Sütünk, főzünk, töményet iszunk
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. A napi fogyasztási cikkek vásárlásával kapcsolatos trendeket nyomon követő ConsumerScan adatbázisból származó információk szerint az ilyenkor fontos alapanyagok, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab iránti kereslet megnő és e termékkategóriák mennyiségi értékesítése a havi átlag kétszeresére emelkedik.
Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek - Mikulás, karácsony - alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek, továbbá a vendégfogadás alkalmával asztalra kerülő sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.
Ha szilveszter, akkor pezsgő
Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része szintén az év végi szezonban talál gazdára. Az év végi ünnepek közeledtével a fogyasztók is nyitottabbak a pezsgő vásárlásra, és azok is szívesen fogyasztják e nemes italt, akikre ez egyébként az év során nem jellemző. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa jellemző, vagyis rendszerint ebben a hónapban értékesítik a teljes éves mennyiség közel felét. Az ünnepi hangulaton túl természetesen az év végi akciók is vásárlásra ösztönzik a fogyasztókat.
Zene, fogmosás, szőrtelenítés
A GfK Kereskedelem és Technológia terület kutatási adatainak tanúsága szerint 2005. november-december időszakban az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből közel 128 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, mint az ezt megelőző, 2005. szeptember-októberi időszakban. A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat a karácsonyi szezonban, hiszen az év utolsó két hónapjában az előző időszak forgalmának 164 százalékát teljesítette a kereskedelem. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben a következő volt: MP3 lejátszó, elektromos fogkefe, hajformázó, hordozható rádiós magnó és szőrtelenítő készülék.
A terület kutatóinak prognózisa szerint az idei év karácsonyi slágertermékei az MP3 és MP4 lejátszók lehetnek, ebben az árucsoportban várható a legkiemelkedőbb ugrás a karácsonyi darabszámos értékesítésben.
Karácsonyra megtelik a postaláda
A karácsony előtti időszakban az akciós szórólapok piacán is fokozott az aktivitás. A GfK Leaflet Monitor szerint az időszak sajátossága, hogy a vásárlókat csábító extra ajánlatok, kedvezmények csak egy-két napra, egy hétvégére, vagy egy hétre érvényesek. A hirdetett termékkategóriák közül ezidőtájt sűrűbben jelennek meg az akciós újságokban a játékszerek, a szórakoztató elektronikai cikkek, karácsonyi díszek, ékszerek és egyéb, az ünnepekhez kötődő szezonális termékek. Sok esetben jelentkeznek a kereskedők külön játék-, illetve ékszerkatalógussal.
Kapuzárás előtti laptop-roham
Egy átlag amerikai 140 ezer forintot költ karácsoyi ajándékra
Webáruházak lehetnek a karácsonyi roham nyertesei
Csaknem ezer könyv jelent meg karácsonyra
Átlagosan 175 ezret szánnak karácsonyra
Itt a roham: kinek lesz karácsony?
Olcsóbb lehet a karácsonyi vacsora