1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek
Lassan öt éve vannak forgalomban a Nagykörúton a Combino villamosok, amelyek a katasztrofális bemutatkozás után - késett kivitelezés, folyamatos meghibásodások - viszonylag zökkenőmentesen üzemelnek, a budapestiek elfogadták őket. Mi a helyzet velük ma, hol tervez átalakításokat idén a BKV, és tényleg non-stop járni fog-e a 4-es és 6-os? - a Privátbankár.hu utánajárt.

Az 1996-ban Düsseldorfban bemutatott Combino villamosok 10 évvel később álltak forgalomba Budapesten (hivatalosan 2004-ben érkeztek volna meg a járművek), nem kis botrányok - késett kivitelezés, folyamatos műszaki meghibásodások - közepette. Az akkori áron 36 milliárd forintért vásárolt, azóta is a 4-es és a 6-os vonalán közlekedő 40 szerelvénnyel – amiből egyidőben maximum 36 közlekedik - kapcsolatos problémák nagyjából két évig napi szintű témát adtak a sajtónak.

Emlékezetes, hogy az első Combino 2006. márciusi Budapestre érkezése után, végül az év júliusában forgalomba állított kocsik többször felmondták a szolgálatot, de a megelőző - 3,5 milliárdos - átalakítási munkák hibás kivitelezése miatt is több mint húszszor állt le a forgalom 2006 nyarán, alig egy hónap alatt.

A Combinók időközben felvették a  világon a legnagyobb a villamosforgalmat lebonyolító Nagykörút ritmusát, így kevesebbet is hallani róluk. A napi 4,5 millió le- és felszállás ellenére szinte semmit nem tudunk róluk, pedig kérdések azért vannak.

A BKV sajtóosztálya a Privátbankár.hu megkeresésére válaszolva azt mondta: a Combinók rendkívül megbízhatóak, jól üzemelnek, jelenleg semmilyen probléma nincs velük, a korábbiakat pedig javították, talán ezért is csendesebb a sajtó az ’’óriáshernyókkal’’ kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy újabb kocsik üzembe helyezést tervezi-e a vállalat, a sajtóiroda rendkívül titokzatosan annyit jegyzett meg, hogy "jelenleg előkészítés alatt van a BKV-nál egy járműbeszerzési projekt, de ennek finanszírozási háttere még nem teljes körű, így az esetleges járműtípus sem ismert".

Amit a Combinókról tudni kell

- A Budapesten forgalomban lévő Combino 54 méter hosszú, 2,4 méter széles. A 12 tengelyes jármű 6 modulból áll és teljes hosszában átjárható, a padlómagasság végig 350 mm.

- Mindkét oldalon 8-8 széles, ún. külső lengő-tolóajtó található, ezeken a kétszárnyú ajtókon a gyermekkocsival, vagy kerekesszékkel utazók is akadálytalanul áthaladhatnak.

- A villamoson 353 férőhely található, melyből 64 ülőhely. maximális sebessége 60 km/h, engedélyezett sebessége 50 km/h.

- Nagyobb teljesítménye ellenére kevesebb áramot fogyaszt, mint a korábbi Ganz villamosok.

-  A menetidő a  Moszkva tértől a Móricz Zsigmond körtérig 32 perc.

-   A Combinókon 120 sofőr dolgozik, akiknek kevesebb mint 20 százaléka nő. 

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a majdnem 5 éves működés alatt végeztek-e valamilyen felmérést akár a dolgozók, akár az utasok körében, hogy a Combinókat napi szinten használók minként látják a villamost, de a BKV sajtóirodája egyedüli ilyen műveletként még a gyártás fázisában készült közvélemény-kutatást tudta említeni, azóta nem vizsgálták az elégedettséget.

A régi villamosok ugyan kevesebbe kerültek a fővárosnak, de a korszerűséget és a többletszolgáltatást meg kell fizetni, úgyhogy érthető, hogy összességében - a kisebb áramfogyasztás ellenére - drágább az üzemeltetés - tájékoztatott a BKV sajtóosztálya. A korábbi villamosokhoz képest mindenképpen pluszt jelent a csendesebb üzem, a hűtés/fűtés, az alacsony padlózat és az akadálymentesített felszállás.

A Combinóknak meghatározott, 5 hetenkénti karbantartási és üzemeltetési ciklusrendje van, emellett garanciálisak - illetve garanciálisak voltak - és szavatosság vonatkozik rájuk.

A BKV idén egyébként több vonalon tervez felújításokat, amik a pályaszerkezetek, az áramellátási rendszerek, valamint a jelző- és váltóállító eszközök rekonstrukcióját foglalják magába. Felújítást konkrétan a 37-es vonalán, a X. Kolozsvári utcai szakaszon, az Élessarok – Őrház között, az 59-es vonal több szakaszán, valamint a Gellért tér – Döbrentei tér közötti, több vonalat érintő szakaszokon terveznek.

 

  

A további, folyamatban lévő nagyprojektek uniós források igénybe vételével zajlanak. A Fővárosi Közgyűlés január végén egyébként több nagyberuházás menedzselését átadta a Budapesti Közlekedési Központnak. Ezek egyike, az 1-es és a 3-as vonalak felújítása, továbbépítése a jelenleg legkritikusabb állapotban lévő szakaszok felújításával kezdődik, az 1-es vonalán az Árpád híd – Lehel út között, a 3-asnál pedig a Kőrösi Csoma úti szakaszon.

A munkák ütemezése függ az uniós engedélyezések előrehaladásától, valamint a közbeszerzési eljárások időigényétől. A budai fonódó villamoshálózat új építésű szakaszaihoz kapcsolódik a 17-es vonalának rekonstrukciója. További tervezett nagyprojekt még a 42-es vonalának felújítása és továbbépítése a XVIII. kerület nagy lakótelepeinek vonzáskörzetéig.

Egészen friss döntés, hogy májustól mindennap egész éjszaka, 15 percenként jár majd a nagykörúti villamos. A BKK javaslatát Tarlós István is támogatja.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a változtatásra azért van szükség, mert az éjszakai élet a Nagykörút mentén nemcsak szombat-vasárnap, hanem a többi napon is erős, az itt közlekedő éjszakai 906-os busz gyakran túlzsúfolt.

A 6-os jelenleg reggel fél öttől hajnal fél egyig jár, tehát az új intézkedéssel mindössze négyórás szünetet hidalnak át. Éves szinten a 10 millió forintot sem éri majd el az éjszakai villamosok költsége, aminek oka, hogy a villamosok garázsmenetének rezsiköltsége, illetve a buszpótlás költsége is elég magas volt.

Az éjszakai járatok új rendszerének 2005-ös bevezetése óta egyébként az éjszakai utasok száma a háromszorosára növekedett.

Privátbankár - Acsai N. Ferenc

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Joe Biden nem lesz boldog: rossz hír jött Amerikából!
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 15:56
A gazdaság nem úgy halad, ahogy illene.
Makro / Külgazdaság A lakáshitelezés padlót fogott tavaly
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 12:57
A lakáshitelállomány tavaly kizárólag az államilag támogatott hitelek miatt bővült, de csak minimális mértékben. Hitelkiváltás gyakorlatilag nem volt - foglalta össze az adatokat a Bank360.hu. 
Makro / Külgazdaság 2024 a Budapest környéki területek ingatlanpiacán is fordulópontot hozott
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 10:05
Az ingatlanpiaci aktivitással együtt mérséklődött a kiköltözési hullám a fővárosi agglomeráció településein, ahol tavaly 18 százalékkal kevesebb adásvétel zárult, mint az azt megelőző évben.
Makro / Külgazdaság Budapest helyett már a Kreml mellett lakik az amerikaiak által kiebrudalt orosz kémbank
Vég Márton | 2024. április 25. 08:58
Végleg törölték a budapesti címét az orosz hátterű Nemzetközi Beruházási Banknak, egy év kellett hozzá.
Makro / Külgazdaság A benzinárak csökkentésére szólított fel a magyar kormány, szankciókra is kész
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:41
Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte rendkívüli sajtótájékoztatón a Karmelita kolostorban.
Makro / Külgazdaság Medgyessy Péter nem hisz abban, hogy Magyar Péter és csapata nagyon nagy áttörést érne el
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 15:01
Ugyanakkor Magyarország 2002-2004 közötti miniszterelnöke biztos abban, hogy fognak mandátumokat szerezni az európai parlamenti (EP) választáson. Medgyessy Péter szerint Orbán Viktornak nagyon el kéne gondolkodnia azon, hogy itt pár perc alatt megszületik egy ilyen szerveződés, mondván, ez mutatja az emberek gondolkodását és lelkivilágát, erre oda kellene figyelni. Földrengésszerű változást nem vár az exkormányfő, de már néhány EP-mandátum megszerezése is egy figyelmeztetés. Medgyessy Péterrel a Klasszis Klub április 22-ei adásában beszélgettünk.
Makro / Külgazdaság Ez nekünk is jó lehet, megfordult a magyarok fő üzleti partnerének szerencséje
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:51
A vártnál jobban javult az ifo németországi üzleti hangulatindexe áprilisban.
Makro / Külgazdaság Órákon belül dönthet a kormány az újabb üzemanyagár-sapkáról, de addig is van egy jó hírünk
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:29
A benzinért és a gázolajért is kevesebbet kell majd fizetni péntektől. Egyelőre 3, illetve 6 forinttal, de ha a kormány szerdai ülésén rábólint Nagy Márton javaslatára, akkor jóval nagyobb árzuhanás jöhet.
Makro / Külgazdaság Kilőttek a reálbérek, Ön mire költi?
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) reálkereset 9,9 százalékkal nőtt a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 3,7 százalékos növekedése mellett.
Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG