsóbbat. A Tescóban a 30 darabos, tálcás tojás bizonyult a legkedvezőbbnek, itt egy darab tojás 26,63 forintra, addig az Auchanban 28 forintra jött ki egy darab. Az Intersparban nem találtunk tálcás tojást, a legolcsóbb 10 darabos, S-es méterű tojás 299 forintba került, azaz itt 30 forintra jött ki egy darab. Ez persze nem a legjobb módszer az olcsó tojás megkeresésére: igazából a kilónkénti árat kellene nézni, a darabár a méret miatt igencsak megtévesztő lehet - erre nemrég ebben a cikkben is felhívtuk a figyelmet >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG