A hét elején egy másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody´s Investors Service az addigi "Caa1"-ről négy fokozattal "Ca"-ra rontotta Görögország besorolását; ez megfelel a Standard & Poor´s által szerdán megállapított új görög államadós-osztályzatnak. A Moody´s azzal indokolta a döntést, hogy az euróövezeti csúcson bejelentett program nyomán a görög államkötvények értékvesztéssel járó átcserélésének - vagyis a hitelminősítői besorolási kritériumok alapján Görögország nem törlesztővé válásának - immár "gyakorlatilag 100 százalékos az esélye".
A szerdai görög leminősítéshez fűzött elemzésében a Standard & Poor´s is közölte: a múlt heti eurócsúcs közleményéből azt a következtetést vonta le, hogy a görög államadósság javasolt átrendezése a cég besorolási metodikája alapján szelektív nem fizetővé válásnak felelne meg. Az elemzés szerint a javasolt átstrukturálást az S&P is értékvesztéssel járó kötvénycserének - "distressed exchange" - tekinti, mivel valószínűleg veszteségeket okoz majd Görögország kereskedelmi hitelezőinek.
A harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings már a brüsszeli eurócsúcs után bejelentette, hogy a magánszektorbeli adósságbefektetők bevonása a Görögország megsegítését célzó új pénzügyi programba besorolási szempontból "korlátozott nem fizetői eseménynek" minősül, és a Fitch Ratings ennek megfelelő - vagyis "RD" (restricted default) - szintre fogja módosítani Görögország osztályzatát, az érintett görög kormánykötvények besorolását pedig "D"-re (default) azon a napon, amikor a javasolt kötvénycsere-program ajánlati időszaka lezárul.
Ezek az osztályzatok a Fitch múlt heti londoni bejelentése szerint az új kötvények kibocsátásáig lesznek érvényben; a cég ezután ezekre a papírokra várhatóan "mélyen spekulatív" új besorolásokat állapít majd meg. A brüsszeli euróövezeti válságcsúcs határozatai alapján Görögország 109 milliárd euró pótlólagos finanszírozáshoz juthat, ám ezt a zárónyilatkozat szerint kiegészíti a magánszektorbeli hitelezők önkéntesnek nyilvánított hozzájárulása, amely három év alatt 37 milliárd eurót tehet ki. Ez utóbbi elem azonban - akár önkéntes, akár nem - hitelminősítői szempontból az érintett szuverén vagy kereskedelmi adós nem fizetővé válásának felelhet meg - legalábbis az érintett adóssághányad erejéig -, ha a magánszektorbeli befektetőket veszteség éri.
A nemzetközi hitelminősítők már a múlt heti eurócsúcs előtt jelezték, hogy - legalábbis szelektív - nem törlesztővé válásnak tartanának minden olyan kísérletet, amely arra irányulna, hogy a bajba jutott euróövezeti országok kisegítésében a magánszektorbeli kötvénybefektetők is vegyenek részt, veszteségeket vállalva.
További kockázatok
Amint azt korábban megírtuk, frakciótársainak intézett levelében a német pénzügyminiszter, Wolfgang Schäuble azt írja, hogy az euróövezeti állam- és kormányfők előző heti megállapodása "fontos lépés" a görögországi válság megoldásának, illetve a pénzügyi stabilitás biztosításának irányába. Schäuble - a konkrét országok megnevezése nélkül - arra hívta fel képviselőtársai figyelmét, hogy Olaszország, illetve Spanyolország helyzete különbözik Görögországétól. Azt írja, hogy a jelenlegi hangulatban, amelyet a tovagyűrűzés miatti félelmek uralnak, hatványozottan fontos, hogy ne engedjük, hogy kételyek merüljenek fel az országok konszolidációs törekvéseivel kapcsolatosan. A pénzpiacok figyelmének középpontjába került országok pénzügyi helyzete önmagában nem ad okot komoly aggodalmakra.
A csütörtöki megállapodással kapcsolatosan a pénzügyminiszter elismerte, hogy nem jelent kockázatmentes megoldást, ám hangsúlyozta, hogy a felmerült alternatívák nagyobb veszélyt jelentettek volna. Schäuble leszögezte, hogy Németország nem fog "biankó csekket" aláírni az újabb mentőcsomag motorjának számító Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz (EFSF) számára.
MTI, Privátbankár