.jpg)
A hajó csak azért nem süllyedt el - írja Guetta -, mert az európaiaknak sikerült elkerülniük nyilvánosan a széthúzást, elítélték a protekcionizmust, és kilátásba helyezték, hogy esetleg lerövidítik az ERM-II. árfolyamrendszerben kötelezően eltöltendő - jelenleg két évi - időszakot az eurócsatlakozásra váróknak.
Az elemző figyelmeztet: először fordul elő, hogy egy nemzetközi válság az európai szolidaritást teszi próbára, szociális és várhatóan politikai elégedetlenséget is okozva a tagországokban. A helyzet azért is veszélyessé vált, mert az európai parlamenti választásokon a választók maguk fognak ítéletet mondani az EU-ról, amely egyre kevésbé tűnik lelkesítőnek. A közös megoldások hiányában pedig a választók feltehetően a nemzeti, köztük protekcionista megoldások közül fognak választani, hangsúlyozza a politológus.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy nemcsak az EU egységének a szétesése fenyeget, hanem az is, hogy a tagországok az eddigieknél is rosszabb gazdasági helyzetbe kerülnek. "A legtörékenyebbek meggyengülése a kereskedelmi kapcsolatok visszaeséséhez, azaz a jelenlegi belső piac legerősebb pilléreinek, első helyen a német export csökkenéséhez is vezet", tette hozzá.
Véleménye szerint Európában nincs egyetlen olyan erős ország sem, amely egyedül befolyással bírna a globalizált világgazdaságban, és olyan sincs, amely egyedül hallatni tudja hangját a nemzetközi politikai színtéren, ezért a jelenlegi válság arról is szól, hogy milyen erőviszonyok fogják meghatározni a XXI. századot. Ezen okból is "nagyobb sebességre kell kapcsolnia az EU-nak és be kell bizonyítania, hogy nem a problémát, hanem a megoldást jelenti", mutat rá az elemző.
A megoldáshoz pedig Guetta szerint négy feltételnek kell teljesülnie: Nicolas Sarkozy francia államfő javaslata alapján politikai irányítást kell adni az euróövezetnek, azért, hogy kialakuljon olyan közös uniós gazdaságpolitika, amely mögé minden tagállam fokozatosan felsorakozhat. Ezt követően a nagy európai infrastrukturális beruházásokhoz európai kölcsönöket kellene elindítani, amelyek egyformán támogatnák a gazdaságilag leggyengébb és a legerősebb uniós tagokat. Harmadik lépcsőként az európai ipari ágazatok jövőjéről kellene közös politikát kialakítani, az Airbus mintájára, negyedik feltételként pedig - azért hogy az előző három megvalósulhasson - Guetta szerint az európai állampolgároknak magukévá kellene tenniük az európai gazdasági összefogás gondolatát.
Gyurcsány teljesen magára maradt?
Cserbenhagyásos gázolásra készül az EU?
Mikor lesznek az EP-választások?
Rovó: a lengyelek hűtlenek voltak Magyarországhoz
Az előszobáztatáson törik a fejüket Brüsszelben
Az uniós fejetlenség az IMF-et is aggasztja
Másodosztályúak lettünk az unióban
MTI