A mai napig kellett postára adnia a biztosítóknak a január 1-jén váltó autósok számára az értesítőt - ez nagyjából 3,3 millió embert érint. Korábban gyakran előfordult, hogy az értesítő késve vagy egyáltalán nem érkezett meg, az új szabályozás szerint azonban az évfordulót megelőző 50. napig a biztosítóknak küldeniük kell a levelet.
El ne feledkezzen a baleseti adóról!
30 ezer forintban maximalizálná az a törvényjavaslat a baleseti adót, melyet a Költségvetési Bizottság benyújtott be a Parlamentnek. A felső korlát 64 ezer teherautót, vontatót és buszt érint, akiknek ezen módosítás nélkül 30-120 ezer forint között nőtt volna kötelező biztosítási díja. Ez a teher számos fuvarozónak okozott volna elviselhetetlen többletterhet, ami könnyen az alapvető élelmiszerek árára is kihathatott volna. Az adóplafon bevezetése nem érinti a személygépjármű tulajdonosokat, akik átlag 6 ezer forint adót kell majd fizessenek januártól, kötelező biztosítási díjukon felül. |
Az értesítés a jövő évi bónuszfokozatot igen, de a januártól fizetendő baleseti adót még nem fogja tartalmazni, ezért az adó várható 30 százalékos díjnövelő hatására külön oda kell figyelniük a gépjármű tulajdonosoknak. A Biztositas.hu számításai szerint nagyjából 6000 forintot fizet majd az átlag autós adó címén - figyelem, a különböző alkuszportálokon kalkulált díjak sem tartalmazzák az adót (úgy néz ki, azt véglegesen majd csak november végén vagy decemberben fogadhatja el a Parlament).
Évközi váltók: most is léphetnek, de nem biztos, hogy jó ötlet
Van további 800 ezer autós, aki nem kap most levelet, hiszen a váltás határideje náluk január elseje utánra esik. Tévedés, hogy ők nem válthatnak most, ez a lehetőség számukra is nyitva áll. Sőt, így akár jobban járhatnak mint azok, akiknek még mindig az év első napja az évfordulójuk. A biztosítók év közben ugyanis rendre magasabb díjakat határoznak meg, mint a kampányban, amikor az árverseny sokkal jobban érvényesül.
Az alkuszok nagy része ugyanakkor ennek ellenére sem ajánlja az évközi váltóknak, hogy most lépjenek - hiszen egy év alatt annyi életkörülmény változhat meg, hogy akár jelentősebb kedvezménytől is eleshetnek így.
Fontos megemlíteni, hogy az évközi váltók saját határidejükre sem igen figyelnek, vagyis, amikor épp aktuális lenne számukra, hogy megnézzék, érdemes-e váltani, kampány híján inkább automatikusan hosszabbítanak, pedig kedvezményeket így is elérhetnének.
Ettől függetlenül sokan lehetnek, akik így is az ár miatt döntenek majd a váltás mellett, egyszerűen a gazdasági kilátások romlása és a megszorítások miatt. Óvatos becslések 700 ezer váltóról szólnak, de a baleseti adó réme akár 1 millió fölé is hajthatja a váltók számát. A kampány előtti reálisnak tartott 5-7%-os csökkenés ugyanis valójában 25-30%-os, vagyis sokan megspórolhatják akár a balaseti adót is.
Kezd felértékelődni a bizalmi tőke
A Netrisk szerint is egyértelműen az ár dominál a mostani kampányban. A piacvezető hazai online alkusz ügyfeleinek 70% vált rendre évenként kötelezőt. De úgy tűnik, a biztosítók neve is kezd fontos szempont lenni: annál kötünk kgfb-t, akiben megbízunk.
Az autósok választásából évről évre jól lemérhető, mennyire tartanak vonzónak egy biztosítót az autósok, a népszerű társaságokra ugyanis jóval nagyobb arányban esik a választás, mint ahányszor első helyen végeznek a díjversenyben. Idén a Netrisk.hu-n az ügyfelek 60 százaléka választja a legolcsóbb ajánlatot, tízből négy autós tehát az ár mellett a biztosítót is értékeli.
A listavezető Allianzot például ötször annyian választják, mint ahányszor első helyen áll a díj alapján, de a Netrisk.hu kimutatása szerint a márkák versenyében jól teljesít idén az Aegon is. A cégnév itt három és félszer annyi új biztosítást hoz, mint amennyi csupán a díjszint alapján indokolt lenne. A lista harmadik helyezettje a K&H Biztosító, a legjobb árajánlathoz mérten dupla annyi szerződéssel.
Az autósok emellett a Posta Biztosítót és a Groupama Garanciát is díjazzák, bár jóval kisebb különbséggel, míg a KÖBE, a Wabard, valamint az Astra Biztosító alulteljesít a kisebb fogyasztói bizalom nyomán.
Az Uniqa az árral tarol
Jól látható a Netrisk.hu statisztikáiból az is, hogy a kevésbé ismert biztosítótársaságok általában alulteljesítenek az általuk kínált árakhoz mérten. Így az Uniqa multinacionális háttere ellenére kevesebb biztosítást köt, mint ahányszor a legjobb árat adja. Igaz, ez is bőven elég ahhoz, hogy a társaság az átszerződők negyedét elvigye az idei kampányban.