1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kormány tavaly jelentette be bevezetését, azóta számtalan találgatás, kalkuláció, pletykák és egy lemondott államtitkár jelzi az új adófajta közeledtét
A kormány először tavaly jelentette be az új adófajta bevezetését, azóta számtalan találgatás, kiszivárogtatott hír, kalkuláció, csúszásról szóló pletykák és egy lemondott államtitkár jelzi az új adófajta közeledtét, ám a kormány konkrét döntést mind a mai napig nem hozott az ügyben. Ki fizet majd és mi alapján? Marad –e a luxusadónál bevezetett értékövezetes rendszer? A kereskedelmi ingatlanokra is kiterjed majd az ingatlanadó?

Az ingatlanadóval kapcsolatban rengeteg kérdés merül fel, melyekre a kormány érdemi válasszal egyelőre nem szolgált. Korábban az egyetlen biztos pontnak a bevezetés céldátuma, 2008 számított, az elmúlt hónapokban azonban több lap is tudni vélte, hogy az ingatlanadó csúszik. A május 10-i ’Ingatlanadó Kerekasztal’ keretében összegyűjtik, mit lehet tudni az ingatlanadóról és mit nem.

Ki, mi alapján, mennyit?

Ki fizet? A legkézenfekvőbb kérdésre sem kaptunk még hivatalos választ, ám alapvetően úgy tűnik, hogy mindenki vagy majdnem mindenki. Tavaly októberben Katona Tamás PM-s államtitkár száján a 9.5 milliós értékhatár csúszott ki, amit a minisztérium később cáfolt (és amely kijelentés Katona székébe került). A sajtóhoz szintén októberben eljuttatott dokumentumok már arról számolnak be, hogy mindenki fizet 2008-tól ingatlanadót, mely sávos kulcsokkal operál majd, a legalsó értékhatár 10 millió forint lenne, ebben az esetben 1.5 ezrelék adót vetnének ki a lakásra, házra, nyaralóra. A legfelső sávban, 100 millió forintnál értékesebb ingatlanoknál pedig 1.5 százalékos kulcsot állapítanának meg. Arról viszont egyik variáció sem szólt, hogy az ingatlanadó sávosan progresszív vagy lépcsős konstrukcióban kerül majd megvalósításra.

Mennyit ér az ingatlanunk?

Az ingatlanadó esszenciális és legvitatottabb problematikája vitán felül az ingatlanok értékmeghatározása. Az egyik alternatíva a luxusadónál megalkotott értékövezetes rendszer, mely azonban jelenlegi formájában gyakorlatilag használhatatlan. Hatalmas előnye ugyanakkor, hogy rendkívül költséghatékony, s a rendszer aránytalanságait és alapvető hibáit kijavítva még akár működőképessé is tehető.

Öröklés adó- és illetékmentesen
Egy másik út az a piaci érték értékbecslők által történő megállapítása, ez a rendszer az USA-ban gyakorlatilag évszázadok óta működik. Az Egyesült Államokban az értékbecslők lehetnek állami hivatalnokok vagy erre szakosodott vállalatok alkalmazottai is, ez önkormányzatonként eltérő. Az ingatlan értékét két tényező alapján állapítják meg; az egyik az épület állapota, értéke (mennyit költöttek a felújítására, milyen műszaki tartalom húzódik meg az ingatlan mögött, stb.), a másik a telek értéke, melyet értelemszerűen nagyrészt az elhelyezkedés határoz meg. Véleményünk szerint ez a megoldás a legkevésbé valószínű, hiszen hatalmas többletköltséggel jár és az értékbecslői háttér közel sem annyira biztosított, mint Amerikában.

Érdemes fontolóra venni a Lengyelországban működő rendszert is, melynek lényege, hogy minden ingatlan után egyaránt ugyanannyit kell fizetni. Az adó mértékét négyzetméterenként határozzák meg, azaz az adó kizárólag méretben tesz különbséget az ingatlanok között. Lengyelországban az adó mértéke mindössze kb. 44 ft/négyzetméter évente, azaz egy 100 nm-es lakás után csak 4,400 forint adót kell fizetni. Ennél valamivel szofisztikáltabb a cseh példa, ott 3 alapvető értékkategóriát állítottak fel (városi, megyei, falusi).

A lengyel rendszer hatalmas előnye, hogy még az értékövezetes megoldásnál is költséghatékonyabb és még kevesebb vitára, ellentmondásra ad okot. Emellett ez a rendszer a legalkalmasabb arra, hogy a „fiskális igényeknek” megfelelően könnyedén változtassa az adó mértékét, hiszen rendkívűl egyszerű a befolyó adóbevételek kalkulációja. Az eredetileg említett 60 milliárdos bevételtervet pl. számításaink szerint kb. 200 ft/nm/év-es mértékű adóval lehetne elérni, mely jellemzően 10-20 ezer forintos adóterhet jelentene évente egyénenként.

Kereskedelmi ingatlanok: hatalmas kérdőjel

Bár elvileg nem biztos, hogy az üzleti célú ingatlanokra is kiterjed majd az ingatlanadó, ám a konvergenciaprogram soraiból erre lehetett következtetni. A kereskedelmi célú (irodák, raktárak, bevásárlóközpontok, hotelek) ingatlanok megadóztatásáról azonban még annyi információnk sem áll rendelkezésre, mint a lakóingatlanok esetében. Sem az adó mértékéről, sem az ingatlanok értékmeghatározásáról nem árult el semmiféle használható információt a kormányzat. Pozitív fejleménynek tekinthetjük ugyanakkor, hogy információink szerint megindulhat a konzultáció az ingatlanszakma és a Pénzügyminisztérium között az ingatlanadó témájában. A Pénzügyminisztériumot felkereső szakmai bizottság ugyan nem láthatta a tervezetet, de a minisztérium nyitott arra, hogy valós párbeszédet kezdjen a kereskedelmi ingatlanok területén jártas szakemberekkel, felhasználva a piaci tapasztalatokat a jobb szabályozás érdekében.

Csúszik, nem csúszik?

A konvergenciaprogramban a 2008-as bevezetési dátumot jelölte meg a Pénzügyminisztérium és ezt azóta többször is megerősítették, ám tény, hogy az Országgyűlés egyelőre még nem foglalkozott az ingatlanadó kérdésével. A kormány törvényalkotási programja szerint áprilisban, munkaterve szerint júniusban kellene döntést hozni, de elképzelhető, hogy csak a második félévben tűzik napirendre a kérdést. Az ingatlanadó ráadásképpen koalíciós vita tárgyát is képezi, (az SZDSZ eredeti állásfoglalása szerint csak egy átfogó adóreform részeként hajlandó foglalkozni az ingatlanadó bevezetésével) s felröppentek olyan hírek is mi szerint az ingatlanadó bevezetése csúszik. Ezt azonban a PM a szokásos gyakorlatnak megfelelően cáfolta, így ebben a kérdésben sem vagyumk okosabbak, mint tavaly októberben.

Mennyi folyhat be?

Az ingatlanadóból befolyó állami bevételek meghatározására szintén több spekuláció is született az elmúlt hónapokban. Különböző sajtóértesülések szerint három koncepció létezik (merült fel) kormányzati körökben. Az egyik csak azt tartalmazza, hogy az összes ingatlanhoz kapcsolt adót (kommunális, építmény, telek, luxus) kiváltják eggyel, így 60 milliárdos lesz a bevétel. A második 100-110 milliárdos bevétellel számol, a harmadik 150-200 milliárddal, amely azonban az adórendszer átalakítására is szükség lenne, ez utóbbira azonban egyre kevesebb esély van. Ennél a pontnál érdemes megjegyezni, hogy a tavaly bevezetett luxusadó egyértelmű bukást hozott, 2006-ban Budapesten (luxusadó szempontból gyakorlatilag az egyetlen szignifikáns város) mindössze kb. 100 millió forintos bevételt hozott, ami igazán szerény eredménynek tekinthető, különösen ha figyelembe vesszük az új adófajta költségvonzatát.

A témával a május 10-i Ingatlanadó Kerekasztal részletesen foglalkozik.

Hírek és tudnivalók az adózás világából

Mi a titok? 300 millió menyasszonytáncból
Járulékok: ki fizet a végén?
Mi a baj a magyar adórendszerrel?
Adómentessé tennék a lakáseladást
10 éves lemaradásban a magyar luxus
Mi lesz olcsóbb és mi drágul a lakáspiacon idén?
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG