1p
Az orosz lapok szerdán részletesen feltárták, miért vette Moszkva annyira rossz néven az Európai Unió és Ukrajna között az ukrajnai gázvezetékek korszerűsítéséről létrejött megállapodást
Az orosz lapok szerdán részletesen feltárták, miért vette Moszkva annyira rossz néven az Európai Unió és Ukrajna között az ukrajnai gázvezetékek korszerűsítéséről létrejött megállapodást, hogy hajlandó akár össze is veszni Ukrajnával és az EU-val.

A Kommerszant című üzleti lap szerint Oroszország az utóbbi hónapokban arra számított, hogy létrejön a javasolt konzorcium orosz, ukrán és uniós cégek részvételével, amely bérbe venné az ukrajnai vezetékeket. Kijev azonban az EU-hoz fordult, hogy az az orosz-ukrán határon vegye meg a teljes gázmennyiséget, s a fogyasztók és a tranzitország közötti ilyen együttműködés lerombolja a gázszállítás egész jelenlegi sémáját.

A lap emlékeztetett arra, hogy Dmitrij Medvegyev elnök kedden bejelentette: a lehetséges következmények megfontolásához idő  szükséges, s ezért későbbre halasztják a jövő hétre kitűzött orosz-ukrán kormányfői találkozót. Ezen arról az ötmilliárd dolláros hitelről lett volna szó, amelyet Kijev kért Moszkvától nemzeti valutája megszilárdítására, továbbá arra, hogy a Naftogaz fizetni tudjon az orosz gázért.  

A lap szerint a brüsszeli memorandum szövegében első ízben fellelhető a megállapodás tényleges oka: "Ukrajnának szándékában áll csatlakozni az EU energetikai közösségéhez és megengedni a gáz megvásárlását Ukrajnában, nyugati, vagy keleti határán" - áll a bevezető részben. Egy európai illetékes ki is jelentette: nincs ok arra, hogy a tranzitot Oroszország biztosítsa, s mi ne fizessünk érte: megvesszük a gázt az orosz ukrán határon és gondoskodunk a szállításáról - mondta az idézett személyiség. 

Szakértők a lapban arra mutattak rá, hogy a megállapodással Brüsszel megmutatta Moszkvának: nem múlt el nyomtalanul a januári gázháború, s most az EU támogatja Ukrajnát abban, hogy vezetékrendszerét az európaihoz kapcsolja. A Kommerszant szerint azonban ez legkevésbé sem felel meg Moszkvának, s az orosz energiaügyi minisztérium figyelmeztetett is rá, hogy a szállítók érdekeit figyelmen kívül hagyó kétoldalú megállapodások nyomán esetleg felül kell vizsgálni az eddigi kétoldalú szerződéseket.    

Az ukrán parlament egy tagját idézve a lap azt írta: Julija Timosenko kormányfő a télen megígérte a gázszállítási konzorcium megalakítását Moszkvának, de szavát nem tartotta be. Az illető - aki szerint a gáz ukrán határon való megvásárlását az amerikai külügyminisztérium lobbizza -, hozzátette: a Gazprom az ukrán határon annyit kér a gázért, amennyit akar, s ő maga az európai politikusok helyében nem nagyon számítana arra, hogy Kijev tartja magát éppen ehhez a deklarációhoz.

Arról, hogy valójában miért sértődött meg Moszkva, a lapban eltérő véleményeket hangoztattak: némelyek szerint várható volt, hogy Kijev az EU-hoz fordul, de az unió nem járt el korrekt módon, amikor meg sem kérdezte Oroszországot. Mások úgy vélték: az ukrán vezetékek csak létezhetnek, de nem működhetnek Oroszország nélkül, és az orosz magatartást lehet ugyan birodalmi törekvésnek nevezni, de nem szabad elfelejteni, hogy Oroszország igen fontos szereplő. Egyedül Mihail Krutyihin, a RusEnergy elemző cég partnere és elemzője vélte úgy: ez szép ajándék, hiszen ha Európa több milliárd dollárt takarít meg a Gazpromnak, ha saját pénzéért számolja fel a műszaki gondokat. Az EU a tiltakozás ellenére teljesíti majd a memorandumban foglaltakat, Oroszország meg tovább szállítja a gázt - mi mást tehetne -, és elcsendesedik a hisztéria, hogy majd valamely más okból újra kirobbanjon - mondta.

A Vedomosztyi című lap kommentárjában azt írta: noha Julija Timosenko és az EU vezetői is hangsúlyozták, hogy a deklaráció nem zárja ki Oroszországot az ukrán vezetékrendszer feltétlenül bekövetkező korszerűsítésében való részvételből, a történtek fájdalmas csapást mértek az orosz vezetők 2005 óta legdrágább kincsére, az energetikai szuperhatalom eszméjére. Ennek alapja az energiabiztonság garantálása az elosztó rendszerek feletti ellenőrzéssel, és a gázszállításokról szóló hosszú távú, kétoldalú szerződések kötésével.

Elővették Gyurcsányt az orosz kapcsolat miatt 
Putyin újra gázválsággal fenyeget
A Gazpromot egyáltalán nem érdekli a Nabucco
Gyurcsány belassítja a Déli Áramlatot 

MTI

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG