Annak ellenére, hogy a biztosítók alap szándéka szerint lehetőleg minden casco-szerződésre fizetnek, egy sor olyan eset van, amire egyetlen fillér kártérítés sem jár – figyelmeztet Németh Péter, a 25 biztosítóval szerződött CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője. Az alkusz a cascós kártérítések áttekintése kapcsán összeszedte a leggyakoribb ilyen, többnyire figyelmetlenségből adódó eseteket.
A gondatlanság gondot okoz
A gondatlanság miatt bekövetkezett megrongálódásra akkor sem jár kártérítés, ha tetemes a helyreállítási költség. Vagyis, ha télen szétfagy a nyári folyadék az ablakmosóban, esetleg rágcsáló költözik a hosszabb időre leállított járműbe és szétrágja a vezetéket, vagy sártengerbe hajtva „széttúráztatja” a vezető a motort.
Melyik országra is vonatkozik a casconk?
Kizárja magát a cascós kártérítésből például az, akinek „területi hatályon kívüli” országban keletkezik kár a kocsijában, vagy ha demonstráció, tüntetés, netán polgárháborús övezetben törik össze a járművét – figyelmeztet a szakértő.
A rakománnyal vigyázzunk!
Hasonlóan költséges ostobaság és önhibás tételnek minősül, ha a csomagtartóra rosszul rögzített rakomány letépi a tetőt, vagy el sem jut odáig a súlyos csomag, mert már a felpakoláskor rázuhan a kocsira és összetöri. Akkor sem jobb a helyzet, ha túlbecsülve a saját autó erejét valaki egy aránytalanul nehezebb járművet vontat, s leszakítja a kocsija hátulját.
Ne hagyjuk a kocsiban kulcsot
Nem jár kártérítés akkor sem, ha a tulajdonos gyakorlatilag felkínálja a kocsit arra, hogy feltörjék, mert nyitva hagyta, esetleg benne hagyta a törzskönyvet, a kulcsot, vagy a forgalmit. De a lejárt forgalmira sincs mentség, pontosabban kártérítés, mert a casco egyik fontos alap feltétele az érvényes okmány. De casco-kártérítés szempontjából kifejezetten rossz pozíció, ha valaki jogosítvány nélkül, esetleg ittasan, vagy bedrogozva töri össze a kocsit. Nem jobb a helyzet akkor sem, ha rendőrök elől menekülve vagy esetleg illegális gyorsulási versenyen esik kár az autóban
A házi tuning is kizáró ok lehet
Olyan is van – igaz, ritkán -, hogy minden klappol ahhoz , hogy egy adott kárt kifizessen a biztosító, ám az utolsó pillanatban kiderül: házi barkácsolással megnövelték a motor teljesítményét, és ezt „elfelejtették” bejelenteni a hatóságoknak – sorolja a kizáró okokat Németh Péter.
Nem mindegy, hogy ki vezet
A szakértő felhívja a figyelmet arra is, hogy akkor sem fizet a biztosító, ha valaki egy hirtelen fékezéskor fejjel töri ki a szélvédőt, mert nem volt bekötve. És azt sem árt tudni, hogy csak korlátozott kártérítés várható akkor, ha a jármű tulajdonosa azt vállalta, hogy 40 év felettiek vezetik a kocsit, de közben a 16 éves gyerek törte össze.
A szakértő azonban leszögezte: a károk nagy többsége nem ezekből a kirívóan szélsőséges, hanem a normál üzemmóddal járó, hétköznapi esetekből adódik, a biztosítók pedig egyre több szolgáltatást építenek be a casco díjakba. Ennek köszönhetően jelenleg ez a biztosítás nyújtja a legátfogóbb védelmet az autókra.