1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Demszky Gábor szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal
Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba (MSZP) beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja kormánybiztosként még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal.

"Ingyenebéd természetesen nincs, mindig ki kell mondani, hogy ki fizet azok helyett, akiknek díjmentes egy szolgáltatás" - mondta a városvezető az MTI-nek vasárnap adott nyilatkozatában, arra utalva, hogy a szocialista politikus pártja majálisán szombaton azt mondta, 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.

Demszky Gábor - akit szabadságán ért utol az MTI - közölte, annyiban ért egyet Horváth Csabával, hogy dugódíjra néhány éven belül Budapesten is szükség lesz, és a bevételek egy részét a közösségi közlekedésre kell fordítani. Jelezte: erről már másfél éve koncepciót is elfogadott a főpolgármesteri kabinet.
Elmondta, Budapesten kívül több nagyváros elemzi London, Stockholm és Milánó tapasztalatait, és hamarosan több európai városban csökkentik a dugódíjjal a zsúfoltságot.

Hozzátette: olyan példáról azonban nem tud, ahol a dugódíj bevételéből ingyenessé lehetne tenni a tömegközlekedést. Demszky szerint ehhez ugyanis "olyan brutális behajtási díjra lenne szükség, amely alapvetően kérdőjelezné meg a rendszer működőképességét", továbbá igazságtalan is lenne az autósokkal szemben.

Jelezte ugyanakkor, hogy a behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros-közlekedés, valamint a parkolás fejlesztésére érdemes elsősorban fordítani.

Közölte, kész koncepciót kíván letenni a következő városvezetés asztalára, hogy szabadon eldönthessék, bevezetik-e a dugódíjat. "Kár lenne egy előrehozott főpolgármesteri kampány kedvéért komolytalanná tenni ezt a nagyon is fontos kezdeményezést" - jegyezte meg. Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt pártja majálisán, a Városligetben jelentette be, hogy 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.
 
Szűcs Somlyó Mária, a fővárosi Fidesz-frakció sajtófőnöke erre úgy reagált: ilyen "marhaságot" utoljára Horn Gyula miniszterelnök mondott, amikor a nyugdíjasoknak ingyen repülőjegyet ígért. A Fidesz emlékeztette a szocialista politikust arra, alig egy hónapja állapodott meg Bajnai Gordon miniszterelnök és a főpolgármester, hogy az állam pénzügyi támogatást nyújt a fővárosnak, cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a BKV-jegyek árait.

A VEKE szerint a tömegközlekedés csődjét okozná a javaslat. Az egyesület szerint a BKV ingyenessé tételével összesen 68 milliárd forint esne ki, ez a közlekedési társaság 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele. Ez pedig a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené.

Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-nek a "dugódíjról" szólva vasárnap emlékeztetett arra, hogy a főpolgármesteri kabinet 2007 és 2009 között több alkalommal tárgyalt a fővárosi személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) bevezetésének előkészítéséről. Közölte, a 2012 után bevezethető rendszer célja a forgalmi torlódások csökkentése, a budapesti levegőminőség javítása, és közösségi és kerékpáros-közlekedés előnyben részesítése.

Elmondta, a dugódíjnak sok formája létezik a világon; van, ahol kizárólag bevételszerzési céllal vezették be, más városokban a behajtás korlátozása, a belváros tehermentesítése, a levegő minőségének javítása a cél. A főpolgármesteri kabinet döntött arról, hogy a budapesti modellnek az utóbbin kell alapulnia, nem nyereséges, hanem csak önfenntartó rendszert szeretnének.

A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna.


Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban két év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

Teljesen ingyenes BKV-t akar az MSZP
Eldőlt, mire megy el a BKV tízmilliárdja
Szétlopkodják Budapest villamospályáit

Mire költheti a BKV a plusz milliárdokat?
A BKV vonalain járhatnak az új buszok - képekkel

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megérkezett Trump nagy bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 17:50
Trump döntött és bejelentett. 
Makro / Külgazdaság Donald Trump valami nagy bejelentésre készül a vámháborúval kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 10:01
Csupa nagybetűvel posztolt saját közösségi médiájában arról, hogy sikerült valamit elérni.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter szivárogtat: a kormány a béke helyett a háború felé fordult?
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 09:26
Szakítunk a békementalitással és átállunk a háború felé vezető út nulladik fázisára – mondta állítólag a honvédelmi miniszter.
Makro / Külgazdaság Tovább tart a magyar ipar kínszenvedése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:30
Csak egy hajszállal tudott bővülni az előző hónaphoz képest márciusban a magyar ipari termelés – a tavalyihoz képest továbbra is jóval gyengébb a teljesítmény.
Makro / Külgazdaság Lehet, hogy sokkal többet kell várnunk az alacsonyabb kamatokra, mint gondoltuk
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 06:28
A várakozásoknak megfelelő döntést hozta a kamatokról a Fed, de kifejezte aggodalmát a kilátások miatt.
Makro / Külgazdaság Egymásnak ment a kormány és az OKSZ
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 18:01
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint az Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) „hamis állításaival ellentétben” az árréscsökkentés érdemben növeli a kiskereskedelmi forgalmat, így a fogyasztást is.
Makro / Külgazdaság Az EU egészében is csökkent a kiskereskedelmi forgalom
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 15:16
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése márciusban éves szinten, februárhoz mérve pedig csökkent.
Makro / Külgazdaság Szóltak Brüsszelben, hogy semmiképpen se adják oda a kért 600 millió eurót Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 14:31
Szankciós és energiaügyben pedig egyszerűen kikerülnék a magyar kormányt.
Makro / Külgazdaság Megkongatták a vészharangot a hazai német cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 13:31
Bizonytalan gazdasági környezetre rendezkedtek be a magyarországi vállalkozások a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) friss konjunktúrafelmérése szerint, mind az általános gazdasági helyzetre, mind a saját üzletre vonatkozó vállalati értékelések hosszú távon borúlátók – mondta Sávos András, a kamara elnöke szerdán Budapesten sajtótájékoztatón, a 2025. tavaszi jelentést ismertetve.
Makro / Külgazdaság Váratlan fordulat a hazai benzinkutakon, ilyet se tegnap láttunk
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:21
Csütörtöktől újabb árváltozás jön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG