1p
Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek
Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után - késett kivitelezés, folyamatos meghibásodások - viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek, a budapestiek elfogadták őket. Mi a helyzet velük ma, hol tervez átalakításokat idén a BKV, és tényleg non-stop járni fog-e a 4-es és 6-os? - a Privátbankár.hu utánajárt.

Az 1996-ban Düsseldorfban bemutatott Combino villamosok 10 évvel később álltak forgalomba Budapesten (hivatalosan 2004-ben érkeztek volna meg a járművek), nem kis botrányok - késett kivitelezés, folyamatos műszaki meghibásodások - közepette. Az akkori áron 36 milliárd forintért vásárolt, azóta is a 4-es és a 6-os vonalán közlekedő 40 szerelvénnyel – amiből egyidőben maximum 36 közlekedik - kapcsolatos problémák nagyjából két évig napi szintű témát adtak a sajtónak.

Emlékezetes, hogy az első Combino 2006. márciusi Budapestre érkezése után, végül az év júliusában forgalomba állított kocsik többször felmondták a szolgálatot, de a megelőző - 3,5 milliárdos - átalakítási munkák hibás kivitelezése miatt is több mint húszszor állt le a forgalom 2006 nyarán, alig egy hónap alatt.

A Combinók időközben felvették a  világon a legnagyobb a villamosforgalmat lebonyolító Nagykörút ritmusát, így kevesebbet is hallani róluk. A napi 4,5 millió le- és felszállás ellenére szinte semmit nem tudunk róluk, pedig kérdések azért vannak.

A BKV sajtóosztálya a Privátbankár.hu megkeresésére válaszolva azt mondta: a Combinók rendkívül megbízhatóak, jól üzemelnek, jelenleg semmilyen probléma nincs velük, a korábbiakat pedig javították, talán ezért is csendesebb a sajtó az ’’óriáshernyókkal’’ kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy újabb kocsik üzembe helyezést tervezi-e a vállalat, a sajtóiroda rendkívül titokzatosan annyit jegyzett meg, hogy "jelenleg előkészítés alatt van a BKV-nál egy járműbeszerzési projekt, de ennek finanszírozási háttere még nem teljes körű, így az esetleges járműtípus sem ismert".

Amit a Combinókról tudni kell

- A Budapesten forgalomban lévő Combino 54 méter hosszú, 2,4 méter széles. A 12 tengelyes jármű 6 modulból áll és teljes hosszában átjárható, a padlómagasság végig 350 mm.

- Mindkét oldalon 8-8 széles, ún. külső lengő-tolóajtó található, ezeken a kétszárnyú ajtókon a gyermekkocsival, vagy kerekesszékkel utazók is akadálytalanul áthaladhatnak.

- A villamoson 353 férőhely található, melyből 64 ülőhely. maximális sebessége 60 km/h, engedélyezett sebessége 50 km/h.

- Nagyobb teljesítménye ellenére kevesebb áramot fogyaszt, mint a korábbi Ganz villamosok.

-  A menetidő a  Moszkva tértől a Móricz Zsigmond körtérig 32 perc.

-   A Combinókon 120 sofőr dolgozik, akiknek kevesebb mint 20 százaléka nő. 

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a majdnem 5 éves működés alatt végeztek-e valamilyen felmérést akár a dolgozók, akár az utasok körében, hogy a Combinókat napi szinten használók minként látják a villamost, de a BKV sajtóirodája egyedüli ilyen műveletként még a gyártás fázisában készült közvélemény-kutatást tudta említeni, azóta nem vizsgálták az elégedettséget.

A régi villamosok ugyan kevesebbe kerültek a fővárosnak, de a korszerűséget és a többletszolgáltatást meg kell fizetni, úgyhogy érthető, hogy összességében - a kisebb áramfogyasztás ellenére - drágább az üzemeltetés - tájékoztatott a BKV sajtóosztálya. A korábbi villamosokhoz képest mindenképpen pluszt jelent a csendesebb üzem, a hűtés/fűtés, az alacsony padlózat és az akadálymentesített felszállás.

A Combinóknak meghatározott, 5 hetenkénti karbantartási és üzemeltetési ciklusrendje van, emellett garanciálisak - illetve garanciálisak voltak - és szavatosság vonatkozik rájuk.

A BKV idén egyébként több vonalon tervez felújításokat, amik a pályaszerkezetek, az áramellátási rendszerek, valamint a jelző- és váltóállító eszközök rekonstrukcióját foglalják magába. Felújítást konkrétan a 37-es vonalán, a X. Kolozsvári utcai szakaszon, az Élessarok – Őrház között, az 59-es vonal több szakaszán, valamint a Gellért tér – Döbrentei tér közötti, több vonalat érintő szakaszokon terveznek.

 

  

A további, folyamatban lévő nagyprojektek uniós források igénybe vételével zajlanak. A Fővárosi Közgyűlés január végén egyébként több nagyberuházás menedzselését átadta a Budapesti Közlekedési Központnak. Ezek egyike, az 1-es és a 3-as vonalak felújítása, továbbépítése a jelenleg legkritikusabb állapotban lévő szakaszok felújításával kezdődik, az 1-es vonalán az Árpád híd – Lehel út között, a 3-asnál pedig a Kőrösi Csoma úti szakaszon.

A munkák ütemezése függ az uniós engedélyezések előrehaladásától, valamint a közbeszerzési eljárások időigényétől. A budai fonódó villamoshálózat új építésű szakaszaihoz kapcsolódik a 17-es vonalának rekonstrukciója. További tervezett nagyprojekt még a 42-es vonalának felújítása és továbbépítése a XVIII. kerület nagy lakótelepeinek vonzáskörzetéig.

Egészen friss döntés, hogy májustól mindennap egész éjszaka, 15 percenként jár majd a nagykörúti villamos. A BKK javaslatát Tarlós István is támogatja.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a változtatásra azért van szükség, mert az éjszakai élet a Nagykörút mentén nemcsak szombat-vasárnap, hanem a többi napon is erős, az itt közlekedő éjszakai 906-os busz gyakran túlzsúfolt.

A 6-os jelenleg reggel fél öttől hajnal fél egyig jár, tehát az új intézkedéssel mindössze négyórás szünetet hidalnak át. Éves szinten a 10 millió forintot sem éri majd el az éjszakai villamosok költsége, aminek oka, hogy a villamosok garázsmenetének rezsiköltsége, illetve a buszpótlás költsége is elég magas volt.

Az éjszakai járatok új rendszerének 2005-ös bevezetése óta egyébként az éjszakai utasok száma a háromszorosára növekedett.

Privátbankár - Acsai N. Ferenc

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az európai kiskereskedelem úgy csökkent, hogy mégis nőtt
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 17:01
Az előző hónaphoz képest szeptemberben csökkent, éves összevetésben nőtt a kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben.
Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen üzleteket kötne Orbán Viktor Donald Trumppal?
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 13:11
Amerikai rakétákat gyártanának Magyarországon?
Makro / Külgazdaság Már megint bezsákolt 108 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 12:44
És még többet is ajánlottak, de megint drágult a finanszírozás.
Makro / Külgazdaság Akár 200 millió is lehet a tét, már lehet előregisztrálni
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 11:11
Csütörtöktől már lehet előregisztrálni a Demján Sándor 1+1 program második ütemére.
Makro / Külgazdaság Súlyos figyelmeztetés érkezett a Nvidia vezérétől MI-ügyben
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 10:48
Trump Kína kezébe adja a győzelmet? 
Makro / Külgazdaság Végre ujjal mutogathatunk Romániára – itt egy friss adat
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 10:06
Már a második hónapja esik a kiskereskedelmi forgalom keleti szomszédunknál.
Makro / Külgazdaság Együtt szállt fapadosra Orbán Viktor és Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 09:08
Irány Washington!
Makro / Külgazdaság 1661 milliárdot költöttünk, de mire?
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:46
Friss adatok a magyar kiskereskedelemi forgalomról.
Makro / Külgazdaság Csak első látásra jött jó hír a magyar iparról
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:31
Munkanaphatástól megtisztítva már megint csökkent a termelés tavalyhoz képest.
Makro / Külgazdaság Amerikai gázt hoznának Szlovákiába és Ukrajnába
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 08:11
Folynak a tárgyalások.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG