Az MNB 2013. november 6-án hivatalból fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított a Societatea Comerciala de Asigurare-Reasigurare Astra S.A. Biztosító Magyarországi Fióktelepénél, mivel a fióktelep honlapján bejelentette, hogy telefax elérhetőségeit 2013. november 1-jével megszünteti. A jegybank a vizsgálat indítása után két nappal kötelezte a fióktelepet, hogy szüntesse meg azt az állapotot, hogy a fogyasztók nem közölhetik telefaxon a tevékenységére vonatkozó panaszukat.
Nem adták meg az új számot
A vizsgálat során a jegybank megállapította: a fióktelep honlapjának különböző menüpontjaiban és felugró ablakban megjelenő értesítései 2013. október 30. és november 20. között olvasható tájékoztatók egyértelműen azt az üzenetet közvetítették a fogyasztóknak, hogy a továbbiakban nincs lehetőségük írásbeli panaszaik telefaxos továbbítására.
Eközben a honlap panaszkezelési ügyfél-tájékoztatója, illetve a fióktelep kapcsolatait megadó további menüpontja egy már nem létező, megszüntetett faxszámról adott tájékoztatást az ügyfeleknek. A közzétett tájékoztatások ellenére a fióktelep eközben mégis működtetett egy másik faxszámot, de ennek száma nem volt nyilvános.
Az, hogy az új telefaxszám nem volt elérhető, korlátozta a fogyasztókat – a biztosítási törvény által szabályozott – panasztételi joguk gyakorlásában. Az MNB ezért, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt 3 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a fióktelepre, s kötelezte a jogszabályi rendelkezések betartására.