BUX
33 134.87
+3.59%
+1 149.00
OTP
9 500.00
+1.77%
+165.00
MOL
1 930.00
+4.38%
+81.00
RICHTER
6 175.00
+5.29%
+310.00
MTELEKOM
365.00
+1.95%
+7.00
 
2015. május 8. 15:56

Egy új kormánytervezet eltörölné a reklámadó jelenlegi sávjait, és egységesen egy kulcsot vezetne be százmilliós reklámbevétel fölött. Kik lesznek a módosítás nagy nyertesei és vesztesei? Történt-e érdemleges változás az előző tervezethez képest, vagy a kormány csak a kritikus pontokon változtat, hogy elkerülje az uniós szankciókat?

A héten nyilvánosságra került törvénytervezet alapján gyakorlatilag minden vállalkozásnak, amelynek reklám közzétételi tevékenységből bevétele származik adófizetési kötelezettsége fog keletkezni. A mostani változás úgy tűnik, valóban nem akar másról szólni, mint arról, hogy a törvény egyes rendelkezéseinek újragondolásával a korábbi normaszöveget megpróbálja a kormányzat EU konformmá tenni a későbbi szankciók megelőzése érdekében. Ez a cél jelenik meg a törvénymódosítási tervezet szöveges indokolásának bevezetőjében is - hívja fel a figyelmet Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM Zrt. adómenedzsere.

Mi változott?

Továbbra is megmarad a progresszív adóztatás, de csak kettő kulcs marad. Az egyik az előzetesen már bejelentett 5,3 százalékos kulcs, a másik a korábbi szabályzásban is meglévő 0 százalék. Az effektív adóterhet jelentő sávok teljesen megszűntek. Gyakorlatban a korábban 0 százalékos kulccsal adózó 0,5 milliárd forintos küszöb lett 100 millió forintra leszállítva.

Kik lesznek a nyertesek?

Gyakorlatilag csak azok a vállalkozások, akik eddig a 10 százalékos adókulcs adósávjának felső határához közel vagy a magasabb adómértékben voltak kötelesek a reklámadót megfizetni.

Kik a vesztesei az új szabályozásnak?

Minden vállalkozás, ahol az árbevétel, ideértve a saját célú reklámok közvetlen költségének összegét is a 100 millió forintot meghaladja és eddig az 1 százalékkal fizette meg a reklámadót, illetve azok, akiknek az árbevétele 10 százalékos adókulccsal adózó sáv alján közepén van. A megrendelői oldalon az adókulcs 20 százalékról 5 százalékra csökkent. Kapcsolt vállalkozásoknak csak akkor kell aggregálniuk reklámadó köteles bevételeiket és saját célú reklám költségeiket, ha a reklámadó törvény hatálybalépését követő szétválás következtében lettek kapcsolt vállalkozások.

Kik a nyertesek?

Fekete Zoltán szerint minden vállalkozás, amely nem próbálta meg az új szabályokhoz igazítani céges struktúráját. Igaz a szabályok ismeretében annak, hogy találunk ilyen vállalkozást nagyon kicsi az esélye, hiszen a kapcsolt vállalkozások adóalapjának összeszámítására vonatkozó szabályok alól nem mentesülhettek korábban sem.

Sokakat tehet tönkre

Magyar Reklámszövetség szerint a reklámadó új tervezete is a szakadék szélére sodorhat rengeteg vállalkozást. Az unióhoz fordulnak segítségért. Részletek >>>

A módosítás a reklámadó törvényt érintő változásokon túl társasági adóban is igyekszik könnyíteni az adózók helyzetét. A megrendelők 2014-es szabályok szerint minden egyes reklámköltésükkel kötelesek voltak az adóalapjukat megnövelni, ha nem rendelkeztek a reklámadó alanyának nyilatkozatával. Az idei évtől 30 millió forintos reklámköltésig egyáltalán nem kellett adókorrekciót végrehajtani. Ennek a kedvező szabálynak az alkalmazhatóságát a tervezet kiterjeszti a 2014-es évre, ami azért is sok adózó életét megkönnyítő változás, mert a tavalyi csonka évben valószínűleg nagyon kevés adózó marad, akinek az adóalapját növelnie kellene.

"Már csak az a kérdés, hogy pontosan mikortól lehet majd alkalmazni a szabályokat? Amit most tudunk az az, hogy amennyiben a Parlament elfogadja az új reklámadó szabályokat, akkor is csak a törvény kihirdetésétől számított 31. napon lép hatályba. Így egy dolog biztos, hogy ez az időpont mind 2014-es reklámadó, mind a 2014-es társasági adó bevallási határidejét követő május 31-ét követően lesz" - hívja fel a figyelmet Fekete Zoltán.

Örülhet az RTL és a TV2?

Számítások szerint az újratervezés nagy nyertese az RTL-csoport. Az előző, idén januártól 50 százalékra emelt kulcs őket érintette leginkább. A tavalyi 23,7 milliárd forintos bevétele után a csoportot birtokló M-RTL Zrt.-nek 4,5 milliárdot kellett fizetnie, ez mostantól 1,5 milliárdra csökkenhet.A TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt. az eddigi, mintegy kétmilliárd forintos elvonás helyett egymilliárdos adó elé néz. Részletek >>>

Adó Vannak esetek, amikor a munkaadónak kell biztosítania a védőfelszerelést
Privátbankár.hu | 2020. március 29. 12:30
A szemétszállítók, illetve a szennyvízkezeléssel foglalkozók biztonságáról a foglalkoztatónak kell gondoskodnia.
Adó Trükközött a jelentésekkel egy betegszállító cég
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:58
Hatvanmillió forint értékű egészségpénztári támogatást vett fel jogosulatlanul egy Szabolcs megyei betegszállító vállalat.
Adó Vizsgálódott a NAV – sok szabálysértés a külföldiek éttermeiben
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 11:08
A Dél-Alföldön ellenőrzött, külföldiek által üzemeltetett szegedi éttermek több mint kétharmadánál találtak szabálytalanságokat az adóellenőrök.
Adó Késésben vagy az adóbevallással? Van egy jó hírünk!
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 08:42
A NAV négy legnagyobb fővárosi ügyfélszolgálata a május 20-áig hátralévő valamennyi munkanapon hosszabb nyitva tartással várja a bevallókat.
Adó Óriási adócsökkentési pakkot kapunk
Privátbankár.hu | 2015. május 13. 07:57
Összességében 220 milliárdos köztehercsökkentést indítványoz a kormány a jövő évi adócsomagban – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára.
Adó Túlzottan is félünk az áfacsalástól
Privátbankár.hu | 2015. május 12. 15:08
Évente közel 200 milliárd euró áfától, az összes lehetséges áfabevétel közel hatodától esnek el az uniós tagállamok az áfacsalások miatt.
Adó Ha a disznóknál bejön, másutt is csökkenhet az áfa?
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 18:23
Nemcsak a sertéságazatnak, de az agráriumnak és az egész gazdaságnak kedvezőbb lenne az alacsonyabb áfakulcs - ezt akarja bizonyítani az 5 százalékos áfa bevezetését követően a Terméktanács.
Adó Így enyhítené a reklámadót a szakmai szervezet
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 11:55
Megszüntetné a saját célú reklám adóztatását az Országos Kereskedelmi Szövetség. Az ötszázalékos kulccsal képtelenek tervezni a kkv-k.
Adó Tényleg olcsóbb lett a hús? Komoly ellenőrzés vár a kereskedőkre
Privátbankár.hu | 2015. május 11. 08:41
Jövőre 27-ről 5 százalékra csökken a sertéshús áfája, az NGM is ellenőrizni fogja, hogy a kereskedők nem nyelik-e le.
Adó Matekozzon velünk: hányan tudnak felöltözni ennyi hamisítványból? - képek
Privátbankár.hu | 2015. május 9. 10:02
Szép nagy fogása volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, mintegy 230 millió forintnyi gagyi utánzatot találtak egy ganz-telepi raktárban.
Friss
hírlevél