5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az amerikai szenátus hírszerzési bizottsága által közzétett jelentésekből az derül ki, hogy a három óriásvállalat, valamint a Facebook tulajdonában lévő Instagram sorozatosan kibújik a pontos információk átadása alól az oldalaikon megjelenő orosz aktivitásról. Azokban az adatokban, amiket viszont átadtak, nagyon sok volt a hiányosság.

A nagy internetes cégek nem igazán szeretnek arról nyilatkozni, hogy látogatóik közül mennyien kíváncsiak az orosz propagandagépezet által gyártott anyagokra, például a Youtube sem volt hajlandó adatokat adni arról, hogy hányan tekintették meg náluk az orosz trollok videóit - írja a New York Times.

A Facebook pedig nem tette közzé azokat a felhasználói kommenteket, amelyek az orosz eredetű tartalmak nézésekor születtek, és a Twitter is csak részlegesen válaszolt a kérdésekre az időközben egyébként törölt felhasználókkal kapcsolatban, akik orosz propagandát terjesztettek.

Miért kell adatokat szolgáltatniuk?

Az amerikai szenátus hírszerzési bizottsága először még 2017 októberében kérte arra a techcégeket, hogy szolgáltassanak adatokat arról, hogyan manipulálták orosz oldalról az amerikai közvéleményt a közösségi médiában. Fél évvel ezelőtt végre átadták a többszöri felszólítás után begyűjtött adattöredékeket a jelentést készítésében közreműködő cégeknek és kutatócsoportoknak (a Columbia Egyetem kutatói, a kiberbiztonsággal foglalkozó New Knowledge, valamint a Canfield Research). Azóta az internetes vállalatok elismerték, hogy az orosz beavatkozás sokkal jelentősebb volt, mint azt elsőre állították. Mark Zuckerberg után a Facebook operatív igazgatója, Sheryl Sandberg, valamint a Twitter és a Google vezérigazgatói, Jack Dorsey és Sundar Pichai is bizottsági kihallgatáson estek át.

Hiába a nagy ígéretek

Az adatszolgáltatás azonban nem volt teljes körű. A jelentést készítő cégek szerint a vállalatok által szolgáltatott adatokból kulcsinformációk hiányoztak, amelyek nélkül nem lehet megismerni a teljes képet.

Ez annak fényében mindenképpen érdekes, hogy az elmúlt években a Facebook például többször is ígéretet tett arra, hogy átláthatóbban kommunikál a 2016-os amerikai elnökválasztásba történt beavatkozásról - most mégis csak nagyon nehézkesen szolgáltatnak adatokat.

A legtöbb kritika a Google-t érte, elsősorban a Youtube-on megjelent tartalmak miatt. Ugyanis mintegy 1100 olyan videó szerepelt az oldalon, amelyet az orosz kormányhoz ezer szállal kötődő Internet Research Agency készített. Ezekről a vállalat csak erősen hiányos információkat adott a beavatkozást vizsgáló nyomozóknak. Emellett Kent Walkert, a Google jogi igazgatóját azzal vádolják, hogy a kongresszusi meghallgatásán nem volt őszinte azzal kapcsolatban, hogy a videóknak volt-e célzott közönsége.

Arra, hogy az IT-cégek némileg vonakodva működtek együtt a hatóságokkal, az is utal, hogy az átadott adatok formátumával több gond is akadt: többszörös vagy hiányos másolatok is jócskán akadtak, így a jelentés készítőinek már az is hónapokba telt, hogy rendbe tegyék az információhalmazt, mielőtt érdemben dolgozni tudtak volna ezekkel.

Miért baj, hogy így adták át az adatokat?

Azzal, hogy a Google nem volt hajlandó elárulni, hogy hányszor nézték és osztották meg az orosz propagandavideókat, a kutatók munkája sokkal nehezebbé vált, hiszen így más alternatív videómegosztókon keresztül kellett reprodukálniuk ezek terjedését. Ez nyilvánvalóan jelentősen több időt vett igénybe.

A Facebook pedig azzal, hogy nem adta át az orosz posztok alá érkezett kommenteket, megnehezítette, hogy a jelentés készítői felmérjék, hogyan reagáltak a felhasználók minderre. Valamint a vállalat elég homályosan fogalmazva azt állította, hogy „pár százezer dollárt költöttek oroszok hirdetésekre”, ezzel szemben a kutatók szerint ennél jóval többet költöttek el, ráadásul nagyon komoly elérést produkálva. Arra, hogy mennyire népszerűvé vált a Kremlhez köthető propaganda, a legjobb példa az, hogy a @blackstagram_ nevű Instagram-felhasználó posztjait 2017-ben rendszeresen több mint tízezer ember kedvelte.

A technológiai óriások közül a Twitter volt a legsegítőkészebb, ők a 2009 és a 2018 közti időszakról ugyan nagyon rendezetlen, de viszonylag részletes információkat szolgáltattak, köztük belépési időpontokat, protokollcímeket és lokációs adatokat is 3841 felhasználóról, amelyek összesen több mint 8 millió tweetet tettek közzé. A jelentés szerint az öt legnépszerűbb felhasználóból négy tartalma az afro-amerikaiakat célozta.

Mit mondanak a cégek?

A Google közleménye szerint se a Youtube, se a Google nem engedélyezi, hogy etnikai alapon válasszanak tartalmakat a felhasználók (mint említettük, a vádak szerint az orosz propagandagépezet elsődleges célpontjai az afro-amerikaiak voltak), és egyébként mindenben együttműködnek a hatóságokkal.

A Twitter egyik szóvivője, Katie Rosborough úgy fogalmazott, hogy elkötelezettek az átláthatóság mellett. A Facebook szóvivője, Matt Steinfeld szerint a cég több ezer olyan hirdetést és tartalmat adott át a vizsgálóbizottságnak, ami propagandagyanús, emellett a nyilvánossággal is megosztotta, hogy mit talált.

Még mindig nem tudjuk, hogy mit tud rólunk a Google

Három hónappal a többiek meghallgatása után megjelent az amerikai kongresszus előtt Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója is, aki amellett, hogy rengeteg technológiai analfabetizmusról árulkodó kérdést kapott, az igazán fontos dolgokra nem volt hajlandó egyenes válaszolni. Részletek a Privátbankár.hu korábbi cikkében. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor és Nagy Márton is irigykedve nézhet erre az adatra
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 11:24
Kilőtt a lengyel ipar.
Makro / Külgazdaság Padlógázt nyomnak kedden az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 09:58
Emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság EKB-kamatdöntés: megszólalt a francia jegybankvezér
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 08:38
Francois Villeroy szerint Trump gazdasági protekcionizmusa inflációt fog gerjeszteni a tengerentúlon.
Makro / Külgazdaság Drasztikusan csökkentették a slágergyógyszer árát, de így is van vele probléma
Buksza blog | 2024. november 24. 18:46
A dán Novo Nordisk gyógyszergyártó súlycsökkentő gyógyszere eddig legendásan drága volt, ám úgy tűnik, hogy a kínai piac megszerzése érdekében tudják sokkal olcsóbban is adni. Azért még így is nehéz rámondani, hogy olcsó.
Makro / Külgazdaság Két választása maradt Trumpnak: mindkettő rosszul néz ki
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 18:16
Ha Donald Trump be akarja vezetni azokat az importvámokat, amelyeket a választási kampányban ígért, akkor kereskedelmi világháborút kell kirobbantania vagy a klímaválságot kell elmélyítenie.
Makro / Külgazdaság Kell két év Donald Trumpnak, hogy kiüsse az amerikai gazdaságot
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 16:01
Miután az infláció leszállópályára került az USA-ban, amire a Fed kamatcsökkentésekkel reagált, időbe telik, mire Donald Trump megválasztott elnök gazdaságpolitikája elérheti nem kívánt hatásait.
Makro / Külgazdaság Példátlan lépés az orosz lakosságtól
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 16:12
Alaposan belehúztak az ivászatba az oroszok, avagy lehet még többet piálni. 
Makro / Külgazdaság Nekünk is fájni fog, ha válságban marad a német gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 14:14
Nagyon nagy baj egyelőre nincs Németországban, de egyes iparágak valóban komoly problémákkal küzdenek, és ez ránk is rossz hatással van.
Makro / Külgazdaság Komoly figyelmeztetést kapott Trump, amit még ő sem hagyhat figyelmen kívül
Buksza blog | 2024. november 23. 09:34
Van valami, ami még Donald Trump megválasztott amerikai elnöknél is nagyobb hatást gyakorolhat a választók hangulatára: az átlagemberek fogyasztásának alakulása. Ezzel pedig gond lehet.
Makro / Külgazdaság Sorra gyűlnek a kérdőjelek Orbán Viktor politikai igazgatója körül
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 08:15
Rácz András Oroszország-szakértő közösségi oldalán tette közzé kételyeit Orbán Balázs disszertációja kapcsán. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG