Ez már új modell, de idő kell még. Fotó: kormany.hu |
Az "új konzervatív modell kisebb állami újraelosztásra, alacsonyabb adókra, kisebb államadósságra és deficitre épül, miközben megtartja a magas versenyképességet, az erős társadalmi tőkét, a gyors mobilitást, a nők teljes foglalkoztatását, a magas színvonalú oktatást és az erős innovációt" - írja a miniszter. A skandinávok ezt a "jóléti állam reformjával érték el: sikeres nyugdíjreformot, oktatási és egészségügyi reformot hajtottak végre" - hogy hogyan azt e cikk keretei között nem feszegeti a miniszter, aki szerint a "nagy skandináv vállalatok a globális versenyben kicsivé váltak", de közben tömegével alakultak "kis innovatív cégek, melyek globális rést találtak maguknak".
Ez a reform ugyanakkor 2 évtizedet vett igénybe. Ebből a modellből sokat tanulhat régiónk is, különösen mi, magyarok, akiknél az "átmeneti korszak vergődése tartott eddig": 1990 és 2010 között töredékét értük el annak, ami elérhettünk volna. "Közel 3 év után már látszik, az ország teljes megújítása egy ciklus alatt nem lehetséges", bár a "magyar a magyar átalakítás gyorsabb, sokkal gyorsabb mint a skandináv volt" - írja Matolcsy.
Annyira nem is vagyunk gyorsak... - HÁTTÉR
Mint mondja, az "államadósság gyorsabban csökken nálunk", kérdés persze, hogy a nominális értékre gondol (235 milliárddal csökkent egy év alatt az adósságunk, de egy ilyen összevetésben ennek sok értelme nincsen), vagy a GDP-arányos mutatóra? Ez azért sem egyértelmű, mert például Svédország 1998 és 2001 között közel 20 százalékponttal csökkentette az államadósságát a gazdasági teljesítmény arányában (a mai GDP-adat ismeretében valószínű, nálunk megtorpant ez a fajta csökkenés), ezzel a magyar adósságcsökkentés "gyorsasága" össze sem vethető. Az időhorizont sem világos, Matolcsy a cikk elején az elmúlt két évtized svéd és skandináv teljesítményéről áradozik ugyanis.
A miniszter szerint 3 év alatt rendbe tették az államháztartás, ez az Európai Bizottság prognózisa szerint azonban nem biztos (2014-re újra 3% felett lehet a deficit), hogy kijelenthető, és hiába hajtottuk végre ezt a bravúrt - nyugdíj-államosítással és különadókkal - a túlzottdeficit-eljárást mégsem szüntették meg ellenünk.
A tárcavezető kiemelte, a foglalkoztatottság visszaesés idején is bővült, nyilván olvasta a legutóbbi KSH-statisztikát, melyből világosan kiderül, ez a közmunka-programnak köszönhető. Bár Matolcsy szerint ezeken a területeken gyors eredményeket ért el az állam, a "magas növekedés elérése, a termelékenység emelkedése, az innovációra épülő versenyképesség erősödése, a kis magyar cégek globális résekbe való betörése, az államháztartás konszolidációja nem megy olyan gyors tempóban.
Az új magyar modell Matolcsy szerint sokban hasonlít a skandinávra, a különbség csupán annyi, hogy mi jobban alapozunk a nemzeti érdekek érvényesítésére, tehát a mienk a "nemzeti konzervatív modell". Ennek sikere "szintén a gazdaság sikerén múlik" - teszi hozzá a miniszter. Úgy tűnik, egyelőre nem nagyon működik a dolog.