Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta azt a törvényt, amely megtiltja a taxivállalatoknak, hogy autóflottájukba külföldön gyártott járműveket vásároljanak – adta hírül a Moscow Times. Csak valamelyik hazai autógyártó üzemben készült autókat lehet majd sárga fóliával vagy fényezéssel taxiként használni az országban, miután lejárnak az új szabályokkal kapcsolatos türelmi időszakok.
A rendelkezést ugyanis nem azonnal hatállyal vezetik be. Szükség van némi átmeneti időre, amíg megteremtődik a megfelelő kínált ehhez a kereslethez és a személyszállító vállalatok lecserélik régi autóparkjukat. Ennek megfelelően az új szabályozás 2026. március 1-jén lép életbe. A rendszer kissé bonyolult lesz. A rendelet pontos megfogalmazása ugyanis úgy szól, hogy Oroszországban gyártott autót kell beszerezni a taxizáshoz vagy olyat, amelyet 2022. március 1-je és 2025. március 1-je között állítottak elő. Az ennél újabb autótípusok esetén az egyes típusokat egyenként veszik szemügyre, hogy eldöntsék, használható-e taxiként vagy sem. Ez a szisztéma eltart majd egészen 2033-ig, mert ezután vélhetően nem lesz semmi akadálya annak, hogy minden új taxi valamelyik oroszországi üzemben gördüljön le a gyártósorról. A kiegészítő szabályok arra utalnak, hogy az orosz autógyártás nincs elég acélos állapotban ahhoz, hogy ez a terhet csak úgy elcipelje.
Még inkább ezt a benyomást támasztja alá néhány további részintézkedés. Az egyik úgy szól, hogy a Lengyelország és Litvánia között lévő kalinyingrádi exklávéban, továbbá a szibériai területeken két évvel később lép életbe a szabályozás. Oroszország távol-keleti részén csak 2030-tól kezdve kell majd alkalmazni az új szabályt. Jelenleg csak néhány autómodellt gyártanak oroszországi gyárak. Az egyikük természetesen a Lada, továbbá néhány kínai márka, a Haval, a BAIC és a Kaiyi jöhet szóba. A cél nyilván a helyi autóipar támogatása, amelyet nagyon megtépáztak a nyugati szankciók. A hazai cégeket jelenleg is alapvetően állami megrendelések tartják életben a kínai importtal folytatott versenyében.