A hírközpont-kávézók láncolata egy új vállalkozás, az úgynevezett hiperlokális újságírás részét képezik, amelynek célja, hogy helyi témákban, helyi szinten közvetlen kapcsolat legyen az újság, az olvasók és a hirdetők között. Vagyis inkább a szemétszállításra, ne pedig a gazdaságilag legfejlettebb országok alkotta G7-csoport diplomáciai ügyeire irányuljon a figyelem.
Az International Herald Tribune beszámolója szerint a hiperlokális kiadványok Európa- és Amerika-szerte egyre népszerűbbek, mivel az újságok a túlélés újabb és újabb formáit keresik. A PPF nevű befektetési csoport által elképzelt csehországi terv azonban messze túlmegy minden eddigi próbálkozáson, és közvetlenül "bedobja" az újságírókat abba a közösségbe, amelyet tájékoztatnak.
"Képletesen szólva többé már nincs mód a kávézókat és a mellettük elhelyezett hírközpontokat elválasztó ajtók becsukására - magyarázza a lényeget Roman Gallo, a PPF médiastratégiáért felelős igazgatója. - A nyitottság olyan érzést teremt az olvasók számára, hogy közvetlenül, bármikor a szerkesztőhöz fordulhatnak, és elmondhatják neki, hogy mit akarnak. Az újságíró feladata így nemcsak az, hogy megfigyeljen és írjon valamit az újságba vagy az internetre, hanem hogy eszközeivel segítse az embereket, akik tenni akarnak közösségükért".
A gazdasági válság következtében cseh újságok tucatjainál húzták le a redőnyt az utóbbi hónapokban, ahogy a krízis mélyült. Az amszterdami székhelyű PPF, amely bank- és biztosítási üzletei mellett közép- és kelet-európai médiaérdekeltségekkel is rendelkezik, azonban pont ellenkezőleg, lehetőséget lát a felfordulásban. "Míg mások bezárnak, mi terjeszkedünk" - mondja az igazgató.
Óvatosak, csak 3,8 milliárddal kezdenek
A magyarok nem biztos, hogy leülnének egy újságíróval: A kétes triumvirátus: egy szavukat se hisszük |
Ha a vállalkozás sikeres lesz, a cél további cseh helyszínek mellett akár más közép- és kelet-európai országokban való megjelenés is lehet. Gallo bízik abban, hogy a vállalkozás beválik, mivel úttörőnek számít: eddig még nem volt hasonló kezdeményezés a médiában. Míg más kiadóknak fő a fejük a költségek miatt, a PPF eleve költséghatékony megoldások mellett tette le a garast; a stáb kilencven százalékát például harminc év alatti újságírókból verbuválták.
A Nase Adresa mindazonáltal kemény versenytársra akadhat a Vltava-Labe-Press kiadóban - korábban Gallo is ott dolgozott -, amelynek országszerte tucatnyi helyi újságja van. Az elemzők egy része is megkérdőjelezi a hiperlokalitás ötletének életképességét, szerintük népszerűségük ellenére a közösségi megjelenési formák nem vonzzák annyira a hirdetőket.
Persze, hogy a Google-nak is köze van hozzá
A PPF a kétkedőknek szánt frappáns válaszként mindazonáltal partneri együttműködést kötött a Google-lal, amely tud egyet és mást az internetes pénzkeresésről. (Az egymásra találás egyetlen szépséghibája, hogy az internetes mogulnak kifejezetten rossz a viszonya jó néhány sajtószervezettel.) A Google ugyan nem száll be közvetlenül a vállalkozásba, de helyi stábjait a PPF újságíróinak rendelkezésére bocsátja, hogy segítsenek nekik az olyan Google-eszközök használatában, mint a Google Maps, a Google Translate vagy a YouTube. Az újságírók a prágai központi hírszerkesztőségben kapják meg a kiképzést.
A projektet támogatja a World Association of Newspapers nevű párizsi székhelyű szervezet is, vagyis az a szövetség, amelynek szintén akadtak szerzői jogi vitái a Google-lal. Ugyancsak partner a vállalkozásban a kiadói szoftvereket gyártó Atex cég is, amely ígéretes piacot lát a kelet-európai térségben.
Rég nem hipermarketben költjük a legtöbbet
Egyre könnyebb a kosár: fogynak a vásárlók
Bajban a kávézók - elfelejthetjük a kotyogóst?
MTI