A héten nyilvánosságra került törvénytervezet alapján gyakorlatilag minden vállalkozásnak, amelynek reklám közzétételi tevékenységből bevétele származik adófizetési kötelezettsége fog keletkezni. A mostani változás úgy tűnik, valóban nem akar másról szólni, mint arról, hogy a törvény egyes rendelkezéseinek újragondolásával a korábbi normaszöveget megpróbálja a kormányzat EU konformmá tenni a későbbi szankciók megelőzése érdekében. Ez a cél jelenik meg a törvénymódosítási tervezet szöveges indokolásának bevezetőjében is - hívja fel a figyelmet Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM Zrt. adómenedzsere.
Mi változott?
Továbbra is megmarad a progresszív adóztatás, de csak kettő kulcs marad. Az egyik az előzetesen már bejelentett 5,3 százalékos kulcs, a másik a korábbi szabályzásban is meglévő 0 százalék. Az effektív adóterhet jelentő sávok teljesen megszűntek. Gyakorlatban a korábban 0 százalékos kulccsal adózó 0,5 milliárd forintos küszöb lett 100 millió forintra leszállítva.
Kik lesznek a nyertesek?
Gyakorlatilag csak azok a vállalkozások, akik eddig a 10 százalékos adókulcs adósávjának felső határához közel vagy a magasabb adómértékben voltak kötelesek a reklámadót megfizetni.
Kik a vesztesei az új szabályozásnak?
Minden vállalkozás, ahol az árbevétel, ideértve a saját célú reklámok közvetlen költségének összegét is a 100 millió forintot meghaladja és eddig az 1 százalékkal fizette meg a reklámadót, illetve azok, akiknek az árbevétele 10 százalékos adókulccsal adózó sáv alján közepén van. A megrendelői oldalon az adókulcs 20 százalékról 5 százalékra csökkent. Kapcsolt vállalkozásoknak csak akkor kell aggregálniuk reklámadó köteles bevételeiket és saját célú reklám költségeiket, ha a reklámadó törvény hatálybalépését követő szétválás következtében lettek kapcsolt vállalkozások.
Kik a nyertesek?
Fekete Zoltán szerint minden vállalkozás, amely nem próbálta meg az új szabályokhoz igazítani céges struktúráját. Igaz a szabályok ismeretében annak, hogy találunk ilyen vállalkozást nagyon kicsi az esélye, hiszen a kapcsolt vállalkozások adóalapjának összeszámítására vonatkozó szabályok alól nem mentesülhettek korábban sem.
Sokakat tehet tönkre Magyar Reklámszövetség szerint a reklámadó új tervezete is a szakadék szélére sodorhat rengeteg vállalkozást. Az unióhoz fordulnak segítségért. Részletek >>> |
A módosítás a reklámadó törvényt érintő változásokon túl társasági adóban is igyekszik könnyíteni az adózók helyzetét. A megrendelők 2014-es szabályok szerint minden egyes reklámköltésükkel kötelesek voltak az adóalapjukat megnövelni, ha nem rendelkeztek a reklámadó alanyának nyilatkozatával. Az idei évtől 30 millió forintos reklámköltésig egyáltalán nem kellett adókorrekciót végrehajtani. Ennek a kedvező szabálynak az alkalmazhatóságát a tervezet kiterjeszti a 2014-es évre, ami azért is sok adózó életét megkönnyítő változás, mert a tavalyi csonka évben valószínűleg nagyon kevés adózó marad, akinek az adóalapját növelnie kellene.
"Már csak az a kérdés, hogy pontosan mikortól lehet majd alkalmazni a szabályokat? Amit most tudunk az az, hogy amennyiben a Parlament elfogadja az új reklámadó szabályokat, akkor is csak a törvény kihirdetésétől számított 31. napon lép hatályba. Így egy dolog biztos, hogy ez az időpont mind 2014-es reklámadó, mind a 2014-es társasági adó bevallási határidejét követő május 31-ét követően lesz" - hívja fel a figyelmet Fekete Zoltán.
Örülhet az RTL és a TV2? Számítások szerint az újratervezés nagy nyertese az RTL-csoport. Az előző, idén januártól 50 százalékra emelt kulcs őket érintette leginkább. A tavalyi 23,7 milliárd forintos bevétele után a csoportot birtokló M-RTL Zrt.-nek 4,5 milliárdot kellett fizetnie, ez mostantól 1,5 milliárdra csökkenhet.A TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt. az eddigi, mintegy kétmilliárd forintos elvonás helyett egymilliárdos adó elé néz. Részletek >>> |