4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi sajtó egyfolytában azt találgatja, mi is történt az MH17-es járattal, amelynek fedélzetén közel 300 ember halt meg, amikor a gépet Kelet-Ukrajna felett lelőtték. A brit Daily Mail felvetése szerint lehet, hogy a gép üzemanyag-takarékossági okokból repült be a konfliktuszónába. Egy-két nappal korábban még a Lufthansa is átrepült.

Repülésbiztonsági szervezetek (European Aviation and Safety Agency, Civil Aviation Organisation) a cikk szerint már áprilisban figyelmeztették a pilótákat, hogy kerüljék el Ukrajnát. A brit, egyes más európai és amerikai repülőknek már korábban megtiltották a háborús övezet feletti átrepülést, amely azonban hivatalosan nem számított tiltott zónának - írja a brit Daily Mail.

Az International Transport Association nevű közlekedési szervezet szerint a terület nem állt repülési korlátozások alatt, de a légitársaságokat figyelmeztették a potenciális veszélyekre. A cikk szerint a gép csak 300 méterrel (1000 lábbal) az ukrán hatóságok által előírt 32 000 láb (mintegy tízezer méteres) minimális repülési magasság felett repült, még a föld-levegő rakéták hatótávolságán belül. A feltételezések szerint az MH17-es járat azért vághatott át rövidebb úton Kelet-Ukrajna felett, hogy üzemanyagot spóroljon. (A légitársaságok legnagyobb költségtétele rendszerint az üzemanyag.)

(Fotó: 123rf.com)

Erősen ajánlott

A hírek szerint miután a héten már két ukrán katonai légi járművet lőttek le, a légitársaságokat kétszer is figyelmeztették a veszélyre. Hétfőn az európai légtér közlekedését koordináló Eurocontrol küldött ki hivatalos értesítést a légi személyzetnek („Notam”), amelyben megismételte a korábbi figyelmeztetést és „erősen ajánlotta” a kérdéses légtér elkerülését. Ennek ellenére sok teherszállító tovább használta ezt az útvonalat, mert rövidebb és ezért olcsóbb volt – írja a Daily Mail.

A feltételezések szerint a maláj gép pilótái figyelmen kívül hagyták ezeket a figyelmeztetéseket, hogy üzemanyagot spóroljanak. Mind északi, mind déli irányba kerülve jelentősen megnövekedett volna az út hossza. Egy idézett szakértő szerint nemcsak a maláj társaság, hanem sokan mások is tovább használták a veszélyes útvonalat anyagi okokból.

Könnyű felismerni egy utasszállítót

A Lufthansa is spórolt? (frissítés)

A Handelsblatt.com és a New York Times szerint a csütörtöki szerencsétlenségig még több nagy légitársaság is a krízisterület felett repült. Így legalább szerda reggelig a német Lufthansa, valamint a holland KLM és a Thai Airways.

Más társaságok, mint az Air France, a British Airways, a koreai, ausztrál vagy a lengyel légitársaságok már hetekkel ezelőtt beszüntették ezen a területen az áthaladást.

Pénteken a Handelsblatt szerint az ukrán hatóságok lezárták a kritikus területek feletti légteret, amelyeket Ukrajna nem tud ellenőrizni.

Július 8-án az ukrán légügyi hatóságok lezárták az ország légterét a polgári gépek elől, miután a lázadók lelőttek egy katonai szállítógépet, amely húszezer láb feletti magasságban repült. A gépeket a brit hatóságok eltanácsolták a Krím-félsziget, a Fekete-tenger és az Azovi-tenger feletti repüléstől. Az USA is hasonlóképpen járt el a krími régióval – írja a cikk. Az European Air Safety Authority pedig egy listát tett közzé alternatív útvonalakkal.

Az incidens után a légitársaságok sorra jelentik be, hogy gépeiket ideiglenesen más útvonalakra küldik, és elkerülik a régiót.

Egy megszólaltatott szakértő szerint még szabad szemmel is meg lehetett különböztetni a személyszállító gépet a harci gépektől a maga után húzott „jet-csíkok” és a repülési magasság miatt, valamint az alakja és a nagysága miatt is. „Bárki, aki látott már polgári vagy nagyobb katonai légi járművet, tudja a különbséget” – írták. A fekete doboz fontos információkat rejthet a pilóták utolsó szavairól.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Itthon tankoljunk vagy külföldön? Attól függ, merre indulunk
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 09:33
Alig van mostanában változás a benzinkutakon – és ez nem csak Magyarországon igaz. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő a régióban is körülnézett az árakat illetően.
Makro / Külgazdaság Ausztria megkapta azt a pofont, amit Magyarország nem
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 08:58
Leminősítette Ausztriát a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt a vártnál sokkal gyengébb osztrák közfinanszírozási és reálgazdasági teljesítménnyel indokolta a lépést.
Makro / Külgazdaság Elővette Magyarország hitelminősítését a Fitch – kivel játszunk egy ligában?
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 08:36
A saját ligánkban jónak számítanak a fizetések, jönnek az autóipari beruházások, de a gazdasági növekedés minimális, és magas az államadósság – véli a Fitch Ratings.
Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek Amerikából
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 16:19
Az amerikai gazdaságról tettek közzé adatokat.
Makro / Külgazdaság Van, ahol dübörög a szekér Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 13:45
A vártnál jobb lett az euróövezeti GDP-adat.
Makro / Külgazdaság Vége lehet a Magyarország elleni eljárásnak?
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:56
Értékeltek az uniós szakértők. 
Makro / Külgazdaság Mindenki köszönetet mondhat a cukornak
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:28
A FAO árindexe kedvező irányba mozdult. 
Makro / Külgazdaság Meglepetésre kamatot vágtak az indiai jegybankárok
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 11:15
Az irányadó ráta 5,5 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után kapott reménysugarat az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:35
Áprilisban ugyan még mindig csökkent az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a munkanaphatással kiigazított 2,3 százalékos mínusz a tizennégy hónapja tartó negatív trend legalacsonyabb mutatója.
Makro / Külgazdaság Csinosabb számok jöttek a boltokból
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:30
Megnőtt a vásárlási kedv áprilisban. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG