A fogyasztóvédelmi szervezet közérdekű keresetet nyújtott be a MÁV-START Zrt. általános szerződési feltételei ellen, mert szerinte a vasúttársaság minimálisra csökkentette az utasok kártérítési lehetőségeit a vonatok késése és kimaradása esetén, illetve nehezíti a jogos igények érvényesítését adminisztratív és egyéb akadályokkal. Az FJSZ tájékoztatása szerint a Fővárosi Ítélőtábla jogerős döntésében kimondta, hogy a vasúttársaság üzletszabályzatának számos pontja tisztességtelen, ezért érvénytelen.
A közleményben a fogyasztóvédelmi szervezet kiemeli: tisztességtelennek bizonyult, hogy a MÁV a vonatkésést és a vonatkimaradást az állomás ügyeletesének igazolásához kötötte. Így maga dönthette el, hogy szerződésszerűen teljesített-e vagy sem. A későn indult vonat esetén a MÁV úgy tekintette a helyzetet, hogy ezzel az utas lemondott kártérítési igényről. Az Intercity és más helybiztosítással közlekedő vonat 15 percet meghaladó késése esetén csak a vonat által érintett állomások pénztáraiban lehetett 24 órán belül a pót- és helyjegy árát visszakérni. A MÁV megkövetelte, hogy az utas a jegyár-visszatérítési kérelméhez csatolja az eredeti menetjegyét, pót- és helyjegyét - írja a közlemény.
A fogyasztóvédelmi szervezet utal arra: a MÁV időközben megváltoztatta üzletszabályzatát, de a fogyasztók számára nyitva áll a lehetőség, hogy amennyiben a 2007. szeptember 7. és 2009. november 14. közötti időszakban a fenti okok valamelyike alapján nem jutottak kártérítéshez, akkor ezt az igényüket most érvényesítsék.
Az FJSZ közölte, hogy megvizsgálja a MÁV jelenleg hatályos üzletszabályzatát is, és ha azokban szintén megjelennek az ismertetettekhez hasonló feltételek, és ezeket a MÁV nem hajlandó törölni, akkor újabb pert fog indítani.
A MÁV-START Zrt. az MTI megkeresésére közölte: nem ért egyet a jogerős ítéletben foglaltakkal, ezért az ítélet felülvizsgálatát fogja kérni a Legfelsőbb Bíróságtól. Hozzáteszi: tekintettel azonban arra, hogy jogerős ítéletről van szó – az ítélet rendelkező részében foglaltaknak megfelelően jár el, azaz eleget tesz közzétételi kötelezettségének.
A MÁV-START Zrt. közleményében kiemelte: a Polgári törvénykönyv szerinti általános elévülési időn belül teljesíteni fogja azon visszatérítéseket, illetve eleget tesz azon kártérítési igényeknek, amelyeket a jogszabályokban előírtak, illetőleg a 2007. szeptember 7. és 2009. november 14. között hatályos üzletszabályzatban meghatározott, a perben érvénytelenné nem nyilvánított rendelkezések szerint terjesztenek elő.
A MÁV-Start Zrt. jelenlegi üzletszabályzatával kapcsolatban hangsúlyozta: az utasjogi rendeletben, valamint az erre vonatkozó kormányrendeletben előírtaknak megfelelően dolgozta át és tette közzé februárban a honlapján – biztosítva a véleményezés lehetőségét bárki számára – üzletszabályzatát, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz március 1-jén, azaz a jogerős ítélet előtt több mint két hónappal nyújtott be.
Kiemelte: az új üzletszabályzat kártérítésekre és visszatérítésekre vonatkozó rendelkezései teljesen új jogi alapokon nyugszanak, így azokat nem lehet megfeleltetni a korábban hatályos kormányrendelet rendelkezései alapján elkészített üzletszabályzat rendelkezéseinek. Mindazonáltal egyértelműen megállapítható, hogy a május 3-án jóváhagyott üzletszabályzat rendelkezései nem tartalmaznak az érvénytelennek nyilvánított kiegészítő feltételekkel azonos tartalmú szabályozást.
Most is késnek a vonatok
Az esőzések miatt beáztak a biztosítóberendezések csütörtökön, és nem állíthatók a váltók a Budapest-Cegléd-Szeged és a Budapest-Kelebia vasútvonalon, a szerelvények 10-30 percet késnek.
Peiper Károly, a Mávinform sajtóügyeletese közölte: a Budapest-Szeged vonalon Csengele és Kiskunfélegyháza állomások között hibásodott meg a biztosítóberendezés, itt átlagosan 20-30 percet késnek a szerelvények.
A Budapest-Kelebia vonalon Kiskunlacháza és Kunszentmiklós-Tass között van hasonló hiba, ezen a vonalon 10-15 perces késésekkel kell számolni. A Mávinform szerint a menetrend szerinti közlekedés csak a kora esti órákra állhat helyre.
MTI