Merkel úgy vélte, hogy az adásvétel nem csak az Opel előtt nyitna meg új távlatokat, hanem lehetőséget adna a stratégiai együttműködés bővítésére is Oroszország és Németország között.
Az orosz lapok úgy tudták, hogy az Opel ügyletnek már minden részletéről sikerült megállapodni, ezen belül arról is, hogy az orosz Sberbank az üzlet zárása után a saját részét eladhatja az orosz Külkereskedelmi Banknak (VEB) vagy a GAZ autógyárnak, de detroiti források közlése szerint még messze van a részletes megállapodás, és a General Motors egyelőre nem zárkózik el további ajánlatoktól.
A gazdasági kérdések sorában a kancellár megemlítette, hogy szó volt az elektronikában, szorosabban véve a lapkagyártásban kialakítandó stratégiai partnerségről is, és hozzátette: a terv már a válság idején született, és lehetővé teszi a gazdasági együttműködés intenzívebbé tételét. Orosz részről korábban azt mondták, hogy az orosz AFK Sistema részvénytársaság betársulhatna akár a német Infineon lapkagyártóba, akár annak csődvédelemben lévő, kelet-németországi leányvállalatába, a Qimondába, vagy mindkettőbe.
Aláírásra kész az Opel-szerződés |
A moszkvai Kommerszant és a Vedomosztyi gazdasági lapokban megszólaltatott elemzők szerint a jelenlegi helyzetben ezek a befektetések gazdasági szempontból nem lennének túl előnyösek az érintett orosz vállalatok számára, ezek inkább politikai döntésnek ígérkeznek, mert segíthetik a német kormányt abbéli törekvésében, hogy a munkanélküliség minél kisebb növekedésével, minél kevesebb társadalmi feszültséggel jusson túl a válságon, különös tekintettel a közelgő parlamenti választásokra. Mind a Qimondánál, mind a Wadannál nagy leépítéseket terveznek jelenleg.
Merkel kancellár hangsúlyozta Németország érdekeltségét az Északi Áramlat gázvezeték megépítésében. A gázvezeték-társaságban és a vezetéket ellátó gázmező fejlesztésében a német E.ON energiavállalat és a szintén német BASF vegyiművek az orosz Gazprom gázvállalat partnerei.
Oroszország tesz az Energia Chartára
Egymásra talált Merkel és Medvegyev
MTI