Hány év is tulajdonképpen a jótállási idő?
A forgalmazók nem minden esetben ruházzák át a fogyasztókra a gyártók által vállalt, a jogszabálynál kedvezőbb jótállás feltételeket - közölte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége az MTI-vel, kedden. A szövetség közleményében példaként említette az Electro World Magyarország Kft. fogyasztókkal szembeni magatartását, ahol bár a vásárolt termék tájékoztatóján az szerepelt, hogy a gyártó 3 év jótállást vállalt a termékre, a forgalmazó által kiállított jótállási jegyen már csak 1 év szerepelt. A reklamációra a cég azzal érvelt, hogy a termék dobozán magyarul nem volt feltüntetve jótállási idő, és Magyarországon a kötelező jótállási idő egy év. A szövetség tapasztalatai szerint a vállalat gyakorlata koránt sem egyedülálló.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendelet értelmében a jótállás időtartama egy év, amely a termék átadásával, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak
megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. Azonban ha a gyártó a fogyasztási cikkre a rendeletben foglaltaknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, a jótállás alapján a forgalmazót megillető jogok a fogyasztói szerződés teljesítésének időpontjában átszállnak a fogyasztóra.
A FEOR felhívja a vásárlók figyelmét, hogy a jogszabály értelmében a forgalmazó köteles a fogyasztási cikkel együtt jótállási jegyet adni, ezt azonban sok esetben a kereskedők elmulasztják, vagy ami szintén gyakori, hogy a blokkot pecsételik le jótállási jegyként. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó részére történő átadásának elmaradása azonban nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.