Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p
A nemzetközi sajtó egyfolytában azt találgatja, mi is történt az MH17-es járattal, amelynek fedélzetén közel 300 ember halt meg, amikor a gépet Kelet-Ukrajna felett lelőtték. A brit Daily Mail felvetése szerint lehet, hogy a gép üzemanyag-takarékossági okokból repült be a konfliktuszónába. Egy-két nappal korábban még a Lufthansa is átrepült.

Repülésbiztonsági szervezetek (European Aviation and Safety Agency, Civil Aviation Organisation) a cikk szerint már áprilisban figyelmeztették a pilótákat, hogy kerüljék el Ukrajnát. A brit, egyes más európai és amerikai repülőknek már korábban megtiltották a háborús övezet feletti átrepülést, amely azonban hivatalosan nem számított tiltott zónának - írja a brit Daily Mail.

Az International Transport Association nevű közlekedési szervezet szerint a terület nem állt repülési korlátozások alatt, de a légitársaságokat figyelmeztették a potenciális veszélyekre. A cikk szerint a gép csak 300 méterrel (1000 lábbal) az ukrán hatóságok által előírt 32 000 láb (mintegy tízezer méteres) minimális repülési magasság felett repült, még a föld-levegő rakéták hatótávolságán belül. A feltételezések szerint az MH17-es járat azért vághatott át rövidebb úton Kelet-Ukrajna felett, hogy üzemanyagot spóroljon. (A légitársaságok legnagyobb költségtétele rendszerint az üzemanyag.)

(Fotó: 123rf.com)

Erősen ajánlott

A hírek szerint miután a héten már két ukrán katonai légi járművet lőttek le, a légitársaságokat kétszer is figyelmeztették a veszélyre. Hétfőn az európai légtér közlekedését koordináló Eurocontrol küldött ki hivatalos értesítést a légi személyzetnek („Notam”), amelyben megismételte a korábbi figyelmeztetést és „erősen ajánlotta” a kérdéses légtér elkerülését. Ennek ellenére sok teherszállító tovább használta ezt az útvonalat, mert rövidebb és ezért olcsóbb volt – írja a Daily Mail.

A feltételezések szerint a maláj gép pilótái figyelmen kívül hagyták ezeket a figyelmeztetéseket, hogy üzemanyagot spóroljanak. Mind északi, mind déli irányba kerülve jelentősen megnövekedett volna az út hossza. Egy idézett szakértő szerint nemcsak a maláj társaság, hanem sokan mások is tovább használták a veszélyes útvonalat anyagi okokból.

Könnyű felismerni egy utasszállítót

A Lufthansa is spórolt? (frissítés)

A Handelsblatt.com és a New York Times szerint a csütörtöki szerencsétlenségig még több nagy légitársaság is a krízisterület felett repült. Így legalább szerda reggelig a német Lufthansa, valamint a holland KLM és a Thai Airways.

Más társaságok, mint az Air France, a British Airways, a koreai, ausztrál vagy a lengyel légitársaságok már hetekkel ezelőtt beszüntették ezen a területen az áthaladást.

Pénteken a Handelsblatt szerint az ukrán hatóságok lezárták a kritikus területek feletti légteret, amelyeket Ukrajna nem tud ellenőrizni.

Július 8-án az ukrán légügyi hatóságok lezárták az ország légterét a polgári gépek elől, miután a lázadók lelőttek egy katonai szállítógépet, amely húszezer láb feletti magasságban repült. A gépeket a brit hatóságok eltanácsolták a Krím-félsziget, a Fekete-tenger és az Azovi-tenger feletti repüléstől. Az USA is hasonlóképpen járt el a krími régióval – írja a cikk. Az European Air Safety Authority pedig egy listát tett közzé alternatív útvonalakkal.

Az incidens után a légitársaságok sorra jelentik be, hogy gépeiket ideiglenesen más útvonalakra küldik, és elkerülik a régiót.

Egy megszólaltatott szakértő szerint még szabad szemmel is meg lehetett különböztetni a személyszállító gépet a harci gépektől a maga után húzott „jet-csíkok” és a repülési magasság miatt, valamint az alakja és a nagysága miatt is. „Bárki, aki látott már polgári vagy nagyobb katonai légi járművet, tudja a különbséget” – írták. A fekete doboz fontos információkat rejthet a pilóták utolsó szavairól.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fellángolt az árrésstop-vita, miután lassult a húzóágazat
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 15:46
Bár a kiskereskedelem a magyar gazdaság jelenlegi kevés húzóágazata közé tartozik, júliusban meglepő lassulást láthattunk a szektorban. Az éves alapú növekedés is elmaradt a várttól, havi szinten pedig egyenesen csökkent a forgalom. A kormány szerint minden rendben van, a szakma legnagyobb érdekképviseleti szervezete viszont megtépázott fogyasztói bizalomról és az árrésstop negatív hatásairól beszél.
Makro / Külgazdaság Öngólt rúgott Magyar Péter az adócsomagjával? Pogátsa Zoltántól ezt is kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 14:31
A közgazdász, szociológus, a Soproni Egyetem docense szeptember 11-én, csütörtökön délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: a morbiditás csúcsa, ami az európai autóiparban történik
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 14:03
A miniszter szerint felér egy hazaárulással, amit az EU csinál. 
Makro / Külgazdaság Újabb kellemetlen meglepetés érheti az autósokat
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 13:44
Mindkét üzemanyagfajta nagykereskedelmi ára változik pénteken.
Makro / Külgazdaság Ez fájni fog Giorgia Meloninak – a híd túl messze volt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 13:26
Nem lehet védelmi költésként elszámolni a Szicíliára vezető hidat.
Makro / Külgazdaság Vakarhatják a fejüket az elemzők: mi történt az európai boltokban?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 12:58
Horvátország, Észtország és Németország a sor végén, Litvánia pedig az elején.
Makro / Külgazdaság Összekalapozott újabb 65 milliárd forintot a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 12:43
De kicsit drágábban, mint korábban.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter külön is veri Orbán Viktort, mégsem lehet teljesen nyugodt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 10:49
A legújabb kutatás szerint népszerűbb a Tisza elnök, miniszterelnöknek is többen látnák szívesen, de Orbán Viktor is találhatott reményt kelőt adatot.
Makro / Külgazdaság Bezzeg Románia? Irigykedhet a magyar kormány ezekre az adatokra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 09:21
Sokkal többet vásároltak Romániában.
Makro / Külgazdaság A fogyasztók sem segítettek az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 08:30
A kiskereskedelem ugyan az előző hónapokhoz képest jobban nőtt éves szinten, de nem annyira, mint amennyi szükséges lenne a kormány éves GDP-növekedési céljainak teljesüléséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG