A brit repülőterek normál körülmények között naponta 5.500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A legnagyobb forgalmat a londoni Heathrow bonyolítja le, itt naponta átlagosan 1.250 járat és 180 ezer utas fordul meg. A brit nemzeti légitársaság, a British Airways - saját becslései szerint - naponta 15-20 millió fontot, a legnagyobb repülőtér-üzemeltető, a Heathrow-t is birtokló BAA naponta 5-6 millió fontot veszített.
A brit légiforgalmi kapacitás a légtérzár napjaiban teljesen kiesett, így az utazni - főleg a hazatérni - próbálók több százezres tömege a kompokra, illetve a vonatokra zúdult. Az első hozzáférhető adatok szerint a Nagy-Britanniát Franciaországgal és Belgiummal összekötő, óránként 300 kilométeres sebességgel közlekedő Eurostar szuperexpresszeken az ilyenkor szokásosnál 30 százalékkal többen utaztak. A társaság szerelvényein a légtérzár csütörtöki elrendelése és keddi feloldása között becslések szerint 80 ezren keltek át a Csatornán.
A legnagyobb komptársaság, a P&O azt közölte, hogy a hétvégén a szokásos néhány száz helyett 11 ezer gyalogos - vagyis a kompokra jármű nélkül felszálló - utast szállított.
A légtérzárlat utolsó időszakában elsősorban a friss gyümölcs kezdett kifogyni a brit szupermarketek polcairól, mert e termékek zöme légi úton érkezik Nagy-Britanniába. Brit sajtóértesülések szerint Kenyában és Brazíliában ezer tonna gyümölcs maradt a termelők nyakán a brit légiforgalmi tilalom miatt.
A legnagyobb beszerző, a Tesco áruházlánc ugyanakkor kenyai beszállítóinak termékeit spanyolországi célállomásokra juttatta el a légtérzár napjaiban, és onnan teherautóval fuvarozta tovább nagy-britanniai üzleteibe.
A gyengék elhullanak a vulkáni hamu miatt
Megsemmisítő csapás volt a légtérzár
A vulkán befűthet a turizmusnak és az olajáraknak
Jön a hamu, de a magyar légteret nem zárják le
MTI