A nemzetközi politikában az 1930-as évek óta nem mentek végbe olyan gyökeres változások, mint amelyek ma alakítják át a nemzetközi színteret. A dinamikusan feltörekvő államok, mint Kína, India, Törökország és Brazília, illetve az újabban egyre határozottabban fellépő Oroszország korábban soha nem látott kihívást intéznek a régi demokráciákhoz. Ebben a helyzetben az Európai Unió - ahelyett, hogy kihasználná egyre bővülő közössége erejét - nem képes saját magát komoly külpolitikai szereplővé alakítani a nemzetközi porondon.
Jól mutatja ezt, hogy a közelmúltban Brüsszel kénytelen volt lemondani az EU és az Egyesült Államok májusra tervezett csúcstalálkozóját, miután Barack Obama úgy döntött, nem vesz részt a "tartalmatlan fotóeseményen". Először azóta, hogy Winston Churchill és Franklin Roosevelt 1941-ban aláírta az Atlanti Chartát, a közös euroatlanti világkép kiüresedettnek, sőt furcsa ötletnek látszik - állapítja meg Denis MacShane a Newsweekben megjelent elemzésében.
Pedig nem ez volt az eredeti szándék. Az EU intézményrendszerét megreformáló Lisszaboni Szerződést tavaly ősszel nagy felhajtás közepette ratifikálták. A dokumentum fennkölt nyelvezettel szól az unió közös külpolitikájáról, amelynek végrehajtásáért a tervek szerint két új hivatal, az Európai Tanács elnöke és a kül- és biztonságpolitikai főképviselő, azaz a külügyminiszter lett volna felelős. A gyakorlatban azonban nem működik az elképzelés.
Obama pofon vágta Európát |
Az alapvető problémát az okozza, hogy maguk az európai vezetők soha nem is akartak igazán egységes uniós hangot kialakítani a nemzetközi kérdésekben. José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke például kifejezetten kelletlenül osztotta meg a nemzetközi rivaldafényt másokkal. Nicolas Sarkozy francia elnök saját jogon globális szereplőnek tartja magát: miközben Európa aggodalommal figyeli Oroszország új öntudatos fellépését, Párizs nemrég hadihajó-eladásról állapodott meg Moszkvával.
A visszafogott külpolitikát követő Európai Unió Angela Merkelnek is megfelel; a jelek szerint a német kancellár elsődleges törekvése, hogy elkerüljön minden olyan lépést, amely árthat a német exportnak. Kényelmes a spanyol kormánynak is, amely továbbra sem hajlandó elismerni Koszovó függetlenségét, aláásva ezzel az átfogó balkáni rendezés reményét. Az EU erőtlensége miatt nem lehet oka panaszra Londonnak sem, ahol a májusi választásokig a külpolitika lényegében "jégre került".
A tagállamok vezetői megosztottak egy sor kulcsfontosságú külpolitikai kérdésben. Eltérnek a nézeteik arról, vajon konfrontálódjanak vagy barátkozzanak-e Oroszországgal, szívesen fogadják vagy elutasítsák-e a török tagsági kérelmet, illetve Izraellel szemben vajon kemény álláspontra helyezkedjenek-e. Nincs egyetértés abban sem, mit tegyenek Afganisztánban, ahová csak kevés EU-tagállam volt hajlandó katonákat küldeni a tálibok ellen, sőt Hollandiában egyenesen a kormány összeomlásához vezetett a vita. Még egy olyan viszonylag mellékes kérdésben sincs egyetértés, mint a Kubához fűződő kapcsolatok: egyes európai miniszterek tárgyalásokat folytatnak kubai tisztségviselőkkel, mások bojkottálják a karibi országot irányító rezsimet.
Európa egyébként nem nélkülözi a kreatív külpolitikai gondolkodókat. Ott van például a görög Jeórjiosz Papandreu, aki külügyminiszterként átalakította a görög-török kapcsolatokat, illetve a lengyel Radek Sikorski, akinek sikerült elsimítani a feszültségeket a szomszédos országokkal. Mindketten azonban belpolitikai küzdelmek foglyai, s ez teljesen leköti az idejüket. Brüsszel közben minden energiáját arra fordítja, hogy helyet követeljen magának a G8, a G20 és az IMF értekezletein, mintha a közösségnek kijáró presztízs biztosítása fontosabb lenne annál, hogy valódi befolyásra tegyen szert.
Alapvetően nem a nemzetközi politikában lényegében ismeretlen Herman van Rompuy EU-elnök vagy a még nála is ismeretlenebb Catherine Ashton külügyi főképviselő tehet arról, hogy a gazdasági téren alig növekvő unió a maga hanyatló védelmi kiadásaival egyre jelentéktelenebb szerepet tölt be a világban. Igazából az európai vezetők a felelősek, akik a saját hazai érdekeiket előbbre helyezik az uniós érdekeknél. Eközben a közösség mindössze egy közös mezőgazdasági és kereskedelmi politikát tud felmutatni. A valódi egységes külpolitika távoli álom marad, és bizonytalan, mikor fognak az európai politikusok vagy a választók határozottan kiállni mellette.
Zöldet kaphat Barroso új bizottsága
EU: a válságtól a búcsú is fájdalmas lesz?
Európa új urának még ki kell találnia saját magát
Lisszabon árnyékában: a biztos nem biztos
MTI