Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
1p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek
Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után - késett kivitelezés, folyamatos meghibásodások - viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek, a budapestiek elfogadták őket. Mi a helyzet velük ma, hol tervez átalakításokat idén a BKV, és tényleg non-stop járni fog-e a 4-es és 6-os? - a Privátbankár.hu utánajárt.

Az 1996-ban Düsseldorfban bemutatott Combino villamosok 10 évvel később álltak forgalomba Budapesten (hivatalosan 2004-ben érkeztek volna meg a járművek), nem kis botrányok - késett kivitelezés, folyamatos műszaki meghibásodások - közepette. Az akkori áron 36 milliárd forintért vásárolt, azóta is a 4-es és a 6-os vonalán közlekedő 40 szerelvénnyel – amiből egyidőben maximum 36 közlekedik - kapcsolatos problémák nagyjából két évig napi szintű témát adtak a sajtónak.

Emlékezetes, hogy az első Combino 2006. márciusi Budapestre érkezése után, végül az év júliusában forgalomba állított kocsik többször felmondták a szolgálatot, de a megelőző - 3,5 milliárdos - átalakítási munkák hibás kivitelezése miatt is több mint húszszor állt le a forgalom 2006 nyarán, alig egy hónap alatt.

A Combinók időközben felvették a  világon a legnagyobb a villamosforgalmat lebonyolító Nagykörút ritmusát, így kevesebbet is hallani róluk. A napi 4,5 millió le- és felszállás ellenére szinte semmit nem tudunk róluk, pedig kérdések azért vannak.

A BKV sajtóosztálya a Privátbankár.hu megkeresésére válaszolva azt mondta: a Combinók rendkívül megbízhatóak, jól üzemelnek, jelenleg semmilyen probléma nincs velük, a korábbiakat pedig javították, talán ezért is csendesebb a sajtó az ’’óriáshernyókkal’’ kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy újabb kocsik üzembe helyezést tervezi-e a vállalat, a sajtóiroda rendkívül titokzatosan annyit jegyzett meg, hogy "jelenleg előkészítés alatt van a BKV-nál egy járműbeszerzési projekt, de ennek finanszírozási háttere még nem teljes körű, így az esetleges járműtípus sem ismert".

Amit a Combinókról tudni kell

- A Budapesten forgalomban lévő Combino 54 méter hosszú, 2,4 méter széles. A 12 tengelyes jármű 6 modulból áll és teljes hosszában átjárható, a padlómagasság végig 350 mm.

- Mindkét oldalon 8-8 széles, ún. külső lengő-tolóajtó található, ezeken a kétszárnyú ajtókon a gyermekkocsival, vagy kerekesszékkel utazók is akadálytalanul áthaladhatnak.

- A villamoson 353 férőhely található, melyből 64 ülőhely. maximális sebessége 60 km/h, engedélyezett sebessége 50 km/h.

- Nagyobb teljesítménye ellenére kevesebb áramot fogyaszt, mint a korábbi Ganz villamosok.

-  A menetidő a  Moszkva tértől a Móricz Zsigmond körtérig 32 perc.

-   A Combinókon 120 sofőr dolgozik, akiknek kevesebb mint 20 százaléka nő. 

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a majdnem 5 éves működés alatt végeztek-e valamilyen felmérést akár a dolgozók, akár az utasok körében, hogy a Combinókat napi szinten használók minként látják a villamost, de a BKV sajtóirodája egyedüli ilyen műveletként még a gyártás fázisában készült közvélemény-kutatást tudta említeni, azóta nem vizsgálták az elégedettséget.

A régi villamosok ugyan kevesebbe kerültek a fővárosnak, de a korszerűséget és a többletszolgáltatást meg kell fizetni, úgyhogy érthető, hogy összességében - a kisebb áramfogyasztás ellenére - drágább az üzemeltetés - tájékoztatott a BKV sajtóosztálya. A korábbi villamosokhoz képest mindenképpen pluszt jelent a csendesebb üzem, a hűtés/fűtés, az alacsony padlózat és az akadálymentesített felszállás.

A Combinóknak meghatározott, 5 hetenkénti karbantartási és üzemeltetési ciklusrendje van, emellett garanciálisak - illetve garanciálisak voltak - és szavatosság vonatkozik rájuk.

A BKV idén egyébként több vonalon tervez felújításokat, amik a pályaszerkezetek, az áramellátási rendszerek, valamint a jelző- és váltóállító eszközök rekonstrukcióját foglalják magába. Felújítást konkrétan a 37-es vonalán, a X. Kolozsvári utcai szakaszon, az Élessarok – Őrház között, az 59-es vonal több szakaszán, valamint a Gellért tér – Döbrentei tér közötti, több vonalat érintő szakaszokon terveznek.

 

  

A további, folyamatban lévő nagyprojektek uniós források igénybe vételével zajlanak. A Fővárosi Közgyűlés január végén egyébként több nagyberuházás menedzselését átadta a Budapesti Közlekedési Központnak. Ezek egyike, az 1-es és a 3-as vonalak felújítása, továbbépítése a jelenleg legkritikusabb állapotban lévő szakaszok felújításával kezdődik, az 1-es vonalán az Árpád híd – Lehel út között, a 3-asnál pedig a Kőrösi Csoma úti szakaszon.

A munkák ütemezése függ az uniós engedélyezések előrehaladásától, valamint a közbeszerzési eljárások időigényétől. A budai fonódó villamoshálózat új építésű szakaszaihoz kapcsolódik a 17-es vonalának rekonstrukciója. További tervezett nagyprojekt még a 42-es vonalának felújítása és továbbépítése a XVIII. kerület nagy lakótelepeinek vonzáskörzetéig.

Egészen friss döntés, hogy májustól mindennap egész éjszaka, 15 percenként jár majd a nagykörúti villamos. A BKK javaslatát Tarlós István is támogatja.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a változtatásra azért van szükség, mert az éjszakai élet a Nagykörút mentén nemcsak szombat-vasárnap, hanem a többi napon is erős, az itt közlekedő éjszakai 906-os busz gyakran túlzsúfolt.

A 6-os jelenleg reggel fél öttől hajnal fél egyig jár, tehát az új intézkedéssel mindössze négyórás szünetet hidalnak át. Éves szinten a 10 millió forintot sem éri majd el az éjszakai villamosok költsége, aminek oka, hogy a villamosok garázsmenetének rezsiköltsége, illetve a buszpótlás költsége is elég magas volt.

Az éjszakai járatok új rendszerének 2005-ös bevezetése óta egyébként az éjszakai utasok száma a háromszorosára növekedett.

Privátbankár - Acsai N. Ferenc

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kinek lenne jó és kinek nem, ha a választások után változna az szja?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 18:28
Nagy port kavart a Tisza Párt gazdasági szakértőjének kötcsei kijelentése, miszerint kormányra kerülésük esetén hozzányúlnának az adórendszerhez. Rögtön jött is rá a reakció: a jövő tavaszig biztosan regnáló kabinet szerint Magyar Péterék adóemelésre készülnek. Mi az igazság? És mi az igazságos? Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában.
Makro / Külgazdaság Atomenergia-megállapodást írt alá Magyarország Kínával
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 17:03
Magyarország megállapodást írt alá Kínával, amely komoly együttműködési potenciált jelent a két ország között a nukleáris energia, a biztonság, az innováció területén – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Bécsben.
Makro / Külgazdaság Ezt nem láttuk jönni az euróövezetben
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 13:17
Júliusban az elemzők által vártnál kissé nagyobb lett az euróövezet külkereskedelmi többlete az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn közzétett első becslése alapján. Az előző havihoz képest nőtt, az egy évvel korábbihoz képest csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete.
Makro / Külgazdaság Forrong Amerika a politikai merénylet után
Káncz Csaba | 2025. szeptember 15. 10:29
A merénylet áldozatává vált Charlie Kirk egyre inkább vallási meggyőződéssel igazolta az autoriter politikát. A republikánusok óva intenek Kirk halálának kigúnyolódásától, és súlyos következményekkel fenyegetőznek. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Emelkedik a benzin ára keddtől
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 09:33
A beszerzési ár literenként 2 forinttal nő, ez pedig 590 forint fölé emelheti az átlagárat.
Makro / Külgazdaság Az egész bolygón leállt a Starlink, de Ukrajnában több múlik ezen
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 08:27
Hétfő reggel leállt Elon Musk műholdas internetszolgáltatása, magyar idő szerint reggel 7 óra után fokozatosan kezdett visszajönni a jel.
Makro / Külgazdaság Legalább 10 milliárd forintos beruházást tervez a kínai elektromos buszokat gyártó cég
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 07:21
Erős versenyzőnek tartja Magyarországot a többségi tulajdonos vezérigazgatója, Cliff Zhang.
Makro / Külgazdaság Gyilkos alkut kötött Ursula von der Leyen Trumppal?
Litván Dániel | 2025. szeptember 14. 17:04
Emberéletekben is mérhető következményei lehetnek, ha az unió beengedi az amerikai előírásoknak megfelelő monstrumokat az útjaira. Márpedig az Egyesült Államokkal kötött megállapodás szövegéből az következik, hogy be fogja.
Makro / Külgazdaság A magyar vétó mellett is keresi a lehetőséget az EU Ukrajna csatlakozásához
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 16:29
Erről Ukrajna európai integrációért felelős miniszterelnök-helyettese beszélt. A csatlakozáshoz minden tagállam jóváhagyása szükséges lenne, de a magyar kormány kitart a vétó mellett.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: az AI kitörési pont Magyarország számára
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 14. 15:34
Elkészült az ötéves terv az AI kapcsán, a nemzetgazdasági miniszter szerint 15 százalékkal növelheti a magyar GDP-t a mesterséges intelligencia használata.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG