Az unió területén jelenleg több mint 110-féle jogosítványt használnak. A kavalkádot 2013-tól kezdődően egységes, hitelkártya-formátumú jogosítványmodell fogja felváltani. A Mathieu Grosch belga néppárti politikus által jegyzett jelentés szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy az átállás időpontjától kezdve legkésőbb 26 éven belül valamennyi jogosítványt lecserélik a műanyagkártyára, továbbá mikrocsip formájában adattárolót alkalmaznak.
Az előterjesztett jelentés vitás kérdéseiben kompromisszum született, így valószínű, hogy nem lesz harmadik olvasat, hanem a parlamenti szavazást követően végleg pont kerül az ügy végére.
Az unió egyébként továbbra sem ír elő kötelező jelleggel ismétlődő vizsgákat, orvosi illetve látásvizsgálatokat. |
A Tanács elfogadta a parlament javaslatát, miszerint a jövőben el kell utasítani vezetői engedély kiállítását annak a kérelmezőnek, akit egy másik tagállamban a vezetői engedély korlátozásával, felfüggesztésével vagy visszavonásával sújtottak. A megfelelő információcseréhez viszont a tagállamoknak fel kell állítaniuk egy uniós „jogosítványhálózatot”.
A motorkerékpárokra érvényes jogosítványok kapcsán a képviselők rögzítették „a fokozatos hozzájutás elvét”. Ennek fontos eleme az egész Európára kiterjedő A1 és A2 gépjármű-kategória létrehozása, a feljebblépésnél a vizsgák helyett alkalmazott alternatív átképzés tagállami bevezetése, valamint a legnagyobb teljesítményű motorkerékpárokhoz szükséges korhatár 24 évre történő felemelése. Ezen kívül a képviselők a kismotorkerékpárokra egy új európai AM kategóriát vezetnének be.