Kellemes tendenciára figyeltünk fel, miközben a karácsony előtti tömegben járva elkészítettük a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés legújabb részét. A három legnagyobb itthon működő diszkontlánc, a Penny, a Lidl és az Aldi boltjaiban járva ugyanis jelentős árcsökkenést regisztráltunk.
Az üzletekben december harmadik hetében 11 666 forint volt a bevásárlói kosár értéke, szemben az egy hónappal korábbi 12 111 forinttal, amely 3,67 százalékos árcsökkenésnek felelt meg.
Mindössze két termék drágult
A közel 20 termékből álló kosarunkban ezúttal mindössze kettő olyan akadt, amely drágult az előző felmérésünkhöz képest – ilyesmire hónapok óta nem volt példa.
Az alma átlagosan 5,05 százalékkal drágult a vizsgált láncok üzleteiben, az áremelkedés mögött a szezonalitás áll, hiszen a gyümölcs szüretének nagy részét ősszel tartják, az év végére fogynak a készletek. Az időjárási károk és fagyok sem segítették a hazai almatermést, amely csökkentette a rendelkezésre álló készleteket.
Az Agrárközgazdasági Intézet közzétett összesítésében kiemelte, az AKI PÁIR adatai szerint a Budapesti Nagybani Piacon az alma termelői ára 33 százalékkal, 478 forint/kilogrammra emelkedett 2025 első ötven hetében az előző évihez képest, de télen a gyümölcs hosszabb ideig történő tárolása (hűtőházak, raktárak) is pluszköltségekkel jár, ami megjelenthet a fogyasztói árakban.
Említésre méltó az alma árának emelkedésénél, hogy december elsejétől a gyümölcs bekerült az árrésstop legutóbbi bővítési körébe, a kormányzati intézkedés azonban nem bizonyult elegendőnek a drágulást okozó hatások ellensúlyozására.
Nem érkezett jó hír a tojásról sem, a szintén az árrésstop hatálya alá tartozó élelmiszer folytatta az immár harmadik hónapja tartó áremelkedését. Ezúttal 6,5 százalékkal lett drágább átlagosan, e mögött többek közt a madárinfluenza magyarországi terjedése tűnik fel.
A legnagyobb árcsökkenések
Ahogy arról korábbi cikkünkben is írtunk, a banán a magyarok és Európa egyik kedvenc gyümölcse is, a déligyümölcs-kereskedő Fyffes által készíttetett felmérés eredménye szerint az előző négy hétben a megkérdezettek 89 százaléka fogyasztott banánt. Az előző havi adatainkhoz képest ugyanakkor komoly fordulat történt a gyümölcs árváltozásában, hiszen a banán óriásit korrigált és a novemberi több mint 20 százalékos drágulás után most több mint 28 százalékkal lett olcsóbb – igaz, ehhez az is kellett, hogy felmérésünk készítésekor a háromból két láncban nagy arányú akciót futtattak.
Végül jelentősebb árcsökkenést tapasztaltunk a spagettitészták esetében is, ezek ára 11,6 százalékkal lett alacsonyabb karácsony előtt, így ha valaki a hagyományos ünnepi ételek helyett olcsóbb alternatívát keres, most örülhet.
Ez már érezhetően olcsóbb
Igazán kiugró árcsökkenések a banán és a spagettitészták kivételével nem történtek karácsony előtt a diszkontláncok üzleteiben a fogyasztói kosarunkba tartozó termékek esetében, viszont az árak stagnálása és a párhuzamosan több élelmiszer esetében megjelenő, pár százalékos áresés összeadódása elegendő volt ahhoz, hogy tavaly december óta először süllyedt 12 ezer forint alá a teljes kosár ára. Decemberben így
az egy évvel korábbi állapothoz képest 2,64 százalékkal lett olcsóbb a bevásárlás a diszkontokban, míg az év eleji szinthez képest 4,1 százalékkal alacsonyabbak voltak az árak.
Így alakult a legfrissebb inflációs adat
Árkosarunk készítésekor a legfrissebb elérhető inflációs adat 2025 novemberére vonatkozik (a decemberi számok majd január 14-én látnak napvilágot), a fogyasztói árak átlagosan 3,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat – tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Októberhez viszonyítva átlagosan 0,1 százalékkal voltak magasabbak az árak.
Az élelmiszerek ára novemberben az előző év azonos időszakához képest 3,2 százalékkal nőtt (a vendéglátási szolgáltatások nélkül számítva 0,6 százalékkal), míg egy hónap alatt 0,2 százalékkal emelkedtek.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban 2023 októberétől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
Évente több tízezret is gyárthatnak majd belőle.




