A bankkártyák a hitelesítéshez az elfogadó terminálokkal (úgynevezett POS terminálok, az angol Point of Sale - vagyis eladóhely - kifejezéséből) kommunikálnak, ebből a szempontból alapvetően két kártyatípust különböztethetünk meg.
Mágneskártyák esetén a mágnescsíkon kódolt adatok határozzák meg, hogy az azonosításhoz PIN-kód vagy aláírás szükséges. Ezt az adatot a terminál a kártyáról leolvasva döntheti el, hogyan végezze az azonosítást. A jelenleg forgalomban lévő kártyák között sok olyan van, amely nem felel meg a kártyatársaságok ajánlásainak. Ezért a kihelyezett terminálok „nehéz helyzetben vannak”, hiszen az ajánlásokban rögzített szabályok mellett kezelniük kell a kivételeket, vagyis fel kell ismerniük a jelenlegi ajánlásoktól eltérő módon kibocsátott kártyatípusokat is. Emiatt fordulhat elő, hogy egy bizonyos kártya azonosításához az egyik elfogadóhelyen PIN-kódot, míg máshol aláírást fognak kérni - tudtuk meg Papp Attilától, a Getronics Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatójától.
Chipes bankkártyák esetén a kibocsátó bank által meghatározott és az azon eltárolt módon viselkedik a kártya. Itt általában többféle azonosításra van lehetőség. A kártya behelyezése után az elfogadó terminál ezeket az adatokat a kártyáról leolvassa, és kiválasztja az első olyan azonosítási módot, amire az adott terminál maga is alkalmas - tette hozzá Papp Attila.
A hitelesítés szempontjából alapvetően két típusra lehet osztani a bankkártyákat. Csak elektronikus úton történő fizetésre szolgálnak a nem dombornyomott, vagyis elektronikus kártyák, ilyen a Visa Electron és a Maestro. Ezeknél minden esetben a PIN-kód az azonosítás alapja, kivéve, ha a kibocsátó úgy dönt, hogy a saját elfogadóhálózatán belül aláírást kér. Ritkább esetben olyan is előfordulhat, hogy a PIN-kód megadása után aláírást is kér a terminál - mondta el Homa Péter bankkártya.hu szerkesztője.
A másik típust a bankkártyák eredeti formájaként a dombornyomott kártyák alkotják, ezeket fel lehet használni nem elektronikus környezetben is, erre szolgál rajtuk lévő dombornyomás is. Egy, a szakzsargonban „vasalónak” nevezett eszköz segítségével a kereskedőnél lévő indigós elszámolási tömbbe lehetett a kártya dombornyomott adatait átvinni, amit a kártyabirtokos az aláírásával hitelesített. A kereskedő ezt a papírt nyújtotta be a banknak, hogy megkapja a vásárlás ellenértékét. Mire azonban nálunk a bankkártyák megjelentek, ez a gyakorlat már megszűnt. A procedúrából annyi maradt meg, hogy fizetés során ezeket a kártyákat nem PIN-kóddal, hanem aláírással kell hitelesíteni. Persze dombornyomott kártyák esetében is megtörténhet, hogy egy bank a saját POS-hálózatában eltér a saját kibocsátású kártyái hitelesítése során a kártyatársasági előírástól. Ezért fordulhat elő, hogy egy dombornyomott kártya hitelesítésekor az egyik terminál aláírást, a másik pedig PIN-kódot kér - tudtuk meg Papp Attilától.
A személyi igazolvány más tészta
A kártyatársaságok ajánlása szerint a visszaélések elkerülése, illetve visszaszorítása érdekében hitelt érdemlően kell megállapítani a kártyabirtokos személyazonosságát - ezért kérhetik a fizetésnél a fényképes igazolványt, hogy csökkentsék a kockázatot. Több kártyán megtalálható már ugyanakkor biztonsági elemként a kártya hátoldalára nyomtatott fénykép, ami ezen kellemetlenség áthidalására szolgál.
A Privátbankár.hu megkeresésére a Tescónál elmondták, hogy a cég üzletszabályzata azt határozza meg - és erről az áruházakban tájékoztatják a vásárlókat is -, hogy 50 000 forint értékű vásárlás felett - ha nem kér a kártya PIN-kódot - a pénztáros kéri a fényképes személyi azonosítást is. Ez alól kivétel természetesen, amikor a bankkártya fényképes. Az Auchannál ugyanakkor megtudtuk, hogy amennyiben a kártya nem kér PIN-kódot, a pénztárosnak a vásárlás összegétől függetlenül el kell kérnie valamilyen személyazonosságot igazoló fényképes iratot a vásárlótól.
Az Auchan képviselője azt is elmondta, hogy vannak olyan vásárlók, akik ezt rosszul élik meg, és értetlenül állnak előtte. „Ezek a konfliktusok elkerülhetők lennének, ha a kártyatulajdonosok a kártya kiváltásakor részletesebb tájékoztatást kapnának ebben a kérdésben. Ha a vásárló nem ért egyet az ellenőrzéssel, javasolni szoktuk neki, hogy hívja fel a bankját, ahol a call centerben dolgozó munkatársak minden esetben megerősítik az eljárás jogosságát” - tette hozzá Várkonyiné Gillemot Katalin.
Privátbankár - Lovász Márton