Az Egyesült Államok vezeti továbbra is a globális "országmárka" listát – derül ki a GfK Roper Public Affairs & Corporate Communications, a GfK Custom Research North America egyik divíziója által végzett 2010-es Anholt-GfK Roper Nation Brands IndexSM jelentésből. Az USA immár második éve tartja vezető helyét a legjobb általános márkával rendelkező országok között. A top 10-ben azonban történtek változások, Spanyolország például kiesett, Kanada megelőzte Olaszországot, Franciaország pedig Németország mögé került.
Az index egy globális felmérésen alapul, amely során 2010 nyarán 20 olyan fejlett és fejlődő országban – melyek fontos és különböző szerepet játszanak a nemzetközi kapcsolatokban, kereskedelemben, valamint az üzlet, a kultúra és a turizmus területén – mintegy húszezer 18 év feletti felnőttet kértek meg arra, hogy 50 országot hat dimenzióban (export, kormányzás, kultúra, emberek, turizmus és bevándorlás/beruházás) értékeljenek. A globális ranglistán elért helyezés ezen hat pontszám átlagán alapul.
Magyarország a középmezőnyben
|
A rangsor felső harmadában továbbra is a fejlett országok szerepelnek, és a BRIC-országok is az első húszban találhatóak. A gazdasági erővel és növekvő geopolitikai befolyással büszkélkedő Brazília és Kína az a két ország, amely az egyik legnagyobb pontszámnövekedést érte el 2009 és 2010 között. A fejlődő gazdaságok egyenletes növekedése azt mutatja, hogy a Nyugat és Kelet között lévő különbségek tovább fognak csökkenni. Japán például még mindig előkelő helyezést ért el az export dimenzióban, Kína – az újdonsült második legnagyobb exportáló ország a világon – a 2008-as 21. helyről 2010-re a 14. helyre jött fel e tekintetben.
Amerikában sincs tejjel-mézzel folyó Kánaán
Érdemes azonban hangsúlyozni, hogy nem csak a nemzetek általános értékelési sorrendje a fontos, hanem az egyes kategóriákban elért helyezések is. Miközben az Egyesült Államok az első helyezett az összesített országmárka rangsorban, addig olyan dimenziókban, mint például az emberek ("Felelősségteljesen viselkedik a világbéke és biztonság ügyében") a 21. helyen szerepel, a kormányzás ("Felelősségteljesen viselkedik a környezet védelme ügyében") dimenzióban pedig még hátrébb, a 26. helyen áll.
Privátbankár