Hogyan lehet használni a régi pénztárgépet?
Az adóhatóság új közleményt adott ki, amelyben összefoglalják, ki és milyen feltételekkel használhatja régi, online kapcsolatra nem képes pénztárgépét.
Eszerint a pénztárgép használatára kötelezett adóalany a 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet hatálybalépését, vagyis 2013. november 16-át követően az alábbi feltételek fennállása esetén üzemeltethet elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépet:
a) az adózónak rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó által visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel, vagy
b) amennyiben az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó szerződést, megrendelést a forgalmazó 2013. november 16-ig még nem igazolta vissza, úgy
ba) az adózónak – amennyiben a pénztárgépet nem közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg – rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó olyan szerződéssel vagy megrendeléssel, amely kapcsán a pénztárgép értékesítője 2013. november 25. napjáig – a forgalmazó által visszaigazoltan – igazolja, hogy a szerződést, megrendelést, továbbította a forgalmazóhoz, vagy
bb) az adózónak – amennyiben a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg – rendelkeznie kell érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó által legkésőbb 2013. november 25. napjáig visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel, vagy
c) amennyiben az adózó az a) pont szerinti megrendeléssel, szerződéssel, vagy a b) pont szerinti megrendeléssel, szerződéssel és igazolásokkal nem rendelkezik, úgy a NAV honlapjáról is elérhető, erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) online pénztárgépre vonatkozó megrendelést kell leadnia.
Mit kell ellenőrizni, ha van megrendelés?
A fentiek alapján tehát, amennyiben az adózó 2013. november 16-át megelőzően megkötött, online pénztárgépre vonatkozó szerződéssel, megrendeléssel rendelkezik, úgy az alábbi két körülményt kell ellenőrizni:
A) Ellenőriznie szükséges azt, hogy a megrendelés, szerződés érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik-e.
B) Ellenőriznie szükséges azt is, hogy a megrendelést, szerződést a forgalmazó visszaigazolta-e.
Visszavont engedély: ha a régit akarod használni, rendelj egy újat!
Így rendelj pénztárgépet (azonnal) A NAV tájékoztatója az online kasszarendelési felületről itt érhető el >> |
Bonyolítja a helyzetet, hogy hétfőn megszületett a jogerős ítélet az egyik olcsó, korábban az állam által is támogatott pénztárgéptípus engedélyének visszavonásáról, amely iparági hírek szerint a "legnépszerűbb" volt, azaz a legtöbb megrendelést adták le rá - ezek száma több tízezres nagyságrendű az információk szerint.
Az Alt Cash Kft. SAM4S NR270 ONLINE típusú pénztárgépe ugyanis nem felelt meg a műszaki és informatikai követelményeknek. Ez a típus volt az, amelynek megvásárlását a kormány támogatta, így kétséges, mi lesz azzal a tízezer kereskedővel, aki a 100 ezer forintos maximált ár reményében órák alatt lefoglalta a kasszákat.
A NAV friss tájékoztatójából erre az ügyre az alábbi pont illik: "Amennyiben (...) a szerződés, megrendelés érvényes forgalmazási engedéllyel nem rendelkező és/vagy ténylegesen forgalomba nem hozható pénztárgépre vonatkozik, úgy az adózó köteles a rendelet hatályba lépését követően haladéktalanul, az erre a célra kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) online pénztárgépet megrendelni."
Hogy mi lesz azzal, aki mégsem intézi el időben az új pénztárgépet? A NAV tájékoztatójának utolsó bekezdése nem hagy kétséget:"Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a NAV ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azon adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket."