A szenvedő plázák helyett földszintes bevásárló parkokra vadásznak a befektetők
Továbbra is élénken érdeklődnek az intézményi befektetők a magyarországi földszintes bevásárló parkok (strip mallok) iránt. Ez a speciális üzletközpont-forma a koronavírus-járvány idején is erősen tartja magát a vidéki nagyvárosokban és a főváros környékén. A befektetői koncentráció a hazai likviditásbőség miatt ezen a területen is folytatódik. Magyar vevők is sorakoznak a partvonalon. Közben a plázáktól lassanként sok befektető elfordul, miközben az ottani bérlők egyre súlyosabb helyzetük miatt azonnal kormányzati segítséget kértek.
A koronavírus-járvány egyik pozitív hozadéka, hogy felértékelődtek a biztonságos ingatlanbefektetési eszközök. Az iroda vagy a logisztikai terület mellé erősen felzárkózott a kiskereskedelmi ingatlanpiac egyik speciális szegmense, a strip mall. Annyira sikeres ez az üzletközpont-formátum (földszintes üzletsorok, nyitott parkolók, kapcsolódó alapszolgáltatást nyújtó vállalkozások egységei), hogy mára több hálózat (Stop.Shop, Parkcenter, Zone) is működik Magyarországon és nyereségesek.
„Nem gyakori, hogy piacra dobnak ilyen strip mallokat. Szűkös a kínálat és kevés a tulajdonosként fellépő piaci szereplő. Ám előfordul, hogy üzleti okokból, például portfólió tisztításra törekedve mégis megválnak egy egész hálózattól vagy egyetlen ilyen ingatlantól. Ez utóbbi történt Kecskeméten, ahol a Target Centert egy pénzügyi befektetőnek adta el a magán befektetői tulajdonos” – mondta Losonci György, a VLK Cresa tanácsadó cég kereskedelmi, befektetési szakértője, aki közreműködött a tranzakcióban.
Az intézményi befektetők szeme már jó pár éve megakadt a földszintes üzletsorokból kialakított központokon. A kínálati oldalt jelentősen befolyásolja a jelenleg 2023-ig érvényben lévő plaza-stop szabályozás, amely nagy mértékben lelassította az elöző évek fejlesztési hullámát.

A strip-mallok bérlői mixe rendkívül stabil, csak kis módosításokra van szükség éveken keresztül. Általában van egy-két mágnesbérlő (többnyire hipermarket/szupermarket és elektronikai vagy barkácsáruház), a többi alapvető szükségleteket kielégítő közepes méretű üzlet.
A szakértő szerint árukínálatuk és árfekvésük a középső kategóriákba tartoznak. S bár érzékelik az online vásárlások előretörését, aggodalomra nincs okuk, mert az alapvető élelmiszereket és szolgáltatásokat kínáló bérlők üzleteit, a járvány beköszönése óta is folyamatosan látogatják a vásárlók. A járvány miatti korlátozások pont ezeket nem, vagy csak kisebb mértékben érintették, s ezt az előnyt ki is használják.
Ez a cikk az Mfor és a Privátbankár Prémium tartalma, csak a lap előfizetői olvashatják teljes terjedelmében.
14 napig ingyenesen hozzáférhet Prémium tartalmainkhoz a következő lépések megtétele után:
- Regisztráljon (adja meg emailcímét és jelszavát)
- Válasszon előfizetői csomagjaink közül
- Adja meg bankkártyája adatait - a választott csomag díját csak a 14 napos próbaidőszak letelte UTÁN vonjuk le bankszámlájáról
+1: A 14 napos próbaidőszak alatt Profiloldalán bejelentkezve BÁRMIKOR LEMONDHATJA előfizetését
Előfizetői csomagjainkról, az előfizetésről részletesen itt olvashat