Megjött a hivatalos bejelentés: az MNB hétfőn ad ki tájékoztatást a nyugdíjbiztosítások terén megtenni szándékozott fogyasztóvédelmi intézkedéseiről, a TKM-maximumról és az életciklus-szemlélet meghonosításáról – ahogy ezt a Privátbankár korábban jelezte.
Bár korábbi cikkünkben arról szóltunk, hogy a TKM-maximum meghatározásának elhúzódása érzékenyen érintheti azokat, akik eddig, magasabb díjon szerződtek, ám a piaci várakozások szerint a nyugdíjbiztosítás az év végére futhat fel igazán – ezek szerint már keretek közé szorított piacon. Mint azt Kuruc Péter, a K&H Biztosító élet- és bankbiztosítási vezetője elmondta, az egyszeri díjas nyugdíjbiztosítás a NYESZ számlához hasonlóan igazi év végi termék lesz, azaz az utolsó negyedévben várhatóak kimagasló értékesítési számok. Ezzel szemben a rendszeres díjas nyugdíjbiztosítás iránt egész évben folyamatos lehet a keresletet.
Várhatóan jelentős hatása lesz az értékesítésre az év végi adóoptimalizálásnak – véli Czene Árpád, az AXA Biztosító Zrt. életbiztosítási termékstratégiai igazgatója, de ő is megjegyzi, hogy mivel zömében rendszeres díjas megtakarításról beszélünk, korántsem lesz akkora eltérés a többi hónaphoz képest, mint az a nyugdíjpénztári befizetéseknél tapasztalható. Az Erste Biztosítónál várják és jó lehetőségnek látják az év végi kínálkozó alkalmat. Raveczky Zsolt elnök-vezérigazgató szerint a biztosítóval stratégiai kapcsolatban álló bankon belül is évről-évre év végén egyre nagyobb fókuszt kap az egyszeri díjas megtakarítások ilyen célú felhasználása.
Minden adókedvezményt magában rejtő konstrukció esetében általános tapasztalat az év végi adóoptimalizáló „kampányok” megjelenése, ami újabb lökést ad mindig az értékesítésnek. Várhatóan idén sem lesz ez másképpen, ennek ellenére az Aegonnál a nyugdíjas évekre való tudatos felkészülés témája évek óta folyamatosan az aktualitások között van, ehhez a honlapjuk és értékesítő kollégáik is naprakész információkat biztosítanak az ügyfeleknek – mondták el a társaságnál.
Kozek András, az Allianz élet- és nyugdíjbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettese kicsit másképp látja a dolgokat. Elmondása szerint, mivel az értékesítés hangsúlyos részét a hosszútávú, rendszeres díjú megtakarítási termékek adják, így kevésbé számít év végi kiugrásra. Ugyanakkor a nyugdíjhoz közelebb álló ügyfelek esetében – bár az érdeklődés itt is folyamatos – felfuthat az érdeklődés az egyszeri díjas termékmegoldások iránt.
Bóna Katalin, az Union Biztosító életbiztosítási ügyvezető igazgatója szerint az év végén az adóoptimalizálás lehetősége inkább a már meglévő nyugdíjbiztosítások mellé történő eseti díjak gyűjtésében csapódhat le.
Miután a maximális adókedvezmény (130 000 Ft/év) igénybevételének lehetőségét megteremtő összevont adóalap adója viszonylag alacsony jövedelem mellett is megképződik, így a CIG Pannóniánál sem várnak a szokásosnál lényegesen nagyobb érdeklődést a negyedik negyedévben – vélekedett Sallai Linda, a társaság termékfejlesztési és kockázatvállalási vezérigazgató-helyettese.
Ami ugyanakkor az értékesítési potenciált jelzi, Juhos András, az Uniqa személybiztosításokért felelős igazgatósági tagja a közelmúltban arról beszélt, hogy a folyamatos díjas értékesítésen belül a nyugdíjbiztosítások aránya már többségben van, míg Bartók János, a MetLife vezérigazgatója úgy számolt, hogy 2014-ben és 2015-ben az újonnan értékesített megtakarítási termékeknek 20-30 százaléka bizonyosa nyugdíjbiztosítás lesz. A versenytársaktól eltérő úton – nem befektetéshez kötött termékes konstrukcióban – nyugdíjbiztosítást kínáló Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója, Pandurics Anett arról beszélt, hogy összes folyamatos díjas életbiztosításaik 45 százalékát teszik ki az új termékek.