Százezres nagyságrendű az átlagos költség, amit a gépjármű-tulajdonosoknak ilyen esetekben a károkozó gépjármű üzembentartójának biztosítója megtérít. A magyarok többsége a kárrendezésben nem gyakorlott, háromnegyedüknél az erre fordított átlagidő meghaladja a 10 napot, de ebbe az időbe a rendezéshez szükséges dokumentumok beszerzési ideje is beleszámít – derült ki a PBA Biztosítási Alkusz felmérésből. A hosszadalmas ügyintézés elkerülhető egy kis odafigyeléssel, amellyel a biztosító munkáját is segíthetjük és a kárrendezési napok száma is csökkenthető.
150 ezer alatt nem ússza meg az átlag
A magyar gépjárművezetők többsége attól tart leginkább, hogy közlekedési balesetben kárt szenved, mivel ilyenkor a balesetet okozónak csupán az adatait kell átadnia, igazolnia a biztosítottságát és kitölteni a kárbejelentőt, minden egyéb, hosszadalmas ügyintézés a károsultra hárul. Egy tavaly év végén készített felmérés szerint a károsultak közel harmada a saját bőrén tapasztalta már, mennyire megterheli a családi költségvetést a balesetben megsérült járművük helyreállítási költsége. Ennyien mondták ugyanis, hogy volt már részük közúti balesetben, amikor pedig konkrétan a kifizetett összegekről kérdezték őket, a többség rendre 150 és 250 ezer közötti tételeket említett, amelyet a károkozó biztosítója később megtérített, kivéve a saját hibás baleseteket, amelyeknél a felelősség őket terheli. Ezek a számok továbbra is azt igazolják, hogy a legkisebb veszteséget még mindig azoknak kellett elkönyvelniük, akik rendelkeztek casco-biztosítással, az önrész kifizetése ugyanis jóval kisebb terhet jelentett, mint a tényleges kár fedezése.
Őrizzük meg a nyugalmunkat, ha bekövetkezett a baj
Vass Gábor |
„A felmérésünkből az derült kiderül, hogy az elmúlt öt évben közúti balesetben érintett autósok 20 százalékának gondot okoz a kárrendezéssel járó adminisztráció. Pedig egyszerű praktikákkal, illetve kis elővigyázatossággal a nehézségek elháríthatók.” – mondta dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője.
• A kárrendezés alapvető követelménye a felelősség megállapítása. Lényeges, hogy a baleset helyszínén azonnal írásos nyilatkozatunk legyen a felelősség elismeréséről, valamint megfelelően kitöltött kárbejelentőt kapjunk.
• Mind több biztosító kínálja a telefonos, internetes bejelentés lehetőségét, ám fontos megjegyezni, hogy ez az előbb említett dokumentumokat ezzel nem pótolhatjuk. Ha rendelkezünk kamerás vagy úgynevezett okos telefonnal, azt inkább használjuk arra, hogy a helyszínen fényképeket készítsünk.
• A káreseményt két napon belül jelezni kell a biztosítónak. Egyfelől ezzel meggyorsítjuk az eljárást, és hamarabb juthatunk a javításhoz szükséges pénzhez, másrészt forgalombiztonsági okokból sem célszerű törött gépjárművel közlekedni.
• Ha alkuszon keresztül kötjük meg biztosításukat, akkor ahhoz tanácsért és segítségért bármikor díjmentesen fordulhatunk. Ezzel rengeteg idő megspórolható, mivel az ügyintézés napokig, hetekig, nemzetközi károknál esetenként akár hónapokig is elhúzódhat.
• "kék-sárga" baleseti bejelentő, ha rendőri intézkedés történt, az erről szóló igazolás, vagy határozat • kitöltött kárbejelentő lap • a gépjármű forgalmi engedélye • a gépjárművet vezető személy jogosítványa (kivéve, ha parkolt) • a gépjármű törzskönyve (amennyiben rendelkezésre áll) • jogi személyek esetén ÁFA-nyilatkozat, aláírási címpéldány a kárügyben eljáró személytől |
Tanácsok külföldön bekövetkezett baleset esetére
• Fontos, hogy legyen a kocsiban baleseti bejelentő. Az internetről letölthető az adott országban használatos formanyomtatvány, ezek formátuma hasonló, mint a magyaré.
• Célszerű, hogy legyen nálunk biztosítottság igazolására szolgáló zöldkártya, amely az Európai Unión belül már nem kötelező, de sok esetben ajánlott. A dokumentumot a MABISZ honlapjáról lehet letölteni.
• Rendőrségi intézkedést lehet kérni, ha a jogalap nem tisztázott vagy a részes fél nem ismeri el a felelősséget, mert a későbbiekben a nemzetközi kárrendezésben illetékes biztosító munkáját megkönnyíti az adatrögzítésre való hivatkozás.
• Casco biztosítás esetén kérhetünk előzetes kárrendezést, azt követően indítja el a biztosító a behajtást, tehermentesítve ezzel a szerződésünket. Ebben az esetben csak az önrészt kell megelőlegezni, de az is megtérül a többi járulékos igényünkkel együtt. Amennyiben nincs casco biztosításunk, érdemes erre az időre határozott idejű casco biztosítást kötni.
• Ha a szállodában más parkolja le a gépkocsit a tulajdonos helyett és azt sérülés éri, akkor azonnal készíttessünk cégszerűen aláírt jegyzőkönyvet, amely rögzíti a biztosítótársaság nevét, ahol ilyen balesetekre a hotel biztosítva van. Amennyiben ilyennel nem rendelkezik a szálloda, kérni kell tőlük kötelezettség vállalásra vonatkozó nyilatkozatot arról, hogy a javítási költséget ők állják.