Az utóbbi hetek rendkívül csapadékos időjárásának eredményeként kialakult árvizek nyomán a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton a műtárgyakban és úttartozékokban, valamint a közút mellett található növényzetben is jelentős kár keletkezett. Az átfolyó víz több útszakaszon is padkaelmosást, rézsűcsúszást, rézsűsuvadást és iszapelöntést okozott. Számos útszakaszon várhatóan több száz méteren kell teljes burkolatcserét elvégezni, ami több 10 millió forintos költséget jelent esetenként, de a kárfelmérés jelenleg is tart. A viharos szél jelzőtáblákat, jelzőberendezéseket és úttartozékokat rongált meg, és a kidőlt fákat, letört ágakat is el kell távolítani az utak széléről.
Az árvizek miatt csaknem 140 útszakasz került hosszabb-rövidebb időre víz alá. Volt olyan nap, amikor száz útszakasz került a víz fogságába. A közútkezelő szakemberei mintegy ezer káresetet regisztráltak, az így megállapított károk összértéke eléri a kétmilliárd forintot. „Az előzetes becsléseknél sajnos jóval nagyobbnak tűnik a kár. Munkatársaink jelenleg nagy erőkkel és több száz géppel dolgoznak azon, hogy a korábban elöntött útszakaszokat megtisztítsák. Sok helyen a megrongálódott átereszek rekonstrukciója és tisztítása, az iszapelöntések tisztítása, az elmosott padkák helyreállítása és a megsérült táblák pótlása is szükségessé vált. A kisebb úthibákat cégünk szakemberei folyamatosan javítják, de rengeteg olyan kár is keletkezett, amelynek a helyreállítására közbeszerzést kell kiírnunk” – tájékoztatott Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője. „Az már most látszik, hogy a Közút eleve feszes, a csapadékos tél miatt továbbfeszített üzleti terve alapján saját költségvetéséből nem tudjuk előteremteni a helyreállítási munkákhoz szükséges forrásokat, ezért mindenképpen állami segítségre szorulunk” – mondta a szóvivő.
A csapadékos tél és tavasz miatt számos szakaszon már eleve nedves töltéseknek, ázott alapoknak kellett volna elviselniük a mostani özönvizet, ezért a károk néhol hatványozottan jelentkeznek. Az árvíz elvonulását követően az alámosott, megrepedezett utak kifejezetten veszélyesek lehetnek, egy-egy nehéz gépjármű áthaladása pedig tovább növelheti a kárt. Ezért a közútkezelő táblázással hívja fel a közlekedők figyelmét a veszélyesebb szakaszokra, és kéri az autósokat, hogy a helyreállításokig tartsák be a korlátozásokat.
A legtöbb kár eddig az észak-magyarországi és a dél-dunántúli úthálózaton keletkezett. Borsod-Abaúj-Zemplén megye halmozottan hátrányos helyzetben van: a mostani elöntésekig is itt regisztrálták az elemi károk zömét. A heves esőzések jelentős károkat okoztak Baranya, Somogy, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megyében is.
Privátbankár