Az ingatlan.net és a Biggeorge’s Holding reprezentatív felmérésében az ingatlan tranzakciókban használt online és offline csatornák népszerűségét kutatta. A kutatás eredményei szerint a válaszadók 82,5% használja az újsághirdetéseket ingatlan tranzakciói során információszerzésre, míg az internet részesedése 75,5%. Érdekesség, hogy a válaszadók nagy százaléka az ismerősöktől szerzett információt is megjelölte információs csatornaként.
A tényleges tranzakciót lebonyolító válaszadók körében eladói pozícióban az újsághirdetések és az internet használatának aránya egyaránt 82%, a tényleges vásárlók körében az internet a kedveltebb információs csatorna, 87%-os részesedéssel, szemben az újsághirdetések 80%-ával. A vásárlást tervezők körében is az internet a népszerűbb, a tervezett eladások esetében az újsághirdetés minimális előnye tapasztalható.
Az összes lakáshitel összehasonlítása a Privátbankáron! |
„Az internetes ingatlanhirdetések fokozódó térnyerése egyértelmű. A vevők közötti magasabb népszerűség hátterében nagy valószínűséggel az ingatlan portálok gyors, és részletes keresési szolgáltatásai állnak, melyekkel az offline forma nem tudja felvenni a versenyt. – állapítja meg Déry Attila, az ingatlan.net elemzője. – Ezt az eladók is figyelembe veszik, előző éves adatainkhoz viszonyítva jelentősen megközelítette egymást a vevők és eladók aránya az interneten. Így már csak idő kérdése, hogy az online forma mikor előzi meg népszerűségben az offline csatornákat.” Az újsághirdetésen kívül más offline csatornák, mint az utcai cédulák, hirdető táblák jóval kisebb népszerűséget élveznek, illetve főleg a vevők által preferáltak. Érdekesség, hogy az újságok közül a megyei lapokat nagyobb arányban veszik igénybe a válaszadók, mint az országos napilapokat.
Online és offline a vevők szemszögéből
Az első és egyben legfontosabb szempont a keresés. Ezen a területen az internetes portálok előnye egyértelmű az újsághirdetésekkel szemben. Az interneten a teljes adatbázist pár kattintással szűrhetjük az igényeinknek megfelelő paraméterekre. Ezek az ártól kezdve a méreten és a szobaszámon át egészen az ingatlantípusokig terjedhetnek, olyan speciális szempontokat is magába foglalva, mint például lift, garázs, kert, panoráma. Az újsághirdetések hirdetési bázisa ezzel szemben nem szűrhető semmilyen paraméterre.
A magasabb minőséget képviselő újságok általában területre és nagyon tág ársávokra tagolják a megjelenő hirdetéseket. Ezért a keresés során a teljes adatbázist végig kell böngésznünk. Ez valójában korántsem annyira haszontalan, mivel a sok hirdetés elolvasásával piacismeretre tehetünk szert, pontosíthatjuk, reálisabbá tehetjük igényünket.
A piacismeret az interneten is hozzáférhető, a vezető ingatlan portálok kínálati ár statisztikákat bocsátanak a vevők rendelkezésére, ahol területenként nézhetjük meg, hogy az általunk elképzelt négyzetméterár mennyire felel meg a valóságnak. Az online forma további nagy előnye – melyet az újsághirdetések nem tudnak nyújtani – a hirdetésfigyelés. A funkció lényege, hogy a keresési paramétereket elmentve a portál értesítést küld, ha egy minket érdeklő ingatlan került be újonnan a rendszerbe. Az újság hirdetésekben napról-napra végig kell böngésznünk a teljes hirdetési bázist. Gyakorlott szem hamar felismeri az ismerős hirdetéseket, de az internetes hirdetésfigyelő funkció még így is rengeteg időt takaríthat meg.
Láthatjuk, hogy az on-line forma jellemzői gyorsabbá és kényelmesebbé teszik az ingatlanvásárlást, de a fent idézett kutatásból is kiderül, hogy mindkét csatornának van létjogosultsága.
Nyakunkon az ingatlanadó - ki, mikor, mennyit fizet majd?
Lakás adok-kapok: friss KSH-adatok
A XI. kerület fejlődik majd a legdinamikusabban?
Vége lesz a földhivatali tortúrának?
Egyre több a hiteles lakás
A kevesebb több a lakásoknál is?