„Vannak olyan elképzelések, amelyekben a mi szerepünk is felmerülhet” – erősítette meg a Figyelőnek a Malév „újraindításához” kötődő információját Mécs Imre, a Demján Sándor érdekeltségének számító Magyar Tőketársaság Zrt. vezérigazgatója. A nagybefektető képviselői arról tárgyalnak, hogy a nemzeti légitársaságot külföldi partnerekkel közösen vennék át, miután azt cégtechnikailag „megtisztították”, tartozásait pedig az állam rendezte.
A formálódó tervek szerint a Malév karbantartó és földi kiszolgáló leányvállalatait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez csoportosítanák át, ezek ugyanis jól funkcionáló vállalatrészek. A Malév márkanév és egy repülő ma is az MNV egy erre a célra létrehozott leányvállalatának a tulajdona, azt korábban nem is privatizálták, tehát cégjogilag is lenne megfelelő helye az említett két társaságnak. Ezek után a Malév maradékát felszámolnák, ami egyben konszolidációt is jelentene, hiszen a légitársaság hitelei mögött állami garanciavállalás áll, amit egy ilyen eljárásban lehívhatnának a bankok.
Ezek után indulhatna el egy új Malév, tiszta lappal, az ágazatban terjedő hírek szerint a jelenleginél jóval kisebb hálózattal. Az új cégnek nem kellene vesződnie a múltban kötött, sokszor előnytelen, ám gyakorlatilag felmondhatatlan partneri szerződésekkel, a márkanevet pedig ugyanúgy bérelhetné az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. leányvállalatától, miként azt a jelenlegi Malév is teszi. Az eljárás nagyon hasonló ahhoz, ahogyan 2001-ben a svájci Swissairből – a követelések leírása után – Swiss lett - emlékeztet a lap.
A Figyelő belsős forrásai szerint a nemzeti légitársaságnál a munkavállalók körében óriási a bizonytalanság, hetek óta mindenki kivár, és arra számít, hogy az új kormány alapvető változásokat indít el.
Kompenzációt kaphat Ferihegy?
A magyar reptér utasforgalmának mintegy 45 százalékát a Malév adja. Megoszlanak a szakmai vélemények arról, hogy ha ez lecsökkenne a hálózatszűkítés miatt, és a piaci résre mások rámozdulhatnának, akkor mekkora forgalom és mennyi ideig maradna ki, de az biztos, hogy legalább átmenetileg borítaná a repülőtér üzleti tervét is. Nem biztos azonban, hogy a Budapest Airport német befektetői ellenkeznek majd amiatt, hogy legnagyobb megrendelő hálózata elolvad. A Figyelő szakmai forrásokra hivatkozva ugyanis arról ír, hogy a reptér privatizációjakor az is bekerült a szerződésbe, hogy az állami döntések miatti forgalomkiesést valamilyen módon kompenzálják a számára. Borulhat viszont a Malév nemrég elfogadott három éves üzleti terve, amely 2012-re vár üzemi szintű nyereséget. Martin Gauss, a társaság első embere pedig már korában is jelezte, hogy ha az új kormány nem áll az üzleti terv mögé, akkor lemond posztjáról.
Privátbankár - Zsiborás Gergő