1p
Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek
Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után - késett kivitelezés, folyamatos meghibásodások - viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek, a budapestiek elfogadták őket. Mi a helyzet velük ma, hol tervez átalakításokat idén a BKV, és tényleg non-stop járni fog-e a 4-es és 6-os? - a Privátbankár.hu utánajárt.

Az 1996-ban Düsseldorfban bemutatott Combino villamosok 10 évvel később álltak forgalomba Budapesten (hivatalosan 2004-ben érkeztek volna meg a járművek), nem kis botrányok - késett kivitelezés, folyamatos műszaki meghibásodások - közepette. Az akkori áron 36 milliárd forintért vásárolt, azóta is a 4-es és a 6-os vonalán közlekedő 40 szerelvénnyel – amiből egyidőben maximum 36 közlekedik - kapcsolatos problémák nagyjából két évig napi szintű témát adtak a sajtónak.

Emlékezetes, hogy az első Combino 2006. márciusi Budapestre érkezése után, végül az év júliusában forgalomba állított kocsik többször felmondták a szolgálatot, de a megelőző - 3,5 milliárdos - átalakítási munkák hibás kivitelezése miatt is több mint húszszor állt le a forgalom 2006 nyarán, alig egy hónap alatt.

A Combinók időközben felvették a  világon a legnagyobb a villamosforgalmat lebonyolító Nagykörút ritmusát, így kevesebbet is hallani róluk. A napi 4,5 millió le- és felszállás ellenére szinte semmit nem tudunk róluk, pedig kérdések azért vannak.

A BKV sajtóosztálya a Privátbankár.hu megkeresésére válaszolva azt mondta: a Combinók rendkívül megbízhatóak, jól üzemelnek, jelenleg semmilyen probléma nincs velük, a korábbiakat pedig javították, talán ezért is csendesebb a sajtó az ’’óriáshernyókkal’’ kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy újabb kocsik üzembe helyezést tervezi-e a vállalat, a sajtóiroda rendkívül titokzatosan annyit jegyzett meg, hogy "jelenleg előkészítés alatt van a BKV-nál egy járműbeszerzési projekt, de ennek finanszírozási háttere még nem teljes körű, így az esetleges járműtípus sem ismert".

Amit a Combinókról tudni kell

- A Budapesten forgalomban lévő Combino 54 méter hosszú, 2,4 méter széles. A 12 tengelyes jármű 6 modulból áll és teljes hosszában átjárható, a padlómagasság végig 350 mm.

- Mindkét oldalon 8-8 széles, ún. külső lengő-tolóajtó található, ezeken a kétszárnyú ajtókon a gyermekkocsival, vagy kerekesszékkel utazók is akadálytalanul áthaladhatnak.

- A villamoson 353 férőhely található, melyből 64 ülőhely. maximális sebessége 60 km/h, engedélyezett sebessége 50 km/h.

- Nagyobb teljesítménye ellenére kevesebb áramot fogyaszt, mint a korábbi Ganz villamosok.

-  A menetidő a  Moszkva tértől a Móricz Zsigmond körtérig 32 perc.

-   A Combinókon 120 sofőr dolgozik, akiknek kevesebb mint 20 százaléka nő. 

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a majdnem 5 éves működés alatt végeztek-e valamilyen felmérést akár a dolgozók, akár az utasok körében, hogy a Combinókat napi szinten használók minként látják a villamost, de a BKV sajtóirodája egyedüli ilyen műveletként még a gyártás fázisában készült közvélemény-kutatást tudta említeni, azóta nem vizsgálták az elégedettséget.

A régi villamosok ugyan kevesebbe kerültek a fővárosnak, de a korszerűséget és a többletszolgáltatást meg kell fizetni, úgyhogy érthető, hogy összességében - a kisebb áramfogyasztás ellenére - drágább az üzemeltetés - tájékoztatott a BKV sajtóosztálya. A korábbi villamosokhoz képest mindenképpen pluszt jelent a csendesebb üzem, a hűtés/fűtés, az alacsony padlózat és az akadálymentesített felszállás.

A Combinóknak meghatározott, 5 hetenkénti karbantartási és üzemeltetési ciklusrendje van, emellett garanciálisak - illetve garanciálisak voltak - és szavatosság vonatkozik rájuk.

A BKV idén egyébként több vonalon tervez felújításokat, amik a pályaszerkezetek, az áramellátási rendszerek, valamint a jelző- és váltóállító eszközök rekonstrukcióját foglalják magába. Felújítást konkrétan a 37-es vonalán, a X. Kolozsvári utcai szakaszon, az Élessarok – Őrház között, az 59-es vonal több szakaszán, valamint a Gellért tér – Döbrentei tér közötti, több vonalat érintő szakaszokon terveznek.

 

  

A további, folyamatban lévő nagyprojektek uniós források igénybe vételével zajlanak. A Fővárosi Közgyűlés január végén egyébként több nagyberuházás menedzselését átadta a Budapesti Közlekedési Központnak. Ezek egyike, az 1-es és a 3-as vonalak felújítása, továbbépítése a jelenleg legkritikusabb állapotban lévő szakaszok felújításával kezdődik, az 1-es vonalán az Árpád híd – Lehel út között, a 3-asnál pedig a Kőrösi Csoma úti szakaszon.

A munkák ütemezése függ az uniós engedélyezések előrehaladásától, valamint a közbeszerzési eljárások időigényétől. A budai fonódó villamoshálózat új építésű szakaszaihoz kapcsolódik a 17-es vonalának rekonstrukciója. További tervezett nagyprojekt még a 42-es vonalának felújítása és továbbépítése a XVIII. kerület nagy lakótelepeinek vonzáskörzetéig.

Egészen friss döntés, hogy májustól mindennap egész éjszaka, 15 percenként jár majd a nagykörúti villamos. A BKK javaslatát Tarlós István is támogatja.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a változtatásra azért van szükség, mert az éjszakai élet a Nagykörút mentén nemcsak szombat-vasárnap, hanem a többi napon is erős, az itt közlekedő éjszakai 906-os busz gyakran túlzsúfolt.

A 6-os jelenleg reggel fél öttől hajnal fél egyig jár, tehát az új intézkedéssel mindössze négyórás szünetet hidalnak át. Éves szinten a 10 millió forintot sem éri majd el az éjszakai villamosok költsége, aminek oka, hogy a villamosok garázsmenetének rezsiköltsége, illetve a buszpótlás költsége is elég magas volt.

Az éjszakai járatok új rendszerének 2005-ös bevezetése óta egyébként az éjszakai utasok száma a háromszorosára növekedett.

Privátbankár - Acsai N. Ferenc

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG