Az öt új vonal összhossza 108 kilométer, elsősorban a belváros és a külső kerületek közti forgalom enyhítését szolgálják. Huszonegy állomásuk kapott olyan parkolót, amely lehetővé teszi, hogy az addig autót vezetők metrón folytassák útjukat városba.
A nyilvánosságra hozott adatok szerint a beruházás költsége megközelíti a 61 milliárd jüant, vagyis meghaladja az 1.950 milliárd forintot. A város az elmúlt öt évben 250 milliárd jüant fektetett út- és vasútépítésekbe, ennek több mint a felét fordították a tömegközlekedés fejlesztésére. A pekingi metrószerelvények jelenleg naponta több mint 5 millió utast szállítanak.
Pekingben csütörtökön 14-re nőtt a vonalak száma, még ha az egyik frissen indított vonal nevében a 15-ös számot viseli is. A szerelvények helyi idő szerint délután két órakor indultak meg a végállomásokról, az átadási ünnepségeket délelőtt tartották. Az MTI tudósítójának a 15-ös vonal végállomásán több utas azt mondta: csak azért jött, hogy végigutazza a távot, rajta legyen az első vonaton.
A kínai főváros tervei szerint 2015-re a vonalak száma eléri a 19-et, hosszuk az 561 kilométert, 2020-ra pedig ezt a távot közel megkétszerezik.
A húszmilliós Pekingben az elmúlt napokban drasztikus intézkedéseket hoztak a már-már elviselhetetlen forgalmi dugók csökkentése érdekében. Ezek részeként például 2011-ben - az eddigi mintegy 7-800 ezer helyett - 240 ezer darabra korlátozzák a kiadható rendszámok számát; táblákhoz csak sorsolás útján juthat a jelentkező. A hivatalos nyilvántartás szerint Pekingben 4,7 millió gépkocsit regisztráltak.
MTI