A modern franchise hazájában, az Egyesült Államokban a kereskedelmi forgalom közel 40%-a, míg Nyugat-Európában – országonként változó módon – 15-25 %-a realizálódik franchise vállalkozások keretében a Magyar Franchise Szövetség információi szerint. Hazánkban ez a szám 6-7 % körülire becsülhető, ami azt mutatja, hogy bőven van még fejlődési perspektíva a magyar vállalatok számára.
Egy-egy franchise hálózatnak - működési területtől, szektortól függően - 5- 2000 átvevője van, tehát az átvevőként működő vállalkozások száma összesen akár 18-20 ezer is lehet, ezzel az európai országok franchise fejlettségi szintjét tekintve a középmezőnyhöz közelíthetünk. A franchise hálózatok három szektorban játszanak kiemelkedő szerepet; a termelő-kereskedő, a szolgáltatás és a szabadidős területeken. Arányuk hazánkban a következő: 20% a szolgáltatói kör, 40-40% a másik két szegmens, ebben még elmaradunk a nyugat-európai és USA-beli arányoktól, ahol kiegyensúlyozott 1/3-1/3 os aránya figyelhető meg.
Magyarországon a legnagyobb hálózattal a Fornetti rendelkezik: 800-2000 partnerrel, a McDonald"s és a Diego 60-70 átvevővel a legnagyobbak. Az elmúlt években rohamosan fejlődött, fejlődik az ingatlan piac, s szinte új szektorként jelenik meg a franchise körben, mivel az egyes hálózatok 40-50-60 átvevővel is rendelkeznek. A nemzetközi/hazai tulajdonosok aránya a franchise hálózatok között 50 – 50 százalékra tehető. Magyarországon ma kb. 400 vállalkozás mondja magáról, hogy franchise-rendszert épít, vagy működtet, s a Szövetség becslései szerint ebből mintegy 150 felel meg maradéktalanul az európai szövetség követelményeinek, és fejlődik ténylegesen franchise-szerződések alapján.
Néhány magyar franchise hálózat nemzetközi terjeszkedése már megkezdődött, elsők között a már említett Fornetti cégé 5 éve, de sikeresen bontogatja szárnyait a Diego, és néhány tőzsdei cégünk is, mint a MOL, vagy az OTP.
Magyar példák
A szövetkezeteknél is gyakran felmerül a franchise-rendszer igénye. Ezt az igényt a 2001. évben a COOP üzletlánc ki is elégítette, mert üzletláncát kinyitotta a vállalkozók felé, s e nyitás keretében franchise-vállalkozást, és hozzátartozó szerződést kínált a hálózathoz csatlakozó ügyfeleknek. Az első szerződések meg is köttettek, s mesterlicencet vásárolva 2002. elejére már 50 boltnál kicserélték a cégért, és áttértek az új rendszer egyéb jellemzőinek használatára is.
A rendelkezésre álló nyilvános információk szerint a Burger King például nem ad tovább franchise-jogot Magyarországon, a hálózatot a mesterlicenc tulajdonosa maga működteti, vállalati hálózatként. Mester-licencszerződést az országon belül is lehet kötni. A szombathelyi székhelyű RECOLOR például az Alföld, vagy a kecskeméti Fornetti a Dunántúl egy részére franchise-hálózatépítési jogot adott, egy alföldi, illetve dunántúli vállalkozónak. A Fornetti azonban már ennél is tovább ment, már számos - a térségben lévő országba -, adott el mesterlicenc-jogot. S ezzel már nincs egyedül, mert mára más magyar franchise-rendszergazdák is megjelentek a szomszédos országokban.
A kereskedelem és a szolgáltatóipar számos területén folyamatos növekedés tapasztalható, továbbra is kiemelkedő az érdeklődés a franchise-ban működő ingatlanközvetítők, gyorséttermek és a hazánkban még nem ismert, innovatív szolgáltatásokat nyújtó hálózatok iránt. „Az ingatlanközvetítők között öt éve kezdett terjedni a franchise formájú működés, melyben legsikeresebbnek az Otthon Centrum bizonyult, s ma 94 irodával és több mint 600 tanácsadóval és kollegával van jelen országszerte” mondta Kühne Kata, az OC ügyvezetője, a Franchise Szövetség elnökségi tagja.
A rendszergazdáknál és az átvevőknél dolgozók száma hazánkban elérheti 100.000 főt is, ami az összes magyarországi foglalkoztatott kb. 2,6 %-át jelenti. A franchise hálózatok kiskereskedelmi áron számított, nem halmozott forgalma nagy szóródást mutat; a kis cégek kb. 50 millió forintjától néhány nagy hálózat 5-10 milliárdos éves forgalmáig. Ezek összesített nagysága éves szinten 300 és 1000 milliárd forint között alakulhat” – fejtette ki Lavotha Ildikó, a Magyar Franchise Szövetség elnöke.
A sellő hamarosan Magyarországon is felbukkanhat
Töretlen a Meki sikere
A RE/MAX a világ 11. legnagyobb franchise cége