1p
Demszky Gábor szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal
Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba (MSZP) beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja kormánybiztosként még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal.

"Ingyenebéd természetesen nincs, mindig ki kell mondani, hogy ki fizet azok helyett, akiknek díjmentes egy szolgáltatás" - mondta a városvezető az MTI-nek vasárnap adott nyilatkozatában, arra utalva, hogy a szocialista politikus pártja majálisán szombaton azt mondta, 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.

Demszky Gábor - akit szabadságán ért utol az MTI - közölte, annyiban ért egyet Horváth Csabával, hogy dugódíjra néhány éven belül Budapesten is szükség lesz, és a bevételek egy részét a közösségi közlekedésre kell fordítani. Jelezte: erről már másfél éve koncepciót is elfogadott a főpolgármesteri kabinet.
Elmondta, Budapesten kívül több nagyváros elemzi London, Stockholm és Milánó tapasztalatait, és hamarosan több európai városban csökkentik a dugódíjjal a zsúfoltságot.

Hozzátette: olyan példáról azonban nem tud, ahol a dugódíj bevételéből ingyenessé lehetne tenni a tömegközlekedést. Demszky szerint ehhez ugyanis "olyan brutális behajtási díjra lenne szükség, amely alapvetően kérdőjelezné meg a rendszer működőképességét", továbbá igazságtalan is lenne az autósokkal szemben.

Jelezte ugyanakkor, hogy a behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros-közlekedés, valamint a parkolás fejlesztésére érdemes elsősorban fordítani.

Közölte, kész koncepciót kíván letenni a következő városvezetés asztalára, hogy szabadon eldönthessék, bevezetik-e a dugódíjat. "Kár lenne egy előrehozott főpolgármesteri kampány kedvéért komolytalanná tenni ezt a nagyon is fontos kezdeményezést" - jegyezte meg. Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt pártja majálisán, a Városligetben jelentette be, hogy 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.
 
Szűcs Somlyó Mária, a fővárosi Fidesz-frakció sajtófőnöke erre úgy reagált: ilyen "marhaságot" utoljára Horn Gyula miniszterelnök mondott, amikor a nyugdíjasoknak ingyen repülőjegyet ígért. A Fidesz emlékeztette a szocialista politikust arra, alig egy hónapja állapodott meg Bajnai Gordon miniszterelnök és a főpolgármester, hogy az állam pénzügyi támogatást nyújt a fővárosnak, cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a BKV-jegyek árait.

A VEKE szerint a tömegközlekedés csődjét okozná a javaslat. Az egyesület szerint a BKV ingyenessé tételével összesen 68 milliárd forint esne ki, ez a közlekedési társaság 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele. Ez pedig a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené.

Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-nek a "dugódíjról" szólva vasárnap emlékeztetett arra, hogy a főpolgármesteri kabinet 2007 és 2009 között több alkalommal tárgyalt a fővárosi személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) bevezetésének előkészítéséről. Közölte, a 2012 után bevezethető rendszer célja a forgalmi torlódások csökkentése, a budapesti levegőminőség javítása, és közösségi és kerékpáros-közlekedés előnyben részesítése.

Elmondta, a dugódíjnak sok formája létezik a világon; van, ahol kizárólag bevételszerzési céllal vezették be, más városokban a behajtás korlátozása, a belváros tehermentesítése, a levegő minőségének javítása a cél. A főpolgármesteri kabinet döntött arról, hogy a budapesti modellnek az utóbbin kell alapulnia, nem nyereséges, hanem csak önfenntartó rendszert szeretnének.

A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna.


Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban két év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

Teljesen ingyenes BKV-t akar az MSZP
Eldőlt, mire megy el a BKV tízmilliárdja
Szétlopkodják Budapest villamospályáit

Mire költheti a BKV a plusz milliárdokat?
A BKV vonalain járhatnak az új buszok - képekkel

MTI

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Az országnak lesz kenyere
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 09:29
Bővítik az öntözést az Alföldön, szeptembertől indul az Otthon Start.
Makro / Külgazdaság Kapott egy újabb gyomrost a kormány – ezúttal az állami hivataltól
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 08:30
A KSH szerint az ipari termelés éves szintű csökkenése kéthavi lassulás után májusban ismét fokozódott.
Makro / Külgazdaság Költekezésbe kezdhet a kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 15:27
Mindez az EU által elfogadott országspecifikus mentesítési záradékkal lehetséges. 
Makro / Külgazdaság Érződik a brit gazdaság teljesítményén a globális bizonytalanságok enyhülése
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 14:09
A vártnál sokkal nagyobb mértékben javultak a brit gazdaság júniusi aktivitási mérőszámai.
Makro / Külgazdaság Jegybanki előrejelzés: ennyibe kerülhet az üzemanyag
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 08:59
Az energiaárak továbbra is kulcsfontosságúak a magyar gazdaság számára.
Makro / Külgazdaság Miért nem jutnak sokan saját otthonhoz Magyarországon? – a lakhatási válság számokban
Privátbankár.hu | 2025. július 3. 06:57
Bár több a lakás, mint a háztartás, egyre többen nem jutnak saját otthonhoz – derül ki a GKI elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Elmozdult a 30 éves amerikai jelzáloghitelek kamata
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 17:04
Az Egyesült Államokban közel három hónapja a legalacsonyabbra csökkent a 30 éves jelzáloghitelek kamata a június 27-én záródott héten – közölte az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Makro / Külgazdaság Meglepte az elemzőket az euróövezet friss adata
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 12:51
Nőtt a munkanélküliség, pedig nem ezt várták.
Makro / Külgazdaság Megint megfinanszírozták valakik az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 12:21
30 milliárd forinttal, ráadásul kisebb kamattal, mint legutóbb.
Makro / Külgazdaság Óvatos optimizmus Németországban
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 11:36
Túl van a legmélyebb ponton a német gépgyártás?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG