1p
A Political Capital szerint 5% az esélye, hogy Gyurcsány marad a kormányfő, viszont elképzelhetőnek tartanak egy MSZP-SZDSZ-MDF támogatottságú új miniszterelnököt
A Political Capital szerint 5% az esélye, hogy Gyurcsány marad a kormányfő, viszont elképzelhetőnek tartanak egy MSZP-SZDSZ-MDF támogatottságú új miniszterelnököt

A Political Capital összefoglalója
•    A miniszterelnök de facto lemondása után két forgatókönyv valószínűsíthető:
(1) előrehozott választás, vagy
(2) új kormány alakítása, legnagyobb valószínűséggel az MSZP és az SZDSZ támogatásával.

•    Utóbbi esetben várhatóan egy pártonkívüli, technokrata miniszterelnök vezeti majd az új kormányt. Egy külső miniszterelnök előnyös lehet abban, hogy az MSZP valamennyire „eltolja” magától a várható válságkezelő intézkedéseket, a válságkezelés miatti politikai felelősséget ezzel együtt főleg azon pártok viselik majd közösen, akik a kormány támogatását az Országgyűlésben biztosítják.
•    A kisebbségi kormány instabil helyzete és Gyurcsány Ferenc utóbbi időben megromlott belső és külső megítélése után mind a miniszterelnök-váltás, mind az előrehozott választás a gazdasági és politikai stabilizációt segítheti elő rövid távon. A hatékony válságkezelés hosszú távú ugyanakkor továbbra is kérdéses, és a társadalmi feszültségek kiéleződése is jelentős kockázatot rejt magában.
•    Amennyiben az MSZP-nek sikerül hiteles programmal rendelkező, elismert gazdasági szakembert jelölnie miniszterelnöknek, az javíthatja az ország gazdasági megítélését, és erősítheti az átmeneti politikai kiszámíthatatlanság miatt erősen bizonytalankodó forint árfolyamát. Az elhúzódó politikai válság ugyanakkor drámai hatást gyakorolna Magyarország gazdasági megítélésére.
•    Az új kormány munkáját több tényező is nehezíti majd: 1) a 2010-es választásokig hátralévő, politikai léptékkel mérve rendkívül rövid idő 2) a nyári időszak, amikor az államapparátus csak „takarékon” működik, 3) az erős pártkontroll, illetve a 4) permanens politikai kampány 2010-ig.
•    A hátralévő egy év a strukturális reformok levezényléséhez nem elegendő, de az új kormány küldhet néhány egyértelmű jelzést a piac felé annak érdekében, hogy valamennyit visszaállítson a Magyarország iránt megkopott bizalomból.



Forgatókönyvek a miniszterelnöki bejelentés után

1)    A konstruktív bizalmatlansági indítvány megszavazásával új kormány alakul (esély: 50%)
Ha az MSZP meg tud állapodni legalább egy parlamenti párttal az új kormány válságkezelő programjáról, illetve az új miniszterelnök személyéről, április 14-én 193 fő támogatásával új kormány alakulhat (fontos ugyanakkor hozzátenni, hogy a miniszterek kiválasztása, az új kormány „berendezkedése” ennél több időt vesz igénybe, és vezetőváltások az államapparátusban rövid távon jelentős zűrzavart okozhatnak). Mivel a Fidesz-KDNP kizárta egy új kormány támogatásának lehetőségét. Illetve kezdeményezte az Országgyűlés feloszlatását, 3 forgatókönyv lehetséges:

a)    Az MSZP és az SZDSZ által támogatott kormány. A jelen helyzetben a volt koalíciós partnerek által alkotott új kormány felállítása a legvalószínűbb. A szocialisták a gazdasági válság mellett is inkább szavazótáboruk megtartására koncentrálnak. Az SZDSZ szavazataira ezzel szemben csak olyan kormányprogram számíthat, amely érdemben visszafogja a kormányzati kiadásokat, miközben beindítja a strukturális reformokat. A két párt nagy valószínűséggel csak egy pártonkívüli, technokrata miniszterelnökben fog tudni megegyezni, aki a nemzetközi gazdasági szféra számára is garanciát jelent. Új kormány csak akkor jöhet létre, ha már előzetesen sikerül összeállítani egy olyan programot, amely mögött többség teremthető az Országgyűlésben. Olyan program viszont még ebben az esetben is aligha képzelhető el, amely minden parlamenten kívüli szereplő számára elfogadható, annyira ellentmondásosak az elvárások. Eddig is az bénította a kormányzást, hogy a kormány nem tudott összhangot teremteni a befektetők, a nemzetközi elvárások, a szükséges parlamenti többség, saját frakciója, a választók és az érdekképviseletek között. A válság erősödése ugyanakkor elképzelhető, hogy több teljesíthetetlen elvárást kikapcsol a folyamatból. Pillanatnyilag valószínűbb, hogy sikerül programot adni, de, ha nem, és nem alakul új kormány, akkor az rövid távon visszatérést jelent a jelenlegi patthelyzethez és valószínűbbé teszi az előrehozott választást.

b)    Az MSZP és az MDF által támogatott kormány. Koalíciós együttműködés a szocialista párttal nem tűnik észszerűnek az MDF számára. Az ellenzéki párt Bokros Lajos miniszterelnökségét támogatná, akinek személye az MSZP számára nem támogatható, így az MSZP-MDF-koalíció a legvalószínűtlenebb szcenárió. A közös kormányzás nem áll az MDF érdekében, de egy esetlegesen megalakuló reformkormány bizonyos kezdeményezéseit támogathatnak az (önálló frakcióval már nem rendelkező) MDF-es képviselők.

c)    Az MSZP, az SZDSZ és az MDF által támogatott kormány. Mivel az MSZP és az SZDSZ rendelkezik a parlamenti mandátumok többségével, megállapodásuk esetén a kormányalakításhoz nincs szükség az MDF képviselőire. A három párt eltérő érdekei közötti egyensúlyozás rontaná a kormányzás hatékonyságát, ráadásul a választók előtt nehezen tudnák a koalíciós partnerek megkülönböztetni magukat egymástól. Ebből kifolyólag egyik pártnak sem áll érdekében a hárompárti koalíció.

2)    A konstruktív bizalmatlansági indítvány bukása, Gyurcsány Ferenc marad a miniszterelnök (esély: 5%)
Az Alkotmány iránymutatása szerint, ha a konstruktív bizalmatlansági indítvány elbukik, Gyurcsány Ferenc marad a miniszterelnök. Ha ez a helyzet előállna, Gyurcsány gyakorlatilag bizonyosan lemondana (e szándékát maga is deklarálta), amely megnyitná az utat az előrehozott választások előtt. 

3) Előrehozott választás (esély: 45%)
A konstruktív bizalmatlansági indítvánnyal elkerülhető a parlament feloszlatása, így Sólyom László sem jut szerephez az új kormány felállításának és az új kormányfő kiválasztásának folyamatában. Az alacsony támogatottság és a parlamenti képviselők egyéni érdekei okán az előrehozott választás egyelőre nem érdeke sem az SZDSZ-nek, sem az MSZP-nek, így ennek a szcenáriónak is kisebb a valószínűsége. Mindazonáltal, ha nem sikerül mindkét párt számára elfogadható miniszterelnök-jelöltet találni, nem marad más megoldás, mint az előrehozott választás. Az előrehozott választások valószínűségét három tényező növeli:

•    A Fidesz-KDNP 161 és az MDF 9 szavazatán kívül 23 képviselő szükséges a parlament feloszlatásához.
•    Ha a miniszterelnök lemond, Sólyom László élhet a jelölés jogával. Ha 40 napon belül nem sikerül a parlamentnek miniszterelnököt választani, a köztársasági elnök feloszlathatja a parlamentet.
•    Az MSZP kongresszusán elindított, majd az azt követő szocialista megszólalásokban folytatott éles Fidesz-ellenes retorika nem csupán az EP-választás kampányában, hanem az esetleges előrehozott országgyűlési választási küzdelemben is szerepet játszhat a kormánypárti szavazók mozgósítása érdekében. Az MSZP tehát láthatóan egyszerre készül a miniszterelnök-cserére és az esetleges előrehozott választásokra.

Privátbankár

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szakértő: a mostani rezsicsökkentés hosszú távon nem fenntartható
Dobos Zoltán | 2024. május 18. 14:06
A Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia Béke honol az olajfák alatt? című kerekasztal-beszélgetésén az energiaszektor és a megújulóenergia-ipar képviselőivel arról beszélgettünk, mennyire felhasználóbarát az új megújulóenergia-szabályozás, a hálózatfejlesztés ki tudja-e szolgálni a megújulóenergia-fejlesztési célokat. Szóba kerültek a megújuló energia tárolási lehetőségei, hogy hogyan és miből tudják a cégek csökkenteni az energiaköltségeiket, illetve hogy miért nincs lehetőség az új Otthonfelújítási Program támogatásai keretében a fűtést napkollektorra, hőszivattyúra korszerűsíteni.
Makro / Külgazdaság Bulgária bemutatott a Gazpromnak
Privátbankár.hu | 2024. május 18. 10:59
Több mint 400 millió eurós kártérítést követel a Gazpromtól a bolgár állami gázvállalat, amiért 2022 áprilisban hirtelen felfüggesztették a földgázszállítást.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Orbán Viktor, kemény értékelést mondott
Dobos Zoltán | 2024. május 17. 10:11
Péntek lévén ismét a Kossuth rádió mikrofonja elé ült Orbán Viktor. A magyar miniszterelnök értékelte a szlovák kollégája, Robert Fico elleni szerda délutáni merényletet, Hszi Csin-ping kínai elnök múlt heti látogatását és az orosz–ukrán háború legfrissebb fejleményeit is.
Makro / Külgazdaság Benzinár: ijesztően közömbösek az autósok
Buksza blog | 2024. május 16. 18:53
Hiába érzik az emberek egyre jobban a klímaváltozás hatásait és hiába próbálja az OPEC+ olajkartell minél magasabban tartani a fekete arany árát, az emberek tovább növelik az üzemanyag-fogyasztásukat.
Makro / Külgazdaság Mit szól majd Orbán Viktor, ha meglátja ezt?
Csabai Károly | 2024. május 16. 05:53
Átmenetinek bizonyult az Európai Unióban viszonylag hosszabb időn át sereghajtó hazai infláció nemzetközi összevetésben való előrelépése. Míg márciusban még tizenöt európai országban volt magasabb az éves fogyasztóiár-index, mint nálunk, addig áprilisban már csak nyolcban az adataikat cikkünk megjelenéséig közzétett 38 állam közül – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Ez nem „bezzegrománia”
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 14:43
Az ikerdeficit okozza a legnagyobb fejfájást keleti szomszédunkban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton lefordulna a székről: ahol örülnek a 289 százalékos inflációnak
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 10:53
A jegybanki alapkamatot 40 százalékra lehetett így visszavágni, az IMF is dicsér, hitelt is ad, miközben a kiskereskedelmi forgalom 20 százalékkal zuhant.
Makro / Külgazdaság Lélektani határ felé közelednek a benzinárak - ne tankoljon péntekig, akinek kedves a pénztárcája
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:59
Mutatjuk, mennyivel lesznek olcsóbbak az üzemanyagok.
Makro / Külgazdaság Már megint irigykedni kell Romániára?
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:48
Itt vannak az első negyedéves adatok a szomszédból.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor barátai is egyre szorosabb orosz és kínai fogásban
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:34
Az új szerb kormány május 2-án tette le az esküt. Összetétele azt mutatja, hogy Belgrád még inkább elkötelezte magát a Moszkvával és Pekinggel való szorosabb kapcsolat mellett. Káncz Csaba jegyzete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG