4p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi sajtó egyfolytában azt találgatja, mi is történt az MH17-es járattal, amelynek fedélzetén közel 300 ember halt meg, amikor a gépet Kelet-Ukrajna felett lelőtték. A brit Daily Mail felvetése szerint lehet, hogy a gép üzemanyag-takarékossági okokból repült be a konfliktuszónába. Egy-két nappal korábban még a Lufthansa is átrepült.

Repülésbiztonsági szervezetek (European Aviation and Safety Agency, Civil Aviation Organisation) a cikk szerint már áprilisban figyelmeztették a pilótákat, hogy kerüljék el Ukrajnát. A brit, egyes más európai és amerikai repülőknek már korábban megtiltották a háborús övezet feletti átrepülést, amely azonban hivatalosan nem számított tiltott zónának - írja a brit Daily Mail.

Az International Transport Association nevű közlekedési szervezet szerint a terület nem állt repülési korlátozások alatt, de a légitársaságokat figyelmeztették a potenciális veszélyekre. A cikk szerint a gép csak 300 méterrel (1000 lábbal) az ukrán hatóságok által előírt 32 000 láb (mintegy tízezer méteres) minimális repülési magasság felett repült, még a föld-levegő rakéták hatótávolságán belül. A feltételezések szerint az MH17-es járat azért vághatott át rövidebb úton Kelet-Ukrajna felett, hogy üzemanyagot spóroljon. (A légitársaságok legnagyobb költségtétele rendszerint az üzemanyag.)

(Fotó: 123rf.com)

Erősen ajánlott

A hírek szerint miután a héten már két ukrán katonai légi járművet lőttek le, a légitársaságokat kétszer is figyelmeztették a veszélyre. Hétfőn az európai légtér közlekedését koordináló Eurocontrol küldött ki hivatalos értesítést a légi személyzetnek („Notam”), amelyben megismételte a korábbi figyelmeztetést és „erősen ajánlotta” a kérdéses légtér elkerülését. Ennek ellenére sok teherszállító tovább használta ezt az útvonalat, mert rövidebb és ezért olcsóbb volt – írja a Daily Mail.

A feltételezések szerint a maláj gép pilótái figyelmen kívül hagyták ezeket a figyelmeztetéseket, hogy üzemanyagot spóroljanak. Mind északi, mind déli irányba kerülve jelentősen megnövekedett volna az út hossza. Egy idézett szakértő szerint nemcsak a maláj társaság, hanem sokan mások is tovább használták a veszélyes útvonalat anyagi okokból.

Könnyű felismerni egy utasszállítót

A Lufthansa is spórolt? (frissítés)

A Handelsblatt.com és a New York Times szerint a csütörtöki szerencsétlenségig még több nagy légitársaság is a krízisterület felett repült. Így legalább szerda reggelig a német Lufthansa, valamint a holland KLM és a Thai Airways.

Más társaságok, mint az Air France, a British Airways, a koreai, ausztrál vagy a lengyel légitársaságok már hetekkel ezelőtt beszüntették ezen a területen az áthaladást.

Pénteken a Handelsblatt szerint az ukrán hatóságok lezárták a kritikus területek feletti légteret, amelyeket Ukrajna nem tud ellenőrizni.

Július 8-án az ukrán légügyi hatóságok lezárták az ország légterét a polgári gépek elől, miután a lázadók lelőttek egy katonai szállítógépet, amely húszezer láb feletti magasságban repült. A gépeket a brit hatóságok eltanácsolták a Krím-félsziget, a Fekete-tenger és az Azovi-tenger feletti repüléstől. Az USA is hasonlóképpen járt el a krími régióval – írja a cikk. Az European Air Safety Authority pedig egy listát tett közzé alternatív útvonalakkal.

Az incidens után a légitársaságok sorra jelentik be, hogy gépeiket ideiglenesen más útvonalakra küldik, és elkerülik a régiót.

Egy megszólaltatott szakértő szerint még szabad szemmel is meg lehetett különböztetni a személyszállító gépet a harci gépektől a maga után húzott „jet-csíkok” és a repülési magasság miatt, valamint az alakja és a nagysága miatt is. „Bárki, aki látott már polgári vagy nagyobb katonai légi járművet, tudja a különbséget” – írták. A fekete doboz fontos információkat rejthet a pilóták utolsó szavairól.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lezárult az idei egyik legnagyobb NER-es üzlet?
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:05
Nyerges Zsolt nevére vett egy évi 50 milliárdos csomagot.
Makro / Külgazdaság Már 27 halálos áldozata van a katasztrófának, köztük 25 gyerek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 08:35
A 27 áldozatból 25 iskolás gyerek volt. 
Makro / Külgazdaság Erősen visszavágta Kína két olyan nyersanyag exportját, amely a fegyver- és napelemgyártáshoz kell
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 15:01
Kína jelentősen visszafogta két fontos nyersanyag – a fegyverek, a távközlési berendezések és a napelemek gyártásához szükséges alapanyag – exportját a Reuters hírügynökség által a hivatalos kínai vámadatokon végzett elemzés alapján.
Makro / Külgazdaság Románia és Görögország lett az EU rossztanulója hiány és államadósság terén
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:07
Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkent a GDP-arányos államháztartási hiány az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve, miközben nőtt az államadósság aránya – közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn.
Makro / Külgazdaság Nyissa ki a pénztárcáját, többet kell fizetni a kutakon!
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 11:18
Újra...
Makro / Külgazdaság Ezt mindenképpen tudnia kell a 3 százalékos lakáshitelről!
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 10:43
Tisztábbak a feltételek.
Makro / Külgazdaság Sereghajtóvá vált a magyar gazdaság: három év alatt a térség minden állama lehagyott minket
Sasvári Péter | 2025. július 21. 10:21
Vészesen lemaradt a magyar gazdaság a többi V4-es országtól egy új kimutatás szerint. Az elmúlt néhány évben a magyar gazdaság sokkal rosszabb számokat produkál, mint a Visegrádi Négyek többi állama. De mi áll emögött? Hogyan lettünk éllovasból ismét sereghajtók?
Makro / Külgazdaság „Nincs új a nap alatt” – így léphetnek Varga Mihályék
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 10:05
Hogy látják a szakértők?
Makro / Külgazdaság Ezt sem teheti ki Orbán Viktor a Karmelita ablakába
Csabai Károly | 2025. július 21. 05:43
Hiába lett májushoz képest magasabb az adataikat cikkünk megjelenéséig közzétett 43 európai országból 33-ban – így nálunk is – az éves infláció 2025 hatodik hónapjában, Magyarország helyezése nem változott. Ez azt jelenti, hogy az öreg kontinensen továbbra is a miénk a nyolcadik legmagasabb fogyasztóiár-index, a 27 tagú Európai Unióban pedig csak két országban nagyobb a pénzromlás, Észtországban és Romániában. A visszatekintő reálkamatok összevetésében pedig eggyel még romlott is a helyezésünk – derül ki lapunk legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképéből.
Makro / Külgazdaság Aggódnak a cégek, de itt a német kormány új dobása
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 08:55
Eloszlatnák az aggodalmat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG