Az egyértelmű kivételt a trendben az Egyesült Királyság és Dánia jelentette, ahol a bevásárlóközpontokat szinte minden más szektor maga mögé utasította. A legsikeresebb európai szereplők Írország és Franciaország plázái voltak, melyek 28,4, illetve 27,2 százalékos hozamot produkáltak. Az ír piac már három éve a legjobbak között található, 2003-ban és 2004-ben is dobogós lett, 24,1- és 18,1 százalékos hozammal.
A kutatás Európa 13 országából 1.519 bevásárlóközpont befektetési eredményét egyesítette, amelyek összesített tőkeértéke 81,4 milliárd euró volt 2005 végén. Az összefoglaló, amely az IPD országonkénti összegyűjtött adatain alapul, a szektor befektetési teljesítményeinek egyedülálló tükre. |
A kutatási eredmények szerint a hozamok Európa-szerte konvergálnak a nemzetközi befektetők által leginkább keresett nagy központok esetében. A bevásárlóközpontok méretének növekedésével a nettó nyereségre vetített hozam tartós csökkenése érzékelhető. 2005-ben a legnagyobb plázák (75 ezer négyzetméter felett) esetében az átlagos hozam 4,5 százalék, míg a legkisebbeké (2000 négyzetméterig) 7,4 százalék volt.
A bevásárlóközpontok eredményességének kulcsfontosságú mozgatórugója a munkanélküliség és a fogyasztói kiadások. A munkanélküliség az elmúlt két évben csökkent ugyan, de jelenleg úgy tűnik, hogy most Európa-szerte stabilizálódik. Hasonlóan, a fogyasztói kiadások általánosan egy kissé alacsonyabb ütemben nőnek. A befektetők ezért azokat a piacokat kell, hogy megcélozzák, ahol a piac törvényei továbbra is erős a hozamot generálnak.