Módosítani akarja a kormány a reklámadót, eszerint a jelenlegi sávos rendszert egykulcsos váltaná fel. A tavaly bevezetett világszinten egyedülálló többkulcsos reklámadóval szemben az Európai Bizottság is aggályait fejezte ki. Bár a mostani módosító javaslat egységes kulcsot határozna meg minden cégnek, ezzel nehéz helyzetbe kerülnének a jelenleg még adómentes sávban lévő kisebb vállalkozások.
Az adómentesség eltörlése hasonlóan nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kereskedelmi és szolgáltató cégeket is, akik reklámok megrendelőiként, vagy akár saját felületükön hirdetve a jelenlegi szabályozás szerint még adómentességet élveznek a reklámköltéseik után. A Bisnode rövid elemzésben vizsgálta, milyen hatások várhatók a médiaszolgáltatók piacán a törvénymódosítás következtében.
Kicsi piac, sok kicsi szereplővel
Szokjunk hozzá: marad Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter kedden azt mondta, a reklámadó marad, csak a mértéke változhat. Részletek >>> |
A nemzetközi cégminősítő adatai szerint, a magyar médiapiacot nagyságrendileg 1400 műsorszórással illetve lapkiadással foglalkozó vállalkozás alkotja. A piac több mint 96%-át a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek alkotják, ám így is mindössze 8%-át adják a teljes piac árbevételének. Az összárbevétel 72%-a néhány mamutcég kezében összpontosul, amelyek 10 milliárd forint feletti árbevétel kategóriába sorolhatók, és már jelenleg is a reklámadó hatálya alá esnek. Az egy cégre jutó bejelentett alkalmazottak száma átlagosan 4,15 fő a szektorban, ennek oka a jelentős számú kisebb méretű cégnél keresendő, a cégek 86%-a kevesebb, mint 5 főt foglalkoztat, míg a 20 fő feletti létszámú cégek mindössze 5%-át teszik ki a piacnak.
A szektor pénzügyi kockázatosságát vizsgálva a kevésbé kockázatos ágazatok közé tartozik a Bisnode cégminősítése alapján. A szektor cégeinek közel 73%-a már több mint 10 éve működik, 60%-uk pedig is kimondottan jó likviditással rendelkezik, annak ellenére, hogy a 2013-as évet a szektor 40%-a zárta veszteségesen. A szektor cégeinek kockázatosságát az alábbi diagram foglalja össze:
A médiaszolgáltató cégek kockázatossága: Forrás: Bisnode |
Mekkora az akkora?
Bár a pontos adókulcs még nem ismert, többször történt hivatkozás az Ausztria által alkalmazott 5%-os kulcsra, aminek mértéke a legmagasabb jelenleg Európában. Az elemzés elkészítésekor a Bisnode a rádió- és tévéműsor szolgáltatási, illetve a napi- és folyóirat kiadási főtevékenységet folytató vállalkozások 2013-as pénzügyi beszámolóinak árbevétel sorait használta.
Az egyszerűbb számítások végett feltételezte továbbá, hogy ezen vállalkozások teljes árbevétele reklámadó-köteles tevékenységből származik, illetve az egykulcsos adó mértékét 5%-kal kalkulálta. Az alábbi összefoglaló táblázatból jól látszik, hogy az adóalanyok köre jelentősen meg fog ugrani az adómentes sáv eltörlésével:
Árbevétel kategória |
Cégek száma |
Átlagos árbevétel (millió Ft) |
Sávos reklámadó mértéke (az árbevétel %-ában) |
1 cégre jutó átlagos adóteher a sávos adókulcsok alkalmazásával (millió Ft) |
Egy kulcsos reklámadó mértéke (az árbevétel %-ában) |
1 cégre jutó átlagos adóteher az egykulcsos reklámadó alkalmazásával (millió Ft) |
500 millió Ft alatt |
1 371 |
25,69 |
0% |
- |
5% |
1,28 |
500 millió-5 milliárd Ft között |
37 |
1 723,84 |
1% |
12,24 |
5% |
86,19 |
5 milliárd - 10 milliárd Ft között |
4 |
6 745,70 |
10% |
219,57 |
5% |
337,29 |
10 milliárd-15 milliárd Ft között |
2 |
12 295,16 |
20% |
1 004,03 |
5% |
614,76 |
15 milliárd-20 milliárd Ft között |
2 |
16 329,77 |
30% |
1 943,93 |
5% |
816,49 |
20 milliárd Ft felett |
3 |
90 857,94 |
50% |
2 808,04 |
5% |
744,47 |
A nagy nyertes és a vesztesek
Az egysávos adókulcs bevezetésének abszolút győztese a M-RTL Zrt. (közismert nevén RTL Klub csoport) lenne, aki a törvény módosításával több, mint 3,7 milliárd forinttal kevesebb adó megfizetésére kényszerülne.
A nagy vesztesek egyértelműen a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek lesznek, számukra az adóterhek növelése komoly megterhelést jelent. Ugyancsak növekvő adóteher várható az 0,5-5 milliárd forint árbevételű cégek esetében. Várhatóan a piac elbocsátásokkal, költségcsökkentéssel, illetve áremeléssel fog reagálni. Keleti József, a Bisnode Country Managere a szektor kockázatosságának növekedésében, a fizetőképesség romlásában, illetve a kisebb, tartalékokkal nem rendelkező cégek megszűnésében látja az adóváltozás legnagyobb veszélyeit.