Robbant a szlovákiai autóipar termelése
A szlovák ipar termelése augusztusban, változatlan áron és szezonális kiigazítással, 13,7 százalékkal volt több a tavaly augusztusinál, jelentették. Júliusban 8,3 százalékos volt a tizenkét havi többlet. Az építőipar termelési többlete, ugyancsak éves összehasonlításban, augusztusban 21,6 százalékra ugrott a júliusi 17,5 százalékos növekedésről.
A jármű- és autóalkatrész-gyártás termelési többlete az egy évvel korábbihoz viszonyítva 70,3 százalékos volt augusztusban, a júliusi, 27,8 százalékos gyarapodás után.
Tavaly augusztusban a Volkswagen szlovákiai gyárának átszerszámozása okozta termeléskiesés gyengítette az összehasonlítási alapot, idén nyáron viszont a Volkswagen termelése mellé belépett a francia PSA Peugeot Citroen új, 700 millió eurós beruházással épült szlovákiai üzeme. Ott 60 ezer autót gyártanak az év végéig, jövőre 240 ezer jármű a terv, 2008-ban 300 ezer. A Peugeot egy második üzemet is tervez Szlovákiában, 357 millió euróért, amely a tervek szerint évente 150 ezer autót bocsátana ki.
A júniusban kezdett próbaüzem után decemberben várhatóan megkezdődik a rendes termelés a dél-koreai Hyundai-Kia új, ugyancsak 700 millió euróért elkészült szlovák telephelyén is. A Kia jövőre 150 ezer autót gyárt majd, az évi tervezett teljes kapacitást, 300 ezer járművet, 2009-re érik el.
A Pricewaterhouse Coopers tanácsadó cég szerint Szlovákia 2010-ig 429 százalékkal növeli autógyártását, és ezzel a vezető járműgyártók országok sorába kerül Európában.
Az ipari termelés lendületét is megtörheti a Gyurcsány-csomag (hanganyag)