1p
KKV
Saját gyártású autókkal kezdett, bevezette a Drost-rendszert és a telefonos autórendelést az idén 100 éves Főtaxi. Félautomata kocsimosóját pedig Amerikában is bevezették. Volt idő, amikor a taxik is fatüzeléssel működtek. A társaság több szabadalmat is bejegyzett. A cég idén lesz 100 éves, ebből az alkalomból gyűjtöttek össze néhány érdekességet.
Lájkold a Privátbankárt, mi adunk 10 forintot - fogjunk össze együtt a gyerekekért! >>

A motorhajtású bérautó szolgáltatás, vagyis a taxizás 1913. június 1-jén kezdődött Magyarországon. Ezt a szolgáltatást Európában hetedikként kezdte meg a Főtaxi Zrt. jogelődje, összesen 25 darab Marta taxival, amelyekben már taxaméter is volt.

Taxidroszt a 1940-es évek előtt, Forrás: Főtaxi

Az első autótaxikat a Haltenberger Samu vezetésével működő vállalat még saját maga gyártotta, később a beszállított alvázakra terveztek favázas kocsiszekrényeket. Az 1930-as évek második felének forradalmi újítása volt, hogy az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. magyar fejlesztésű, csővázas karosszéria sorozatgyártásába kezdett, amelyeket Ford és Mercedes-Benz alvázakra szereltek fel.

Maguk fejlesztettek

A gyárként, szervizként és taxitársaságként is működő korabeli vállalatcsoport a századelőn saját központot épített Kőbányán a Kerepesi út 15. szám alatt. A több ezer négyzetméteres komplexum – amely idén a Budapest 100 programsorozat részeként bejárható és megtekinthető lesz – adott otthont több világszabadalomnak is.

Drost-rendszerű központ, Forrás: Főtaxi

Itt volt annak a Drost Tivadar német mérnökről elnevezett készüléknek a központja, amely elsőként tette lehetővé, hogy a kezelőszemélyzet ellenőrizhesse és szabályozhassa a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát, és később ebben az épületben alkalmazták először 1941-től a rendeléseket fogadó lámpatáblás telefonközpontot, ami napi 13 ezer hívást tudott kezelni. A 40-es évekre már csaknem 100 autója és több mint 90 autóbusza volt a társaságnak.

Az amerikaiaknak is tetszett

A Főtaxival egyidős, idén 100 éves épületben alakította ki Haltenberger Samu a világ első félautomata kocsimosót 1924-ben. Ennek lényege, hogy a két párhuzamosan mozgó, változtatható sebességű pályán haladó autókat többfős brigádok takarították. A hatékony munkamegosztásnak és a gépesítésnek köszönhetően a korábbi negyven perces mosási idő fél percre csökkent autóként, vagyis a mosópálya óránként 120 kocsi megtisztítását tette lehetővé. A magyar mérnökök fejlesztését az Egyesült Államokban működő, és már a századelőn 30 ezer autót megmozgató Yellow Cab Company megvásárolta és felhasználta.

Félig automatizált kocsimosó, Forrás: Főtaxi


Fatüzeléssel is taxiztak

A második világháború alatti nyers- és üzemanyag-hiány arra ösztönözte Haltenbergert és a Főtaxi elődjét, hogy innovatív megoldásokkal pótolják a kieső készleteket. Ennek eredményként a budapesti taxikat 1941-től először szerelték fel gázüzemű meghajtást segítő generátorokkal. A propán-bután-gáz mellett a korszakban faszénnel is működtek autótaxik, a palackokat a kocsik hátuljára vagy tetejére, a generátort és szűrőt a motorháztető alá szerelték fel. A gépkocsik javításához szükséges acél, réz és alumínium előállítására a társaság már 80 évvel ezelőtt saját újrahasznosítási rendszert dolgozott ki.

Faszéntüzelésű autó az 1940-es évekből, Forrás: Főtaxi


A második világháború után két évvel jelölték meg az autókat a piros-fehér kockasorral, amit azóta is használ a társaság. A taxizás 1948-ban állami kézbe került, azonban a fejlődés nem maradt abba. A hatvanas években már 900-nál is több autója és 100 taxiállomása volt a társaságnak. Sőt abban az évtizedben szerelték fel az autókat URH-készülékkel is. Az akkor Fővárosi Autótaxi Vállalatként működő társaság már autókölcsönzéssel is foglalkozott.

A monopolhelyzet után

A nyolcvanas években megjelentek a magántaxik, így a főtaxi monopóliuma megszűnt. 1993-ban a nagyvállalati formát felváltotta a részvénytársasági működés. Az autókat eladták és alvállalkozókkal folytatódott a személyszállítás. Van azonban, ami 72 éve nem változott, a Főtaxi telefonszáma. Csak a hetedik számjeggyel egészült ki, amikor megszűnt a hatjegyű hívószám.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Elárultak egy kellemes hírt a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:34
Egyszerűbb lett a feltételek teljesítése. 
KKV Zuhog a pénzeső: még több magyar cégnek jut támogatás
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:15
Már több mint 1300 cég örülhetett.
KKV Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda. 
KKV Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG