Mivel friss CRM témájú felmérés nem áll rendelkezésre, annyit tudunk, hogy az Eurostat adatai szerint 2010-ben a magyarországi KKV-k mindössze 9%-a használt CRM-et a 23%-os EU átlaggal szemben. 2015-re az EU-s átlag 31%-ra nőtt, míg Magyarországon továbbra is csak 13% volt a használat. Ezt egyébként alátámasztja a 2017-es “KSH Távközlés, televízió- és internetszolgáltatás – IKT-eszközök és használatuk a háztartásokban, a vállalkozásoknál és a közigazgatásban” jelentés is, ami 2015-ről 2017-re átlagosan 3-4% csökkenést mutat a hazai legalább 10 főt foglalkoztató cégek CRM használatában.
(KSH-jelentés, 49.oldal) |
2018. novemberében a magyar KKV CRM piac első számú szereplője, a MiniCRM végzett egy nem reprezentatív online felmérést, amelynek keretén belül 300 KKV vállalkozás válaszolt milyen témában kellene fejlődniük, miben vannak hiányosságaik.
Az eredmény alapján a magyarországi KKV cégvezetők három legnagyobb problémája, kihívása:
- Ajánlatok utánkövetése, értékesítési feladatok delegálása és ellenőrzése (69 százalék)
- Kollégák munkájának egyszerűsítése, támogatása automata emailekkel, teendő kiosztással (66 százalék)
- Hogyan kerüljék el a felesleges adminisztrációt (66 százalék)
“A kutatás - számunkra is legérdekesebb - konzekvenciája az volt, hogy nem a nemzetközi trendek jelentek meg az eredményben, nem a médiában sokszor hangoztatott, mesterséges intelligencia, de még az alig ismert új technológiák sem foglalkoztatják a kis- és középvállalkozások cégvezetőit. A napi működést elősegítő dolgok érdeklik őket.” - fejtette ki Egerszegi Krisztián, a CRM Nap 2019 rendezvény megálmodója és főszervezője. “Valahol számítottunk rá, hogy a legnagyobb probléma az értékesítéssel kapcsolatos lesz (utánkövetés), ami logikus, hiszen ebből származik a cég bevétele.” - teszi hozzá Egerszegi.
A kutatásból kiderül, hogy az értékesítésen túl, a cégvezetők, a hatékonyságot helyezik előtérbe és arra törekednek, hogyan lesz egyszerűbb, gyorsabb, automatizáltabb a munka és hogyan tudják a felesleges tevékenységeket kiiktatni a cég operatív működéséből.
Jó hír, hogy a magyar kis- és középvállalkozások felismerték miben kell fejlődniük, de egyértelműen látszik, hogy az üzleti támogató rendszerek hiánya komoly hátrányt jelent. Ez összhangban van a CRM rendszerek elterjedésével is, mert ennek a szoftvernek a legfőbb előnye a hatékony működés megalapozása és az eredményesebb értékesítés stabilizálása, folyamatos növelése.
“Az emberi hibázást minimalizálni lehet, a feladatok delegációja gyerekjáték, a beérkező megkeresések és ajánlatkérések utánkövetése ellenőrzött és sok esetben automatizált lehet, nincs elveszett ügyfél - a cég kívülről, belülről jobbá válik” - vallja a MiniCRM Zrt. cégvezetője, akik elsőként kezdték el népszerűsíteni a CRM-szemléletű cégvezetést, azaz a “CRMentality”-t.
A CRM elterjedése a sok pozitívum ellenére, mégsem az elvárt ütemben zajlik, hiszen mai napig fennáll, hogy a problématudat megvan a cégeknél, de nem kapcsolódik össze a CRM rendszerek nyújtotta megoldásokkal. Ennek az a vége, hogy az egyszerűnek tűnő “hirtelen”, tűzoltó technikákat próbálják alkalmazni a cégvezetők, ami hosszabb távon komoly károkat okoz.
Fontos, hogy a KKV-k tudják, nincsenek egyedül a bajaikkal. Mindenki úgy hiszi, hogy egyedi problémái vannak, de ezekre léteznek azonnal használható sablonosítható megoldások. Felsorolunk néhány mindennapi példát szemléltetésként: - tudják hogy értékesíteni kell, de nem egy megtervezett, jól megkomponált folyamat szerint cselekszenek, - legtöbbször a kiadott ajánlatok utánkövetése sem történik meg, - elfelejtik, hogy kivel-mikor-mit kell csinálniuk, mert nem látják egy helyen a fontos információkat és semmi nem figyelmezteti őket, - elvesznek olyan információk, amiket annak a kollégának kellett volna 1 éve rögzítenie, aki már nem dolgozik a cégnél, - csodálkoznak, hogy egy félresikerült hírlevél vagy instagram oldal csak időpocsékolás és semmit nem hoz, - egy csak jutalékért dolgozó kereskedő a saját excel tábláit dédelgetve nem eredményt hoz, hanem viszi magával az ügyféladatokat, - a cégvezetők napi 8-10 órányi tűzoltás után a cégük rabszolgájának érzik magukat, ahelyett, hogy élveznék a munkájuk gyümölcsét. |
“A CRM Nap 2019 szakmai konferenciát és kiállítást éppen ezen rossz gyakorlat megváltoztatása érdekében hoztuk létre. Cég méretétől és típusától függetlenül azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy aktív CRM használó és CRM-et egyáltalán nem ismerő cégvezetőket ismertetünk meg olyan értékesítési- és CRMentality technikákkal, amellyel a cégük értékesítése, hatékonysága, az értékesítéshez kapcsolódó performanciája új dimenzióba kerül.” - nyilatkozta a főszervező.
A hiánypótló rendezvényt, a CRM Nap 2019-et, a szervezők 2019. szeptember 26-án rendezik meg Budapesten, ahol 1000 KKV cégvezető és értékesítési vezető kapja meg a legújabb, gyakorlati tudást ami megadja az esélyt arra, hogy felzárkózzunk a nyugat-európai szintű CRM használathoz és értékesítési hatékonysághoz.
(x)