Magyarországgal egyetemben a világ több országában is adóval sújtanák a bankokat. Ezek egy része a "múltbéli bűnökért" jár, illetve a válság során a szektornak juttatott pénzösszegek visszavétele; másik része pedig a jövőbeni kockázatok elleni védekezéshez szükséges (Svédországban például külön alapot hoznak létre a bankok megsarcolásából a lehetséges kockázatok kivédésére). A tervezett magyar bankadó azonban egyik kategóriába sem sorolható - magyarázta mai budapesti sajtótájékoztatóján László Csaba, a KPMG adópartnere, volt pénzügyminiszter.
Sajtóértesülések szerint a kormány a devizahitelesek megsegítését is kilátásba helyezte a bankokkal folytatott tárgyalásán. Amennyiben ez így lenne, úgy a bankadónak az a célja, hogy hiánycsökkentésre fordítják, értelmetlenné válna. "Nem butaság az elképzelés, hiszen a bedőlt hitelekből származó szociális problémákat az állam nyilván jobban tudja kezelni, mint egy bank" - mondta László Csaba. |
"Ennek az összegnek nagyjából a felét a pénzpiaci szereplők, még ha fogcsikorgtava is, de összedobták volna, a 200 milliárd forint viszont elég soknak tűnik" - mondta a volt pénzügyminiszter, aki szerint a kormány igen elszántnak tűnik a kérdésben, nem tartja valószínűnek, hogy engednének a bejelentett 200 milliárdból. Az ugyanakkor továbbra is nagy kérdés, hogy a piaci szereplők (biztosítók, bankok, lízingcégek) mi alapján fognak majd adózni. László szerint a legjobb megoldás az önkéntes befizetés lenne - de a "bankok kooperációjának is van határa azért".
Köti a kormány kezét az idő is, hiszen a különadót még idén be akarják szedni, ami viszont kizárja, hogy valamilyen nyereségalapú befizetés legyen a megoldás. Elsősorban azért, mert nyereségalapot csak a hatálybalépéstől számított időponttól fogva lehet megadóztatni, másrészt pedig a 45 napos kivárás alól nincs felmentése a kormányzatnak. Így viszont 4,5 hónap profitját lehetne csak megsarcolni, ami - szerencsésebb esetben - nagyjából 100%-os adó kivetését kívánná meg.
El lehet menni?
Elmenekülnének az alapkezelők a bankadó elől |
És ha a "költöztetés" nem csak virtuálisan, hanem a valóságban is megtörténik, például különböző funkciók kiszervezésével, akkor munkahelyek is veszélybe kerülnek. "Egy alapkezelőnél 20 embernél több munkatárs nincs, egy ilyen cégnek átmenni Bécsbe vagy Pozsonyba, nem kihívás. Viszont 20, amúgy igen jól kereső és sokat adózó ember elveszti az állását" - mondta az ex pénzügyminiszter, aki szerint hasonló helyzet előfordulhat a biztosítóknál is. "Ha egy biztosító közli egy vállalati ügyféllel, hogy mostantól Pozsonyban működik és nem Budapesten, a válasz annyi lesz majd, hogy oké".
Az adószakértő szerint nehezen elképzelhető, hogy meg lehet akadályozni, hogy az adó miatt az ügyfelek költségei ne nőjenek. Hosszú távon a hitelezési aktivitás visszafogásár is számít. ráadásul ha az EU két-három éven belül valóban szigorítja a pénzintézetek tőkemegfelelési szabályozását, a magyar bankok két tűz közé kerülhetnek.
A bankadó kapcsán kifejtette, elfelejthetjük azt a 20 éve folyamatosan hangoztatott vágyunkat, hogy a régió pénzügyi központja legyen Budapest, mert ilyen körülmények és terhek mellett ennek nincs realitása.
A legversenyképesebb az adórendszer Mexikóban (59,9) és Kanadában 63,9), a két szomszéd próbál alákínálni az USA-nak. Európában a vizsgált országok közül Hollandiában (76,4) kedvező az adókörnyezet. Kifejezetten magasnak tekinthető ugyanakkor a francia (181,4), a japán (138), az olasz (129,6) és a német (124,1) adóterhelés. Az összesített adóterhelés Japánt kivéve az összes vizsgált országban csökkent. A városok közül a legkisebb elvonás Vancouverben van (50,5), amely téli olimpia helyszíne volt. Az élbolyban mexikói, kanadai és ausztrál városok vannak, valamint két holland és egy angol város, az első 24-ben rajtuk kívül csak amerikaiak találhatóak. London a 25. (98,6 pont), Berlin a 34. (121,8), Frankfurt a 36. (126,4), Róma a 38. (133,8), Párizs pedig a 41. (187) helyezett. |
Az iparűzési adóval (ipa) kapcsolatos változtatások (az APEH helyett az önkormányzatok szedik be) ugyanakkor nagy adminisztrációs terhet rónak a vállalatokra, főleg azokra, akik több telephellyel is rendelkeznek. Ráadásul így az adó beszedése drágább is lesz és kevésbé hatékony. A társasági adóról elmondta, "nagy a kísértés", hogy az 1 milliárd forint bevétellel rendelkezők ne két cégben realizálják a nyereségüket (így a 10%-os sávban maradnak ugyanis).
A szakma ugyanakkor hiányolja az ipa és a munkáltatói járulék csökkentését, de tudomásul veszi, hogy ezekre a mostani helyzetben, a hiánycél tartása mellett nincs lehetőség. A szakértő szerint összességében az adóváltozások a kkv-szektornak kedveznek. Hozzátette, a magas jövedelműeknél - így például a pénzügyi szektorban - az egykulcsos szja visszafoghatja a bérdinamikát, hiszen a szuperbruttó eltörlésével ezek az adóalanyok, akár 15-20%-os bérnövekedést is realizálhatnak.
Privátbankár - Zsiborás Gergő