Európában az infláció megugorhat az olimpia és Taylor Swift miatt, de az a svájci Union Bank of Switzerland (UBS) szerint ez nem fogja megterhelni a helyiek pénztárcáját. Ennek az az oka, hogy a fogyasztói árak változásának számítási módszere érzékelheti a turizmussal kapcsolatos iparágakban, például a szállodákban jelentkező áremelkedést, ami torz képet adhat — ismerteti a tanulmányt a szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor.
„Az olimpiai játékok vagy egy Taylor Swift koncert hirtelen keresleti sokkot okoz,” írta Paul Donovan, az UBS Global Wealth Management vezető közgazdásza egy nemrégiben kiadott elemzésében. „Ezeknek az áraknak a mérési módszere valószínű, hogy rögzíti a kereslet szokatlan és átmeneti növekedését, és emiatt következik be a fogyasztói árak mért inflációjának növekedése.” Ez már az Eras turnénál is látható volt, amely növelte a szállodai bevételeket azokban az amerikai városokban, ahol Swift fellépett.
Idén júniusban az Egyesült Királyságban is növekedtek a szállodai árak, de Donovan szerint a magasabb költségeket „valószínűleg egy kisebb csoport, Taylor Swift zenéjének rajongói viselték.” Eközben a nyári játékok hasonló jelenséget idéztek elő Párizsban.
„A turisták, akik az olimpia miatt özönlenek Párizsba, és megfizetik az árakat, nem képviselik a francia fogyasztókat,” írta az elemző.
Sokan jöttek, de mások
A játékok hatalmas számú turistát vonzanak. Már az első héten a párizsi turisztikai hivatal 1,73 millió látogatót jelentett Nagy-Párizsban, ami 18,9 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Ezek közül 924 ezer volt a nemzetközi turista – ez körülbelül 14 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest –, a legtöbb külföldi látogató az Egyesült Államokból érkezett. A városba érkező francia turisták száma 25,1 százalékkal, 803 ezerre emelkedett az előző évhez képest.
Összességében a turisztikai hivatal 15,3 millió látogatót becsül az olimpiai és paralimpiai játékokra, ebből 11,3 milliót az előbbire és 4 milliót az utóbbira. Ez idő alatt a Játékok rekordjegyeladásokat is produkáltak. A Párizs 2024 Szervezőbizottság jelentése szerint összesen 10,6 millió jegyet adtak el vagy osztottak ki az olimpiai és paralimpiai játékokra, ebből legalább 9,4 milliót az olimpiára és legalább 1,2 milliót a paralimpiára. Az előző rekordot az 1996-os atlantai játékok tartották, 8,3 millió eladott vagy kiosztott jeggyel.
„Gyakran előfordul, hogy az olimpiától független turizmus teljesen visszaesik,” mondta Paul Donovan elemző a CNBC-nek.