
Nicolas Sarkozy államfő hétfőn jelentette be, hogy a kormány 6 milliárd eurós kedvezményes hitelt nyújt fejlesztések finanszírozására a francia munkavállalók tíz százalékát foglalkoztató két nagy autógyártónak, a Renault-nak és a PSA Peugeot-Citroennek. A támogatásért cserébe a kölcsön ideje alatt az autógyártók egyetlen franciaországi üzemet sem zárhatnak be és nem telepíthetnek külföldre.
A nagyvonalú tervet elsőként az Európai Unió soros elnöki tisztét ellátó Csehország részéről érte a protekcionizmus vádja, amiért korábban a francia elnök azzal példálózott: nincs az rendjén, hogy Franciaországban eladandó autók csehországi gyártását ösztönözze a francia állam. (Végül a Renault és a Peugeot-Citroen úgy kapta meg a támogatást, hogy a párizsi kormány nem követeli az autógyártó üzemek hazatelepítését más uniós országokból - például az alacsonyabb önköltséget biztosító Csehországból -, de azt igen, hogy a Franciaországban eladásra kerülő gépkocsik összeszerelésére ne telepítsenek külföldre további üzemeket).
A mentőcsomagot annak feltételei miatt a francia autógyárak üzemeinek helyet biztosító Szlovákia is, valamint Németország és az Európai Bizottság is bírálta. A kritikák nyomán a svéd Volvo teherszállító, amely a francia Renault Trucks leányvállalatán keresztül félmillió euró támogatáshoz jutott volna a hitelkeretből, kedden jelezte: a francia kormány által szabott szigorú feltételek miatt nem tudja elfogadni a segítséget.
A cseh elnökség azt sürgeti, hogy gazdasági válság leküzdéséről február végén tartandó rendkívüli EU-csúcs - amelyet valójában francia és német nyomásra hívnak össze - részvevői egyértelműen mondjanak nemet a protekcionizmusra. Az Európai Bizottság álláspontja szerint pedig a francia támogatást "illegálissá" teszi az a tőkemozgást korlátozó megkötés, hogy minden gyártóegységet Franciaországban kell tartani.
"Meglepőnek tartom, hogy a jelenlegi válsághelyzetben, amikor számos szabályt nem tartottak be, amikor a piac összeomlott, egyesek azzal érvelnek, hogy kizárólag a piac szabályait kell betartani. Ha a piac olyan jól működött volna, nevezetesen a pénzügyi és a banki rendszer, akkor továbbfinanszírozták volna a Peugeot-t és a Renault, nem merültek volna fel likviditási nehézségek, s az államnak nem kellett volna beavatkoznia" - érvelt az államtitkár. Szerinte a termelés folytatásának, valamint a versenyképesség és a munkahelyek megtartásához a francia kormány javaslata "az egyetlen ésszerű megoldás".
Az államtitkár véleménye szerint minden európai ország hasonló jellegű intézkedéseket vezet be a válság alatt a munkahelyek megtartására és azért, hogy a hazai ipar ne gyengüljön meg. A kritikákat "túlzónak" ítélte meg, de jelezte: Franciaország készen áll elmagyarázni az intézkedés lényegét európai partnereinek. Francois Fillon kormányfőt ezért csütörtökön fogadja Brüsszelben José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke, Bruno le Maire pedig európai egyeztető körútra indul.
A "rossz bank" mentheti meg a hitelezést
Eljárás indul 6 ország ellen - nem vagyunk köztük
Párizs mentőövet dobott az autógyáraknak
Mentsék meg Kelet-Európát!
Merkel és Sarkozy összefogást akar
MTI