7p

Vajon a magyar gazdaság számára milyen következményekkel járnak, milyen esélyeket nyitnak meg az EU hadiipari programjai?

Az orosz birodalmi terjeszkedés újraéledése egzisztenciális fenyegetést hozott nemcsak Ukrajnára, hanem a balti térségre, és általában Európa keleti peremére nézve. Az Egyesült Államok NATO-doktrínájának átalakulása mélyítette a biztonságpolitikai sokkot Európa számára. Mindenképpen elkerülhetetlen lett a védelmi kiadások megemelése. A második Trump-kormány fellépése felgyorsította a fordulatot, amely érinti az európai költségvetési politikákat, és egyben iparszerkezeti hatásokat is kivált.

Ebben a helyzetben jogos a kérdés, hogy Európa keleti pereme – és benne a magyar gazdaság – számára milyen következményekkel járnak, milyen esélyeket nyitnak meg az EU hadiipari programjai. 

A költségvetési vonatkozásokat most félretéve, érdemes rátekinteni a mostani iparpolitikai fordulatra. Ez láthatóan jelentősen más, mint a megelőző volt. A 2008-as nemzetközi pénzügyi válság után is előkerült Európában az iparfejlesztési gondolat, holott előtte a fejlett világban lezárulni látszott az iparpolitika gyakorlata. A fejlődő világ állami iparfejlesztési tapasztalatai nem voltak meggyőzők, az európai uniós közös politikákba pedig nem illett bele a tagállami struktúrapolitika, 2010-ben mégis foglalkoztak uniós szinten is az EU déli peremvidékén végbement túl gyors dezindusztrializáció (ipartalanodás) káros következményeivel.

Mindenképpen elkerülhetetlen lett a védelmi kiadások megemelése
Mindenképpen elkerülhetetlen lett a védelmi kiadások megemelése
Fotó: Rheinmetall

Az iparpolitikai próbálkozások között azonban a legmarkánsabb éppen az Orbán-kormányé lett, holott Magyarországon, mint a volt többi volt tervgazdaság esetében, az ipari hányad jóval az uniós átlag feletti volt és maradt. Mégis, a munkaalapú társadalom címkéjét viselő új irányzatnak része volt a feldolgozóipari (jórészt külföldi) vállalkozások állami szubvenciója, a munkaerőpiaci kötöttségek lazítása, a reálbérek mélyen tartása, a forint árfolyamának gyengítése – olyan gazdaságpolitikai intézkedés-együttes, amelytől a munkanélküliség felszívását és az iparfejlődés által hajtott gazdasági növekedést várta a kormány.

A munkaerőpiaci tartalék valóban hamar elfogyott (noha abban szerepe volt a 2011-től nekilóduló gazdasági migrálásnak, a folyamatos demográfiai fogyásnak is). Viszont a magyar gazdaság csak a fejlett, gazdag, lomha régi tagállamok normáihoz képest tudott érdemben nőni, a többi új tagállamtól inkább elmaradt a növekedési képességét tekintve. Az ipar részaránya a GDP létrehozásában, amely 2008 előtt sem volt alacsony, elvileg növekszik az ilyen szerkezetpolitika mellett, ám mégsem ez lett. Az erőforrásigényes (több élőmunkát és több fizikai tőkét igénylő) fejlesztéspolitikának új vonást adott a „keleti nyitás”, amely keretében főként járműipari (abroncsgyártó, akkumulátortermelő, autóipari) cégek telepedtek le a nagyvonalú állami szubvenciók és adókedvezmények hatására, ám viszonylag szerény hazai hozzáadott érték (GDP-termelés) mellett.

Az idősorok megmutatják, hogy a magyar feldolgozóipar által megtermelt hozzáadott érték növekedése nem kiemelkedő, a GDP-hez való hozzájárulás valójában sokkal kevésbé nő, mint amit a termelési és exportadatok sugallnak.

Az ipar nem vált a remélt gazdasági növekedés hajtóerejévé. Több okból sem: ezek között volt szerkezeti vonatkozás (túlságos függés egy ipari ágazattól, amely ciklikus természetű) és gazdaságpolitikai tényező: a rendszeres állami beavatkozás ront a tervezhetőségen.

A bajokat aztán tetézte a nemzetközi kereskedelmi életet megterhelő többletbizonytalanság az amerikai politika fordulatai nyomán.

2025 végére oda jutottunk, hogy az ipari termelési volumen harmadik éve csökken, és a gazdaság recesszióközeli állapota jelentős részt az ipar gyenge teljesítményének tudható be, miközben még mindig igen jelentős az ipar részaránya Magyarországon mind a termelésben, mind a foglalkoztatásban.

Forrás: KSH

Ebben a helyzetben különösen fontos mindaz, ami az európai iparpolitikában zajlik. Az uniós intézmények 2025 tavaszán indították a SAFE elnevezésű pénzügyi programot azzal a  cél, hogy az EU-tagországok közös beszerzésekkel erősítsék védelmi képességeiket és a kontinens hadiipari kapacitását. Eltérően a korábbi RRF (Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz) programjától, ez az eszköz hiteltermék: a felveendő összegeket a tagállamoknak majd vissza kell fizetniük. Mint ilyen, a hitel beleszámít a tagállamok államadósságába. Mégis kedvező sokak számára, mivel az Európai Bizottság sokkal jobb kondíciók között tudja felvenni a hitelt, mint a legtöbb tagország. Ez különösen a BBB vagy az alatti hitelminősítésű országoknak fontos, mint amilyen hazánk vagy Románia.

A SAFE-program több évre szól: a beruházások teljes megvalósítási határideje 2030 vége. Sajátos kikötés, hogy a beszerzéseknél az EU, EFA, illetve Ukrajna részaránya legalább 65 százalék legyen.

Az ukrán vonatkozás sok szempontból is figyelemreméltó. Az európai védelmi ipar gyors fejlesztésének egyik sürgető oka az, hogy Ukrajna honvédő háborújához számos európai ország a saját készlete rovására járul hozzá hadieszközökkel, így mennyiségi pótlásra van azonnali szükség. Másfelől a hadi tapasztalatok alapján új és más eszközök kifejlesztése gyártása is szükséges, ebben pedig a háború évei alatt megedzett Ukrajna komoly partner tud lenni.

Az eddig beérkező tagállami hiteligények hatalmasok. A Bizottság a következő tagállami igényeket fogadta be.

Ezek hatalmas összegek, elvileg komoly makrogazdasági hatásokkal. Ám túl korai lenne arra számítani, hogy minden tagállam értelemes, jól kidogozott projektekkel ki tudja tölteni a keretet.

Ettől függetlenül is folyik az ipari szerkezet átalakulása. A vezető vállalatok köréből jönnek a hírek az újabb és újabb megrendelésektől: Ukrajna hazai gyártásra a német Rheinmetall Lynx páncélozott szállító járművét választotta ki. A Rheinmetall bolgár partnerrel közös vállalatot hoz létre tüzérségi lövedékek anyagok fejlesztésére és gyártására, a közös vállalatba történő teljes beruházás egy milliárd eurós nagyságendű.

Ilyen és hasonló esetek is mutatják, hogy a védelmi ipari súlypontja keletre tevődik át, részben az EU keleti peremére, és nem kis részben Ukrajnába, annak is főleg a nyugati területére, mely kevésbé van kitéve orosz támadásnak. A védelmi ipar mellett a csapatok és anyagok mozgatásához szükséges európai közlekedési infrastruktúrába is jelentős befektetések érkeznek. Ezért számíthatunk arra, hogy a térség, amely a bemutatott módon iparilag kellően fejlett, újabb lendületet vehet.

A feltétek azonban mások lesznek, mint az addig szokásosak, amennyiben az uniós szándék nem az egyedi tagállami kapacitásfejlesztés, hanem az EU-szintű együttműködés elősegítése, a szabványok összehangolása, a csereszabatosság követelményeinek a betartása.

A magyar esetben különösen kritikussá teszi a fejlesztési kilátásokat az Orbán-kormány eddigi politikai viszonya Ukrajna iránt. Az ukrán kapcsolatoknak a hazai politikai küzdelembe való bevonása nyilvánvalóan nem tesz jót a gazdasági kapcsolatoknak sem, de a védelmi ipar területén különösen fontos a jó politikai kapcsolatok megléte.

A másik lehetséges buktató a nemzetközi részvétel minősége. Ha főként hardver jellegű a magyar cégek bekapcsolódása, akkor újratermelődik az a szerkezet, amelybe mostanra beszorult a gazdaságunk. Itt is új gondolkodásra, új irányokra van szükség.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lemaradunk a kaptatón – a magyar gazdaság nehéz évei
Bod Péter Ákos | 2025. október 24. 06:01
A „Németország a hibás” magyarázkodás komolytalan. A kisebb magyar lendület ország-specifikus okokra vezethető vissza, nem pedig a globális kereskedelmi vagy általános európai tényezőkre. A magyar gazdaság a hozzá mérhető adottságú országokból álló kelet-közép-európai térség növekedési nívója alatt teljesít.
Benchmark Bod Péter Ákos vámháború-mérlege: öngólt rúgott Trump?
Bod Péter Ákos | 2025. október 16. 05:44
Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a kivetésüktől eltelt félév tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az importvámok GDP-növekedésre nézve káros hatása leginkább az Egyesült Államokat sújtja, mert rá a védővámok közvetlenül kihatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos a 3 százalékos hitelekről: beruházási problémára likviditási válasz?
Bod Péter Ákos | 2025. október 10. 05:50
Még nem érezzük a 3 százalékos kamattal elérhető lakáshitel valódi hatásait, de máris itt a következő támogatott konstrukció. Vajon élénkítheti a beruházási kedvet az újonnan bejelentett intézkedés? Vagy inkább csak a likviditási helyzet javítása várható tőle, főként a megszűnés határán billegő cégeknek számára? Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
Benchmark Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 18. 05:44
A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 
Benchmark Bod Péter Ákos: a rendszerváltozás óta talán sosem volt ilyen mély és tartós a visszaesés
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 5. 05:44
Ahhoz képest, hogy a kormányzat a „jó hírek” kampánya keretében 2025-öt (is) a lendületes növekedés éveként emlegette, a miniszterelnök pedig egyenesen repülőrajtot ígért tavaly év végén, és azt is mondta, hogy „nagyot nézünk majd az első negyedéves adatok láttán”, a valóság igencsak másként alakul. Ez már az év elején kiderült.
Benchmark Bod Péter Ákos: Bulgária az euróövezetben – természetesen
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 29. 05:44
A közgazdasági-pénzügyi logika és az uniós szabályrendszer értelmében magától értetődik, hogy Bulgária belép az euróövezetbe, 2026-tól felváltja a levát a közös európai fizetőeszköz. Ahhoz képest azonban, hogy az euróátvétel folyamata milyen régen megkezdődött Bulgáriában, elég késői az esemény, amely az EU-tagság 19. évében következik be. Hozzánk képest persze korán.  
Benchmark Tanulságos eset: mi történt Romániával, a bezzegországgal?
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 22. 05:49
Felzárkózási bajnokból váratlanul az EU egyik fekete báránya? Nem egészen ez a történet. A román gazdasági dinamika tény, de az is tudható, hogy a gyors fogyasztásnövekedéshez évekig ikerdeficit társult, az pedig tartósan nem folytatható kombináció. Választási évben viszont nem megy a stabilizálás, utána azonban nem kerülhető el a megszorító jellegű gazdaságpolitikai fordulat. Tanulságos eset mások számára is. Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök cikke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG