Aranyélete lesz az elbocsátott Volkswagen-dolgozóknak
Érdemes munkanélkülivé válni Belgiumban, legalábbis, ha az illető a német autógyártó cég, a Volkswagen brüsszeli gyárában dolgozott: az elbocsátandó dolgozók olyan kárpótlást harcoltak ki maguknak, hogy jobban járnak, mint ha megmaradt volna az állásuk.
Belgiumban egy hónappal ezelőtt hatalmas botrányt váltott ki, hogy nyilvánosságra került, miszerint a Volkswagen a brüsszeli üzemben dolgozók jelentős részének (az 5400 főből mintegy 4000 embernek) elbocsátására készül. Az alkalmazottak sztrájkot kezdtek, a belga fővárosban tiltakozó felvonulásra került sor, a média, valamint a politikusok pedig egymás után tették a szemrehányásokat a német cég vezetőinek. Azóta azonban kiderült, hogy a bírálatokat kissé elsiették: először is a Volkswagen beleegyezett, hogy a gyárat nem zárják be, sőt, 2009-től itt szerelik majd össze az új Audi A1-es modellt, ami 3000 munkahely megőrzését jelentheti. Így már csak 2400 főt kell elküldeni, közülük pedig 1500-nak annyira magas végkielégítést ígértek, amire a belga ipar történetben még nem volt példa (beosztástól és a cégnél eltöltött időtől függően legalább 25 ezer, de van, akinél 144 ezer eurót). Nem csoda, hogy a dolgozók valósággal megrohamozták az illetékeseket, csak hogy feliratkozhassanak az önként távozók listájára.
Most pedig a fennmaradó 900 ember sorsáról született olyan - egyelőre szóbeli - megállapodás, ami szintén párját ritkítja Európában. Eszerint a Volkswagen anyagilag is támogatni fogja, hogy az 50 év feletti elbocsátandók előnyugdíjba mehessenek. Méghozzá nagyon gáláns módon: úgy, hogy az illetőknél a nyugdíjas kor, s így a rendes nyugdíjjogosultság eléréséig - legalábbis anyagilag - semmi sem változik, a német cég ugyanis a munkanélküli segély összegét akkora pótlékkal egészíti ki, hogy a kettő együtt kiadja majd jelenlegi bérüket.