A Rábát felkészülten érte a válság
Ha az iparág nem él át újabb jelentős visszaesést, a vállalatcsoport várhatóan nem kényszerül további munkaidő-csökkentésre a következő időszakban. A négynapos munkahét januári bevezetése arra adott lehetőséget, hogy a cégcsoport minden jó munkaerőt megtartson, megőrizve ezzel a vállalatnál felhalmozott tudást. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: némi kompenzációval a bérek arányosan csökkentek, ami a menedzsmentre is érvényes.
A Rába menedzsmentje 2002-2003-ban már átélt egy válságot, de a mostani jelentősen eltér ettől a világméretek miatt - magyarázta Pintér István. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: éppen a korábbi válság sikeres menedzselésének eredményeként a mostani válság felkészülten érte a Rábát. A három stratégiai üzletág - a futómű, az alkatrész és a járműgyártás -, valamint a három stratégiai piac - az Európai Unió, az Egyesült Államok és a FÁK-államok - megfelelő diverzifikációt jelentenek.
A Rába elnök-vezérigazgatója szerint nehéz megjósolni, hogy mi várható az exportpiacokon. Az Egyesült Államokból várnak a legkorábban pozitív jeleket, amit az Európai Unió hat-kilenc hónapos késéssel követhet, így 2010 elején élénkülhet ez a piac. A FÁK-országokban más a helyzet: ott az a kérdés, hogy a hatalmas devizatartalékokat miként használják fel, illetve hogy az alacsony nyersanyag- és olajárak miként befolyásolják a piacélénkítési lehetőségeket.
Pintér István úgy látja, hogy a válság átalakítja az autóipar beszállítói piacát. A sok apró és olcsó vállalkozás helyett optimalizált ellátási rendszerek lesznek. A "szinkronizált" beszállítói lánc ugyanis jobb készletezést és így hatékonyabb gazdálkodást tesz lehetővé, és a sok kicsi optimum helyett a rendszer optimumára fognak törekedni.
Riasztó ütemben zuhan a globális gazdaság
Újabb csomag: így nőhetne a versenyképességünk?
MTI