
Az index egy globális felmérésen alapul, amely során 2010 nyarán 20 olyan fejlett és fejlődő országban – melyek fontos és különböző szerepet játszanak a nemzetközi kapcsolatokban, kereskedelemben, valamint az üzlet, a kultúra és a turizmus területén – mintegy húszezer 18 év feletti felnőttet kértek meg arra, hogy 50 országot hat dimenzióban (export, kormányzás, kultúra, emberek, turizmus és bevándorlás/beruházás) értékeljenek. A globális ranglistán elért helyezés ezen hat pontszám átlagán alapul.
Magyarország a középmezőnyben
|
A rangsor felső harmadában továbbra is a fejlett országok szerepelnek, és a BRIC-országok is az első húszban találhatóak. A gazdasági erővel és növekvő geopolitikai befolyással büszkélkedő Brazília és Kína az a két ország, amely az egyik legnagyobb pontszámnövekedést érte el 2009 és 2010 között. A fejlődő gazdaságok egyenletes növekedése azt mutatja, hogy a Nyugat és Kelet között lévő különbségek tovább fognak csökkenni. Japán például még mindig előkelő helyezést ért el az export dimenzióban, Kína – az újdonsült második legnagyobb exportáló ország a világon – a 2008-as 21. helyről 2010-re a 14. helyre jött fel e tekintetben.
Amerikában sincs tejjel-mézzel folyó Kánaán
Érdemes azonban hangsúlyozni, hogy nem csak a nemzetek általános értékelési sorrendje a fontos, hanem az egyes kategóriákban elért helyezések is. Miközben az Egyesült Államok az első helyezett az összesített országmárka rangsorban, addig olyan dimenziókban, mint például az emberek ("Felelősségteljesen viselkedik a világbéke és biztonság ügyében") a 21. helyen szerepel, a kormányzás ("Felelősségteljesen viselkedik a környezet védelme ügyében") dimenzióban pedig még hátrébb, a 26. helyen áll.
Privátbankár