1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hétvégén eldől Európa sorsa - számtalan brüsszeli csúcstalálkozó előtt halljuk ezt. Úgy tűnik, most tényleg így lesz. A hétvégi uniós csúcsra komoly és átfogó javaslattervvel készül a Bizottság, amit le kell nyomni a tagállamok torkán - jöhet a "fapados eurókötvény" is
A hétvégén eldől Európa sorsa - számtalan brüsszeli csúcstalálkozó előtt halljuk ezt. Úgy tűnik, most tényleg így lesz. A hétvégi uniós csúcsra komoly és átfogó javaslattervvel készül a Bizottság, amit le kell nyomni a tagállamok torkán - nem lesz könnyű, de a legrosszabbul így is a magánbefektetők járnak.

A magánbefektetőket érintő nagyjából 50 százalékos görög adósságleírás, a bankok újratőkésítése az adósságválság átterjedési kockázatainak csökkentésére és az átmeneti mentőalap (EFSF) tűzerejének részleges közös adósságkezelés útján történő növelése képezik annak az átfogó euró-mentőtervnek a fő pilléreit, amelyről vasárnap kívánnak döntést hozni az euróövezet tagállamának vezetői - írja a vasárnapi brüsszeli csúcsról a Bruxinfo.

Rájöttek az egyértelműre: átfogó megoldásra van szükség

"Európa hajója megindulhat"
Orbán Viktor egy tegnapi konferencia megnyitóján beszélt arról, hogy "jó esély van rá, hogy most nem az időt húzza majd Brüsszel" a csúcstalálkozón. A magyar miniszterelnök szerint tény, hogy Görögország csődbe ment, csak azt az EU nem meri kimondani.
„A vasárnapi csúcs létfontosságú pillanat lesz Európa jövője szempontjából. A kis lépések helyett ezúttal az államadósság-probléma valamennyi tényezőjére kiterjedő átfogó választ kell adnunk” – jelentette ki szerdán a brüsszeli sajtó előtt José Manuel Barroso bizottsági elnök, hozzátéve, hogy még ha az igen bonyolult képlet valamennyi eleméről sikerülne is döntést hozni, mindez nem jelenti azt, hogy nem lesz szükség utómunkálatokra.

A négy komponens, ami megmenti Európát

A Barroso által is említett átfogó válasz különböző elemeiről ezekben a percekben is lázas egyeztetések folynak a megfelelő fórumokon. Az átfogó megközelítés azon a felismerésen alapul, hogy a görög probléma, az eurózóna periférikus országait sújtó, illetve fenyegető államadósság-válság és a bankrendszer körül kialakult bizalmi válság szorosan összefügg egymással, egyiket sem lehet a másiktól külön kezelni, sem időben, sem pedig térben.

A vasárnapi csomag négy fő eleme: a görög adósságprobléma fenntartható kezelése, a bankok feltőkésítése, az átmeneti európai mentőalap, az EFSF tűzerejének növelése és a gazdasági kormányzás részben mindezzel összefüggő megerősítése, a nemrég elfogadott hatos csomagon túlmenően.


Feltőkéstik a bankokat

A jelenleg is tárgyalt terv kiindulópontja a görög probléma olyan módon történő kezelése, hogy az a júliusi csomagnál érdemibb adósságcsökkentéshez vezessen. Ennek jegyében még nagyobb áldozatokra fogják kérni a görög államkötvények körülbelül egyharmadát birtokló európai bankszektort. Annak érdekében, hogy a korábbinál nagyobb adósságleírás ne idézze elő az adósságválság átterjedését, a görög erőfeszítéssel párhuzamosan erős tűzfalat kell építeni. A fertőzés két úton terjedhet: a bankokon és az államadósságon (hozamfelárak emelkedésén) keresztül. Ezért van szükség a rendszer működése szempontjából lényeges bankok törzstőkéjének a megerősítésére, más szóval a bankok feltőkésítésére, amit a múlt héten jelentett be a Bizottság elnöke. Ez a lépés tehát azt a célt szolgálja, hogy a magánbefektetők görög adósságleírásba való bevonása miatt ne terjedjen át a fertőzés az egész bankrendszerre. Ez lenne tehát az első tűzfal.

Rá kell ijeszteni a befektetőkre

A második tűzfalat a spanyolok és az olaszok köré kell felhúzni annak érdekében, hogy ne terjedjen át rájuk a görög eseményt követően az adósságválság. Ez különösen aktuális, ha figyelembe vesszük, hogy a Moody,s éppen kedden minősítette le Spanyolországot, míg az S&P olasz bankokat. A tűzfalhoz az átmeneti európai pénzügyi stabilitási eszköz (EFSF) „tűzerejét” kell megnövelni azért, hogy ráijesszen a befektetőkre és ne hagyjon semmiféle kétértelműséget.

Végül a negyedik láncszem az eurózóna intézményi működésében meglévő hiányosságok kezelése és ezzel egy olyan tényező kiiktatása, ami az inkoherens üzenetek miatt rendre növeli a befektetők bizonytalanságát, tovább mélyítve ezzel a krízist.

Nem számtottak rá, mégis nagyon fog ez fájni a magánbefektetőknek

A görög parlament szerda este első olvasatban megszavazta a kormány újabb megszorító csomagját, ami ellen erőszakba torkolló tüntetéseket tartottak Athénban. A szerdai szavazáson 154 képviselő szavazott a takarékossági csomag mellett és 141 ellene. Részletek >>>
A Bruxinfo szerint az első fontos kérdés, amiről vasárnap a vezetőknek dönteniük kell, hogy zöld jelzést adnak-e a sorrendben hatodik, 8 milliárd euró összegű görög hitelrészlet folyósításának - amely már gy is egyhónapos csúszásban van. A nemzetközi trojka végleges jelentése az első görög program teljesítéséről a tagállamok előtt van, akárcsak az a jelentés, amely ezúttal először a görög államadósság fenntarthatósága szempontjából vette górcső alá a programot. És ez az a pont, ami a Bruxinfo forrásai szerint indokolttá teszi a július 21-én jóváhagyott második görög mentőcsomag paramétereinek módosítását.

A július 21-i alku fontos volt a tekintetben, hogy először vonta be a magánbefektetőket a görög adósságprobléma megoldásába, akik „önként” vállalták, hogy Athénnel szemben fennálló követelésük 21 százalékáról lemondanak. Diplomaták szerint ugyanakkor azóta részben a piaci körülmények változása, részben pedig a júliusi csomag adósságcsökkentés szempontjából szerény hatása (mindössze 7 százalékkal csökkenti összesen a 160 százalék körüli görög államadósságot) szükségessé tette az akkori döntés módosítását.

A következmény: a magánbefektetőknek nagyobb veszteséget (haircut) kell bevállalniuk, ami értesülésünk szerint 50 százalék körüli lehet. Erről ugyanakkor jelenleg is folynak a tárgyalások az EU és az európai bankok képviselői között.

Ez már csak formailag nem államcsőd

A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy a bankoknak újakra kellene cserélniük a tulajdonukban lévő görög államkötvényeket, mégpedig az eredeti állampapírok névértékének feléért. Az adósságleírásnak ez a módja formailag nem jelentene rendezett görög államcsődöt, amitől továbbra is ódzkodik az EU, bár tartalmilag kétségkívül valami ilyesmiről van szó. Forrásaink szerint a második görög program átfazonírozásának egyúttal az is lenne a következménye, hogy a júliusban beígért újabb 109 milliárd eurós pénzügyi mentőcsomag összege nagyobb lesz. Hogy pontosan mennyivel, azt egyelőre nem lehet tudni.

Foltozhatják a mentőcsomagot

A görög program módosításának folyománya, a bankok újratőkésítése, amire tehát a fertőzés megelőzése miatt van szükség. Ennek keretében az Európai Bankhatóság (EBA) javaslatára (ez még nem készült el) az államadósságnak való kitettségük alapján felmérik a rendszer stabilitása szempontjából fontos európai bankok saját tőkéjét, és a kockázatok kivédésére átmenetileg magasabb (5 százalék helyett 9 százalékos) tőkemegfelelési rátát írnak majd elő nekik. Mivel igen magasra helyezik a lécet, a bankokat ezért újra kell majd tőkésíteni. Ez történhet saját eszközökkel, a piacról, az államok tőkeinjekciójával, vagy végső esetben az EFSF révén. Brüsszelben ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy nincs szó egységes feltőkésítési tervről, hanem csak összehangolt lépésről. A nemzeti bankfelügyeletek határozzák majd meg, hogy bankjaiknak egészen pontosan mennyi pótlólagos tőkére lesz szükségük.

Jöhet egy fapados eurókötvény?

A következő építőkocka a nagy eurós kirakójátékban az átmeneti európai pénzügyi stabilitási eszköz (EFSF) feljavítása, más szóval élve tűzerejének fokozása. Ez megint csak a tűzfalépítés miatt muszáj. Olyan erős tűzfalat kell felhúzni, ami megvédi Spanyolországot és Olaszországot és más nem programországokat is a fertőzéstől. Ennek legcélszerűbb módja az EFSF jelenleg 440 milliárd eurós pénzügyi keretének felemelése lenne. Ám mivel a két említett ország körbebástyázásához óvatos becslések szerint is legalább 2 billió euróra, vagyis a jelenlegi keret ötszörösére lenne szükség, ennek nincs realitása. Az euróövezet ehelyett egy olyan módszerhez folyamodik, ami megfigyelők szerint az első lépés a közös adósságkezelés, más néven az eurókötvény irányába.

Konkrétan a Bruxinfo értesülései szerint az EFSF és rajta keresztül az euróövezet tagjai az új kötvénykibocsátások 20 százalékára közösen vállalnának kezességet, a kedvezményezett ország tehát ennyivel, jelentősen alacsonyabb kamattal juthatna hozzá kölcsönökhöz a piacokról, mint egyébként. Ezzel a tervek szerint elkerülhetővé válna az adóssághelyzet romlása a szóban forgó tagállamokban. A Buxinfo úgy tudja, ennek a jóllehet csak részleges „eurókötvény-szerű” megoldásnak a gyakorlati hatása az lenne, hogy megötszöröződne (2200 milliárd euróra nőne) az EFSF tűzereje, ami elrettentené a befektetőket attól, hogy a spanyolok és az olaszok bedőlésére spekuláljanak. Az ilyenfajta adósságátvállalásért azonban drága politikai és pénzügyi árat kellene fizetnie a kedvezményezett országnak. Ha lehet még szigorúbb és alaposabb felügyelet alá helyeznék a költségvetési politikáját és büntető kamatot is felszámolnának.


"Erős Európa" - hirdette a magyar elnökség. Varázslat kell hozzá?

Az átfogó válasz negyedik eleme a gazdasági kormányzás további megerősítése a fiskális fegyelem szigorítása és az integráció mélyítése révén. Ez megint összefügg a többi kérdéssel, hiszen az euróövezet intézményi hátterének hiányosságai számos kommunikációs és egyéb működési zavart okoznak nap mint nap, hozzájárulva ezzel a befektetők tanácstalanságához és a válság elmélyüléséhez.

Úgy tudni, hogy a kérdést – ami Herman Van Rompuy európai tanácsi elnök csúcson megtárgyalandó jelentésének tárgyát képezi – két különböző síkon kezelik majd. Jelesül úgy, hogy alapszerződést kell-e módosítani vagy sem.

Ami a szerződés módosítását nem igénylő döntések körébe tartozik, az euróövezet vezetői - elképzelések szerint - szigorúbban és alaposabban a körmére néznének azoknak az országoknak, amelyek ellen eljárás folyik a túlzott mértékű államháztartási hiány miatt. Egy olyan monitoring rendszert is alkalmaznának a programországokkal szemben, ami a jelenlegi három hónapos felülvizsgálat helyett lehetőséget adna lényegében állandó, napi rendszerességű megfigyelésükre. A szóban forgó államok ugyanakkor kézzelfogható technikai segítséget is kapnának a problémák leküzdéséhez.

Intézményrendszer: euróhangsúly és félelmek

A Buxinfo úgy értesült, hogy a gondolkozás abba az irányba halad, hogy az euróövezet számára ne hozzanak létre külön, az EU többi részétől különválló intézményeket, ez ugyanis két párhuzamos struktúra kialakulásával csak tovább gyarapítaná a gondok számát. Mindez megnyugtató hír lehet a nem euróövezeti tagok, így Magyarország számára is, amelyek egy ilyen kétsebességes megoldástól tartottak. Ettől függetlenül a vasárnapi vitán a probléma még előkerülhet. A britek fő félelme az, hogy az eurózóna különutasságával a döntések súlypontja eltolódna az euróövezet felé, csökkentve ezzel a brit befolyást. Másfelől a lengyelek, a magyarok és más, a jövőben valamikor csatlakozó országok azt kifogásolják, hogy az ő megkérdezésük nélkül megváltoztassák annak a valutaövezetnek a szabályait, amihez a jövőben nekik is csatlakozniuk kell. Várhatón végül nem a kirekesztés-párti álláspont kerekedik majd felül.

Végül marad az örökzöld kérdés, hogy a gazdasági kormányzás megerősítése az uniós szerződésben is módosításokat tesz-e szükségessé. A válasz mindenképpen igen, ha az elkezdett úton továbbhaladva tovább mélyítik az integrációt, nagyobb beleszólást engedve a tagállamok önálló költségvetési és makrogazdasági politikájába. Ám ezt a kérdést most várhatóan nem válaszolják meg, ehelyett a régi módszerhez folyamodva valószínűleg felkérnek egy munkacsoportot, hogy vizsgálja meg a szerződés módosításának lehetőségét és tartalmi kérdéseit.

Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG