Minden cégalapításkor kötelezően bankszámlát kell nyitni az induló vállalatnak, és mivel a cégalakítások száma Magyarországon évről évre növekszik, ezért a bankszektornak ügyfélszám szempontjából garantáltan növekvő piacot biztosít a vállalati szegmens. A Dun & Bradstreet (D&B) kockázatkezelési szakértő adataiból kiderül, hogy a vállalatok 16 százaléka egynél több bankszámlával rendelkezik. Természetesen a cégek működésük során nem maradnak mindig ugyanannál a banknál, a meglévő vállalati ügyfélkör kb. 12-13 százaléka szünteti meg évente meglévő bankkapcsolatát és vándorolhat át más bankhoz. A kérdés, hogy kik ennek a főbb nyertesei és vesztesei.
Önnek nőtt a fizetése az elmúlt egy évben? Szavazzon! |
Még mindig magasan az OTP rendelkezik a legtöbb céges ügyféllel, azonban az OTP az egyetlen az élmezőnyben, akiknek tartósan csökken a vállalati ügyfélköre. Az elmúlt év során végbement közel 2,5%-os csökkenés miatt továbbra sem kell aggódniuk a részvényeseknek, mivel így is közel 40 százalékkal nagyobb az OTP vállalati ügyfélköre, mint a második szereplő K&H banké. A legnagyobb növekedést az elmúlt egy év során az Erste, a CIB, az Unicredit és az AXA bank érte el az élmezőnyből. A TOP 12 pénzintézeten kívül a legnagyobb csökkenés a Banco Popolare és az ING Bank vállalati ügyfélkörében következett be, míg az elmúlt év nagy „nyertesei” az FHB és az Allianz Bank, a vállalati számlavezetések terén. A magyar vállalatokról elmondható, hogy továbbra sem pártoltak el a takarékszövetkezetektől, mivel a takarékszövetkezetek ügyfélállománya közel 1 százalékot nőtt az elmúlt évben, sőt a vállalati ügyfelek száma alapján létrehozott TOP listában az első 20 pénzintézet közül 6 takarékszövetkezet.
A bankok 2010-es vállalati ügyfélszámát összehasonlítva a megelőző két évvel megállapítható, hogy a jelenleg 10 legtöbb vállalati ügyféllel rendelkező banknál nem tapasztalhatunk nagy átrendeződést. Az Erste és Raiffeisen, valamint az Unicredit és az MKB helycseréjén kívül nem történt változás, a Citibank pozíciójavításának oka az Inter-Európa Bank CIB-bel való egyesülése. A többi pénzpiaci szereplőnél már vannak nagyobb ugrások a vállalati ügyfelek száma alapján elfoglalt pozíció tekintetében. Az FHB 72 helyett javított, mivel 2009-ről 2010-re megháromszorozta vállalati ügyfelei számát. Kiemelkedő még az Allianz Bank teljesítménye, ahol a vállalati ügyfélszám duplázás egy év alatt 37 pozíciót repítette előre a bankot. Jelentős vállalati ügyfélszám-növekedést ért még a Gyöngyöspata és Vidéke Takarékszövetkezet és az Oberbank is.
A 10 legnagyobb vállalati ügyfélszámmal rendelkező bankból az OTP és a K&H mind ügyfélszám, mind pedig ügyfélkockázatosság szempontjából az élvonalban van. Ha az 1000 vállalati ügyfél feletti pénzintézeteket vizsgáljuk, akkor az első 5 legbiztonságosabb vállalati ügyfélkörrel rendelkező pénzintézet listájában már 2 takarékszövetkezet is szerepel.
Privátbankár