1p
Demszky Gábor szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal
Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba (MSZP) beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja kormánybiztosként még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal.

"Ingyenebéd természetesen nincs, mindig ki kell mondani, hogy ki fizet azok helyett, akiknek díjmentes egy szolgáltatás" - mondta a városvezető az MTI-nek vasárnap adott nyilatkozatában, arra utalva, hogy a szocialista politikus pártja majálisán szombaton azt mondta, 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.

Demszky Gábor - akit szabadságán ért utol az MTI - közölte, annyiban ért egyet Horváth Csabával, hogy dugódíjra néhány éven belül Budapesten is szükség lesz, és a bevételek egy részét a közösségi közlekedésre kell fordítani. Jelezte: erről már másfél éve koncepciót is elfogadott a főpolgármesteri kabinet.
Elmondta, Budapesten kívül több nagyváros elemzi London, Stockholm és Milánó tapasztalatait, és hamarosan több európai városban csökkentik a dugódíjjal a zsúfoltságot.

Hozzátette: olyan példáról azonban nem tud, ahol a dugódíj bevételéből ingyenessé lehetne tenni a tömegközlekedést. Demszky szerint ehhez ugyanis "olyan brutális behajtási díjra lenne szükség, amely alapvetően kérdőjelezné meg a rendszer működőképességét", továbbá igazságtalan is lenne az autósokkal szemben.

Jelezte ugyanakkor, hogy a behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros-közlekedés, valamint a parkolás fejlesztésére érdemes elsősorban fordítani.

Közölte, kész koncepciót kíván letenni a következő városvezetés asztalára, hogy szabadon eldönthessék, bevezetik-e a dugódíjat. "Kár lenne egy előrehozott főpolgármesteri kampány kedvéért komolytalanná tenni ezt a nagyon is fontos kezdeményezést" - jegyezte meg. Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt pártja majálisán, a Városligetben jelentette be, hogy 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.
 
Szűcs Somlyó Mária, a fővárosi Fidesz-frakció sajtófőnöke erre úgy reagált: ilyen "marhaságot" utoljára Horn Gyula miniszterelnök mondott, amikor a nyugdíjasoknak ingyen repülőjegyet ígért. A Fidesz emlékeztette a szocialista politikust arra, alig egy hónapja állapodott meg Bajnai Gordon miniszterelnök és a főpolgármester, hogy az állam pénzügyi támogatást nyújt a fővárosnak, cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a BKV-jegyek árait.

A VEKE szerint a tömegközlekedés csődjét okozná a javaslat. Az egyesület szerint a BKV ingyenessé tételével összesen 68 milliárd forint esne ki, ez a közlekedési társaság 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele. Ez pedig a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené.

Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-nek a "dugódíjról" szólva vasárnap emlékeztetett arra, hogy a főpolgármesteri kabinet 2007 és 2009 között több alkalommal tárgyalt a fővárosi személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) bevezetésének előkészítéséről. Közölte, a 2012 után bevezethető rendszer célja a forgalmi torlódások csökkentése, a budapesti levegőminőség javítása, és közösségi és kerékpáros-közlekedés előnyben részesítése.

Elmondta, a dugódíjnak sok formája létezik a világon; van, ahol kizárólag bevételszerzési céllal vezették be, más városokban a behajtás korlátozása, a belváros tehermentesítése, a levegő minőségének javítása a cél. A főpolgármesteri kabinet döntött arról, hogy a budapesti modellnek az utóbbin kell alapulnia, nem nyereséges, hanem csak önfenntartó rendszert szeretnének.

A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna.


Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban két év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

Teljesen ingyenes BKV-t akar az MSZP
Eldőlt, mire megy el a BKV tízmilliárdja
Szétlopkodják Budapest villamospályáit

Mire költheti a BKV a plusz milliárdokat?
A BKV vonalain járhatnak az új buszok - képekkel

MTI

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Már megint kerekedhet az elemzők szeme: mi történik Németországban?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:18
Rossz irányba mennek a dolgok?
Makro / Külgazdaság Megállt a Tisza áradása? Itt egy új közvélemény-kutatás
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:46
Nem tudott nyáron új szavazókat szerezni Magyar Péter pártja?
Makro / Külgazdaság Meghökkentő tényt közölt az állami hivatal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:30
A nonprofit szektorban dolgozók jóval többet vihettek haza júniusban, mint a vállalkozásoknál és a költségvetésben alkalmazottak.
Makro / Külgazdaság Mit tehet a Tisza, ha megnyeri a választást? Ma délután Klasszis Klub Live a Transparency ügyvezetőjével
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 08:03
Martin József Péter 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Tényleg itt a büntetés az orosz olajért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 06:44
Életbe lépett az Indiára kivetett büntetővám – ez fájni fog.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály szépen felbeszélte a forintot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 16:23
Az alapkamatot 6,5 százalékon hagyó monetáris tanácsi döntés után tartott elnöki sajtótájékoztató alatt a hazai fizetőeszköz viszonylag jelentősebbet drágult az euróval és a dollárral szemben.
Makro / Külgazdaság Mást ebben a helyzetben aligha tehettek Varga Mihályék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 14:00
Az MNB monetáris tanácsa nem változtatott a 6,5 százalékos jegybanki alapkamaton.
Makro / Külgazdaság Két nap alatt kétszer emelhetnek árat a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 12:39
Kedd után szerdán is áremelés jöhet a nagykereskedelmi árak változása miatt. 
Makro / Külgazdaság Az EU-n állna bosszút Trump a techcégek szabályozásáért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 10:38
Vámok, exportkorlátozás és szankciók: egyre több téren éri fenyegetés az amerikai techóriások szabályozásáért az EU-t és az uniós tisztviselőket.
Makro / Külgazdaság Kiderült: eddig hosszabbította meg a kormány az árrésstopot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 26. 06:57
A csirkemell így is drágul, de a boltosoknak fontos lehet az új határidő. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG