Lájkold a Privátbankárt, mi adunk 10 forintot - fogjunk össze együtt a gyerekekért! >> |
A motorhajtású bérautó szolgáltatás, vagyis a taxizás 1913. június 1-jén kezdődött Magyarországon. Ezt a szolgáltatást Európában hetedikként kezdte meg a Főtaxi Zrt. jogelődje, összesen 25 darab Marta taxival, amelyekben már taxaméter is volt.
Taxidroszt a 1940-es évek előtt, Forrás: Főtaxi |
Az első autótaxikat a Haltenberger Samu vezetésével működő vállalat még saját maga gyártotta, később a beszállított alvázakra terveztek favázas kocsiszekrényeket. Az 1930-as évek második felének forradalmi újítása volt, hogy az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. magyar fejlesztésű, csővázas karosszéria sorozatgyártásába kezdett, amelyeket Ford és Mercedes-Benz alvázakra szereltek fel.
Maguk fejlesztettek
A gyárként, szervizként és taxitársaságként is működő korabeli vállalatcsoport a századelőn saját központot épített Kőbányán a Kerepesi út 15. szám alatt. A több ezer négyzetméteres komplexum – amely idén a Budapest 100 programsorozat részeként bejárható és megtekinthető lesz – adott otthont több világszabadalomnak is.
Drost-rendszerű központ, Forrás: Főtaxi |
Itt volt annak a Drost Tivadar német mérnökről elnevezett készüléknek a központja, amely elsőként tette lehetővé, hogy a kezelőszemélyzet ellenőrizhesse és szabályozhassa a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát, és később ebben az épületben alkalmazták először 1941-től a rendeléseket fogadó lámpatáblás telefonközpontot, ami napi 13 ezer hívást tudott kezelni. A 40-es évekre már csaknem 100 autója és több mint 90 autóbusza volt a társaságnak.
Az amerikaiaknak is tetszett
A Főtaxival egyidős, idén 100 éves épületben alakította ki Haltenberger Samu a világ első félautomata kocsimosót 1924-ben. Ennek lényege, hogy a két párhuzamosan mozgó, változtatható sebességű pályán haladó autókat többfős brigádok takarították. A hatékony munkamegosztásnak és a gépesítésnek köszönhetően a korábbi negyven perces mosási idő fél percre csökkent autóként, vagyis a mosópálya óránként 120 kocsi megtisztítását tette lehetővé. A magyar mérnökök fejlesztését az Egyesült Államokban működő, és már a századelőn 30 ezer autót megmozgató Yellow Cab Company megvásárolta és felhasználta.
Félig automatizált kocsimosó, Forrás: Főtaxi |
Fatüzeléssel is taxiztak
A második világháború alatti nyers- és üzemanyag-hiány arra ösztönözte Haltenbergert és a Főtaxi elődjét, hogy innovatív megoldásokkal pótolják a kieső készleteket. Ennek eredményként a budapesti taxikat 1941-től először szerelték fel gázüzemű meghajtást segítő generátorokkal. A propán-bután-gáz mellett a korszakban faszénnel is működtek autótaxik, a palackokat a kocsik hátuljára vagy tetejére, a generátort és szűrőt a motorháztető alá szerelték fel. A gépkocsik javításához szükséges acél, réz és alumínium előállítására a társaság már 80 évvel ezelőtt saját újrahasznosítási rendszert dolgozott ki.
Faszéntüzelésű autó az 1940-es évekből, Forrás: Főtaxi |
A második világháború után két évvel jelölték meg az autókat a piros-fehér kockasorral, amit azóta is használ a társaság. A taxizás 1948-ban állami kézbe került, azonban a fejlődés nem maradt abba. A hatvanas években már 900-nál is több autója és 100 taxiállomása volt a társaságnak. Sőt abban az évtizedben szerelték fel az autókat URH-készülékkel is. Az akkor Fővárosi Autótaxi Vállalatként működő társaság már autókölcsönzéssel is foglalkozott.
A monopolhelyzet után
A nyolcvanas években megjelentek a magántaxik, így a főtaxi monopóliuma megszűnt. 1993-ban a nagyvállalati formát felváltotta a részvénytársasági működés. Az autókat eladták és alvállalkozókkal folytatódott a személyszállítás. Van azonban, ami 72 éve nem változott, a Főtaxi telefonszáma. Csak a hetedik számjeggyel egészült ki, amikor megszűnt a hatjegyű hívószám.